I samband med tilläggsisolering av vår kallvind skulle jag vilja ta bort de befintliga, olämpligt monterade, gamla ventilationsrören (isolerad spiro direkt från respektive badrum till skorstensschakt) och befintlig bullrande badrumsfläkt och istället montera rektangulära kanaler tillsammans med en kanalfläkt (fuktstyrd från badrummet med dusch).

Finns det några speciella saker jag bör ta hänsyn till?

Kan de rektangulära rören läggas direkt ovanpå ångspärren, eller bör de "bäddas in" i isoleringen?

Hur ofta behöver en rörfläkt (110 mm) normalt rengöras?

Risk för buller?

Kan jag ansluta båda badrummen till samma utgående rör, eller riskerar jag att luft "felaktigt" smyger över mellan badrummen om fläkten inte är igång konstant?

Andra tips?
 
Tips: Byt till mekanisk frånluft i hela huset när Du ändå håller på. Vad mera återstår än två badrum? Kök och tvättstuga. Kan Du dra kanaler även från dessa utrymmen, så blir hela huset välventilerat. Använd i så fall en kanalfläkt, typ Östbergs 160 mm samt en tvåstegsregulator så Du kan forcera fuktstyrt. Rekommenderar cylindriska/ kvadratiska (ofta bättre) ljuddämpare före och efter fläkten samt flexibla före varje don. De flexibla minskar buller ännu mer men ffa överhörning mellan rummen där luften sugs ifrån. Har själv konverterat till detta från Pax erkänt bra fläktar i badrummen. Det funkar kanon! Återstår flexibla dämpare för min del för att dämpa ljud mellan två ganska ekande badrum. Ångspärren ligger väl närmast rummet och inte ovanpå isoleringen? Annars får Du kondens under ångspärren.
 
TS skrev:
Tips: Byt till mekanisk frånluft i hela huset när Du ändå håller på. Vad mera återstår än två badrum? Kök och tvättstuga. Kan Du dra kanaler även från dessa utrymmen, så blir hela huset välventilerat. Använd i så fall en kanalfläkt, typ Östbergs 160 mm samt en tvåstegsregulator så Du kan forcera fuktstyrt. Rekommenderar cylindriska/ kvadratiska (ofta bättre) ljuddämpare före och efter fläkten samt flexibla före varje don. De flexibla minskar buller ännu mer men ffa överhörning mellan rummen där luften sugs ifrån. Har själv konverterat till detta från Pax erkänt bra fläktar i badrummen. Det funkar kanon! Återstår flexibla dämpare för min del för att dämpa ljud mellan två ganska ekande badrum. Ångspärren ligger väl närmast rummet och inte ovanpå isoleringen? Annars får Du kondens under ångspärren.
Tack för inputen,
Mekanisk frånluft finns redan i både kök och tvättstuga.

Ångspärren ligger helt riktigt närmast undertaket (ovanpå glespanelen).
Vad jag funderar på är om rören alltså kan läggas direkt ovanpå ångspärren (med all isolering ovanpå) eller om jag skall lägga ett lager isolering i botten, sedan rören och så återstående isolering ovanpå?

Självklart går det åt extra isolering vid uppgången mot skorstensschaktet.

Jag är bara inne på att använda rektangulära kanaler en bit, för att sedan gå över till vanlig rund kanal innan fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.