J
Förutsättningen är att spabadet, Hotsprings Flair måste vara igång hela vintern på 26 grader. Det är minsta möjliga temperatur. Det ska dock inte användas till bad.

För att spara energi funderar jag på att lägga på extra "lös" isolering, dels på locket men även på sidorna. Hade tänkt några skivor med isolering samt en presenning som ska täcka den nya isoleringen. Isoleringen kommer ha formen av en hatt ovanpå badet.

Något förslag på typ av isolering som är bra och billig för detta?

Är även lite orolig för mögel då det kommer läcka ut lite ånga när badet kör sin reningsprocess varje dygn och den vill jag inte stänga in.

Andra tankar kring detta?

Tack på förhand

Johansson68
 
Redigerat:
Frigolitskivor som man limmar ihop med purskum, en tyngd ovanpå så det inte blåser iväg. Finns det inget organisk så möglar det inte, så den risken är nog liten.
 
K
J Johansson 68 skrev:
Förutsättningen är att spabadet, Hotsprings Flair måste vara igång hela vintern på 26 grader. Det är minsta möjliga temperatur. Det ska dock inte användas till bad.

För att spara energi funderar jag på att lägga på extra "lös" isolering, dels på locket men även på sidorna. Hade tänkt några skivor med isolering samt en presenning som ska täcka den nya isoleringen. Isoleringen kommer ha formen av en hatt ovanpå badet.

Något förslag på typ av isolering som är bra och billig för detta?

Är även lite orolig för mögel då det kommer läcka ut lite ånga när badet kör sin reningsprocess varje dygn och den vill jag inte stänga in.

Andra tankar kring detta?

Tack på förhand

Johansson68
Bra fundering, vårat spa går också bara att sänka till 26 grader.
Fler tips någon.
 
J
Tack för bra svar Plutus, frigolit verkar vara billig och bra lösning. Jag ska ev försöka sammanfoga blocken med silvertejp så de går att använda även nästa vinter. Sen blir det en pressning över.
 
Om de inte ska användas... Varför då slösa energi på uppvärmning
 
K
A Alexn72 skrev:
Om de inte ska användas... Varför då slösa energi på uppvärmning
Jag som har samma funderingar har hört att det kan frysa sönder om jag tömmer spabadet.
Är tydligen svårt att få bort allt vatten.
 
K K. L skrev:
Jag som har samma funderingar har hört att det kan frysa sönder om jag tömmer spabadet.
Är tydligen svårt att få bort allt vatten.
Finns 2 genvägar. .
1 saltvatten
2 glykol...
Annars är det fullständig tömning som gäller... rimligen borde man konstruerat det för att kunna tömmas helt.
Kan du se alla slangar och anslutningar eller är vissa ingjutna
 
J
Så här blev det, monterade en extra list på fundament som badet står på. På listen ställde jag 10cm frigolit skivor så spabadets sidor får skydd. Tyvärr kommer jag inte åt alla sidor lika bra men lite isolering blev det. Ett extra lock på 70 cm frigolit, dvs dubblade redan befintligt lock i tjocklek. Tejpade ihop allt för att kunna plocka ned och återanvända isolering nästa vinter. Sen täckte jag med en pressning. Ska bli kul att se om elförbrukning sjunker något. Isolering kostade i runda slängar 1400kr på byggmax och då blev det lite över.
 
  • Isolering med frigolit vid fundament av spabad, tejpade frigolitskivor och trälist på betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
K. L och 2 till
  • Laddar…
Du får gärna skicka en uppdatering på hur effektivt det är. Har klurat på liknande lösning.




QUOTE="Johansson 68, post: 4933945, member: 284572"]Förutsättningen är att spabadet, Hotsprings Flair måste vara igång hela vintern på 26 grader. Det är minsta möjliga temperatur. Det ska dock inte användas till bad.

För att spara energi funderar jag på att lägga på extra "lös" isolering, dels på locket men även på sidorna. Hade tänkt några skivor med isolering samt en presenning som ska täcka den nya isoleringen. Isoleringen kommer ha formen av en hatt ovanpå badet.

Något förslag på typ av isolering som är bra och billig för detta?

Är även lite orolig för mögel då det kommer läcka ut lite ånga när badet kör sin reningsprocess varje dygn och den vill jag inte stänga in.

Andra tankar kring detta?

Tack på förhand

Johansson68[/QUOTE]

J Johansson 68 skrev:
Så här blev det, monterade en extra list på fundament som badet står på. På listen ställde jag 10cm frigolit skivor så spabadets sidor får skydd. Tyvärr kommer jag inte åt alla sidor lika bra men lite isolering blev det. Ett extra lock på 70 cm frigolit, dvs dubblade redan befintligt lock i tjocklek. Tejpade ihop allt för att kunna plocka ned och återanvända isolering nästa vinter. Sen täckte jag med en pressning. Ska bli kul att se om elförbrukning sjunker något. Isolering kostade i runda slängar 1400kr på byggmax och då blev det lite över.
 
J
Hej, jag har ingen mätare på det uttaget som göra att jag exakt kan se hur mycket elförbrukning minskar. Sen har jag också gjort andra åtgärder som sänkningen av temperaturen i huset och försöker spara varmvatten osv. Men tillsammans så har det lett till ett bra resultat. Förbrukning november 2021 ca 2350 kWh, novembet 2022 ca 1550 kWh. Och jag tror att jag kommer spara mer procentuellt sätt ju kallare det blir. Så jag ångrar inte en sekund att jag tog tag i saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.