Vi tänkte köpa en kamin till vår bostad på 175 kvm fördelat på två plan, i mellansverige.
Främsta syftet är att hålla ner uppvärmningskostnaden då vi idag värmer upp med direktel (element) och luft-luft-värmepump.

Helst skulle vi vilja ha en putsad pjäs med insats, då vi tycker att det är snyggare. Men huvudsyftet är som sagt uppvärmningsförmågan, så frågan är:

Får man samma uppvärmning med en inbyggd insats-kamin som man får med en kamin i gjutjärn?
 
Det är ju lite av en djungel med olika kaminers verkningsgrader m.m. Så antagligen krävs det att du anger två modeller som du vill jämföra.

Men ska den användas för uppvärmning så ska man tänka på att det finns massor med kaminer som inte är lämpliga för eldning typ dygnet runt. En rejäl gjutjärnskamin borde klara långvarig eldning bättre än många andra där det vid design kanske varit viktigare att de ska se 'snygga' ut.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Om valet faller på gjutjärnskamin vill jag passa på att tipsa om VermontCastings och speciellt modellen Intrepid II som tack vare sin katalysator kan avge värme hela natten med god effektivitet och acceptabla utsläpp.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
En insats som värmer en tung omramning (tegel - puts) ger en uppvärmning som varar längre .
Finns nog inte mycket som slår en kakelugn .
 
Kom och tänka på en sak till, skulle jag köpa kamin idag så skulle jag försöka hitta en där det finns möjlighet att ställa en gryta/kaffekanna på. Perfekt för elbesparing + backup vid elavbrott.
 
L lbgu skrev:
Kom och tänka på en sak till, skulle jag köpa kamin idag så skulle jag försöka hitta en där det finns möjlighet att ställa en gryta/kaffekanna på. Perfekt för elbesparing + backup vid elavbrott.
VermontCastings har planslipad topp...
 
F fribygg skrev:
VermontCastings har planslipad topp...
Var tvungen att kolla upp dem och de ser onekligen trevliga ut. Enda nackdelen är väl att de är lite väl dyra, priset verkar ligga kring 40k. Fast det kanske finns fler modeller, sidan jag var inne på (företaget Camina) hade två modeller i den prisklassen.
 
L lbgu skrev:
Var tvungen att kolla upp dem och de ser onekligen trevliga ut. Enda nackdelen är väl att de är lite väl dyra, priset verkar ligga kring 40k. Fast det kanske finns fler modeller, sidan jag var inne på (företaget Camina) hade två modeller i den prisklassen.
Dyra vet jag inte, att de kostar många penningar nya kan jag hålla med om...
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En insats som värmer en tung omramning (tegel - puts) ger en uppvärmning som varar längre .
Finns nog inte mycket som slår en kakelugn .
Dock begränsar det effekten då teglet inte tar emot och fördelar allt så snabbt.
En rejäl gjutjärnsspis som Vermont Castings som nämns ovan avger en väldig massa strålningsvärme som räcker långt. Dessutom kan man laga mat på den om det skulle knipa. Vill man ha det bästa av två världar bygger man ett värmemagasin av tegel bakom som kan ta upp värmen ur röken som annars bara skulle blåsa ut. Den behöver bara vara en tegelsten tjock men fungerar som en kakelugn.
 
T
ylven ylven skrev:
De kaminerna som Camina har är inte samma modell, Intrepid 2, utan betydligt större modeller. Intrepid 2 kostar ca 25 000.
[länk]
Har funderat över en Intrepid 2 men fattar inte vem jag kan köpa den av i Sverige. Kollat Caminas hemsida men den verkar inte finnas där .. vet du hur jag kan köpa en?
 
T tunellm skrev:
Har funderat över en Intrepid 2 men fattar inte vem jag kan köpa den av i Sverige. Kollat Caminas hemsida men den verkar inte finnas där .. vet du hur jag kan köpa en?
Inte säkert att tillverkaren inportören testat att de uppfyller dagens krav, det är ju trots allt >30år gamla amerikanska konstruktioner med katalysator och fungerande reservdelshantering som fortfarande fungerar väl och är i daglig drift för att värma bostäder på mer än en kontinent.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Har funderat över en Intrepid 2 men fattar inte vem jag kan köpa den av i Sverige. Kollat Caminas hemsida men den verkar inte finnas där .. vet du hur jag kan köpa en?
Alfta plåtslageri som jag länkar till ovanför din fråga verkar ha dem.
 
T
ylven ylven skrev:
Här är ett klipp!
[länk]
Se där! Det är ”storebror” åt Intrepid va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.