Hej har precis lagt ett trädäck av tryckt virke. Skulle vilja höra om era ideer om alternativ till den vanliga träoljan. Den gör ju däcket mörkt med tiden.
Vilka andra möjligheter har man att behandla däcket?
Pigmenterad olja?
Ej behandla alls?
Järnvitriol?
Täckmåla med lasyr eller oljefärg?
Andra möjligheter?
Vilket är snyggast, mest lättskött, hållbart och halksäkert?
Bor i inre Halland och vi har zon 3 med kall vinter och ganska varm sommar.
Tack!
Jimmy
 
Vi har valt svartpigmenterad roslagsmahogny. (1/3 tjära, 1/3 linolja och 1/3 balsamterpentin)
Vi lät själva däcket torka ett år innan vi målade det i våras. Vi ska rolla på ett lager till nästa år. Ytan känns inte hal, snarare är ytan mattsvart vilket jag tycker är snyggt.
Vet inte hur det kommer att se ut efter vintern men jag tror det kommer att fungera bra.
 
Inte behandla alls är i alla fall inget bra alternativ. Det blir så skitigt och fult med tiden.

Täckmåla skulle jag heller inte rekommendera eftersom det sitter dåligt på tryckt virke. Jag täcklaserade visserligen en gång ett litet tryckt plank med spalje, som grannen och jag satte upp, men skulle inte göra det på ett däck som ju utsätts för lite mer slitage.

Oljat blir inte halt. Hur mycket det mörknar beror på typ av olja. På trädäcket vid vår förra kåk körde jag med en olja som inte skulle mörkna (så mycket i alla fall) och efter tre-fyra år med sån behandling var det inte alls särskilt mörkt. Dumt nog minns jag inte vad det var för olja...fråga i färghandeln vetja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.