Hej!
Jag bor i en bostadsrätt i ett hus från 1906. Jag har under åren funderat på en större renovering för att få till något som är närmare planlösningen så som den var en gång i tiden. Det är ett stort projekt - både nytt kök och badrum. Vad som är min stora fundering är vatten & avlopp. Jag har två lägenheter under mig och helst slipper jag behöva få med dem på projektet.

Frågan är alltså hur VVS skall dras. Den närmsta stammen är hos grannen (se bild 3) men vet inte hur man skulle lösa det. Kan man dra något igenom gamla skorstenen kanske. Nej jag vet inte. Jag tar gärna emot tips på hur man smartast, men framförallt billigast, skulle lösa det!

Bilder bifogade:
1. Originalplanlösning från 1906.
2. Planlösningen efter ombyggnad 1976 - så som den ser ut än idag. Intressant att notera hur man löst "badrumsproblemet" (dvs: att det inte fanns några före 1976.) Man har helt sonika slängt upp en skiljevägg i gamla köken och byggt det där. Undrar om detta var ett vanligt förfarande.
3. Planlösningen 1976 med ritning över VVS
4. Planlösningen så som min drömbild ser ut. Köket i samma storlek som det var en gång i tiden. Badrummet flyttas ut till gamla garderoben - som dock förlängts en bit. Det blir inte stort men det blir utmärkt. Men - var ska vatten komma ifrån och vart ska avloppet gå?

Trevlig helg!
J
 
  • Ritning av en våningsplanslayout med markerade rum som kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar en planlösning för en lägenhet med två rum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en byggplan med markerade rum såsom kök, bad och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhetsplan med beteckningen "2 RUM + KÖKVRÅ 52.0" som visar sovrum, kökvrå och ytterligare ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J linneaa skrev:
Hej!
Jag bor i en bostadsrätt i ett hus från 1906. Jag har under åren funderat på en större renovering för att få till något som är närmare planlösningen så som den var en gång i tiden. Det är ett stort projekt - både nytt kök och badrum. Vad som är min stora fundering är vatten & avlopp. Jag har två lägenheter under mig och helst slipper jag behöva få med dem på projektet.

Frågan är alltså hur VVS skall dras. Den närmsta stammen är hos grannen (se bild 3) men vet inte hur man skulle lösa det. Kan man dra något igenom gamla skorstenen kanske. Nej jag vet inte. Jag tar gärna emot tips på hur man smartast, men framförallt billigast, skulle lösa det!

Bilder bifogade:
1. Originalplanlösning från 1906.
2. Planlösningen efter ombyggnad 1976 - så som den ser ut än idag. Intressant att notera hur man löst "badrumsproblemet" (dvs: att det inte fanns några före 1976.) Man har helt sonika slängt upp en skiljevägg i gamla köken och byggt det där. Undrar om detta var ett vanligt förfarande.
3. Planlösningen 1976 med ritning över VVS
4. Planlösningen så som min drömbild ser ut. Köket i samma storlek som det var en gång i tiden. Badrummet flyttas ut till gamla garderoben - som dock förlängts en bit. Det blir inte stort men det blir utmärkt. Men - var ska vatten komma ifrån och vart ska avloppet gå?

Trevlig helg!
J
Avloppen måste förläggas i golvet, vet du om är det trä eller betong bjälklag? Det krävs tillstånd från föreningen att göra en sådan förändring.
Ett alt. För att slippa dra avlopp och vatten så långt är att flytta ut badrummet i hallen. Bifogar skiss. Dörren från sovrum till hall byggs igen. Skiss över lägenhetsplan med markerade förslag till nya placeringar för kök och wc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant lösning! Då skulle man kunna dra rör från gamla badrummet. Avlopp skulle behöva flyttas dock. Frågan är om lutningen är tillräcklig.

Vet inte vad det är i bjälklaget.. om huset är från 1906 gissar jag att fanns nån standard
 
Lutningen ska vara ca 1cm/meter. I värsta fall kan man höja badrumsgolvet någon extra cm.
Skjutdörrar i sovrummet till klk bakom nya wc.
 
Hur skulle det se ut om man utgick från min egen vision och drog vatten/avlopp från grannen?
Helt presumtivt och låt oss anta att föreningen godkänner allt bara.
 
Har du tur så kanske avlopp och vatten finns i utrymmet mellan era lgh. Annars så behöver ju även deras badrum/kök göras om.
Börja med att ta kontakt med föreningen, om de säger okej kontakta sedan några byggfirmor för offerter och rådgivning. Kan eventuellt finnas vvs-ritningar att begära ut.
 
Claes Sörmland
J linneaa skrev:
Vet inte vad det är i bjälklaget.. om huset är från 1906 gissar jag att fanns nån standard
Väldigt ofta är det ett träbjälklag med en s. k. byggmästarfyllning för ljud och brandisolering. Byggmästarfyllning brukar vara en salig blandning av byggrester, sand och sågspån.

Att dra avloppsledningar tvärs mot bjälkarna kan vara knepigt eftersom de måste sågas ur vilket förstör bärigheten på golvet. Att lägg avloppsrör mellan bjälkarna i deras längdriktning går bra. Sen är det en fråga om fallet. Vattenledningar är enklare att dra men man får riva upp väggar eller golv (eller sänka taket!) för dragningen.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Det blir nog enklare om jag visar på hur jag menar. Det är inget bjälklag i vägen, bara murstocken med skorsten som ej är i bruk mellan mig och grannens stammar.

Ca 1,2 meter totalt. Så kopplar jag på mig på avloppet och vattnet i grannens
(Rödmarkerat)

Finns någon praxis med att gå igenom gammal murstock? Alternativt om man istället jobbar vertikalt och drar ner avloppet i en av skorstenens obrukade kanaler ner i källaren och kopplar på sig på något avlopp där.

Varför göra det enkelt för sig:)
 
  • Arkitekturritning som visar en byggnadsplan med en rödmarkerad ledning nära en murstock och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
J JL123 skrev:
Finns någon praxis med att gå igenom gammal murstock? Alternativt om man istället jobbar vertikalt och drar ner avloppet i en av skorstenens obrukade kanaler ner i källaren och kopplar på sig på något avlopp där.
Typiskt sett är avlopp i en murstock en dålig idé, särskilt om den är in användning. Brandskyddet påverkas och avlopp ska inte blir varmt. Även om det bara går ventilationskanaler i murstocken numera så påverkar det brandskyddet så det måste övervägas vid projekteringen.

Behöver inte grannens badrum rivas om du ska kunna komma åt avloppsstammen där?
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Behöver inte grannens badrum rivas om du ska kunna komma åt avloppsstammen där?
Jag tycker det ser ut som att det är en slits för stammarna mellan lägenheterna, precis "ovanför" murstocken och det kan kanske vara möjligt att nå en avloppsstam inifrån TS:s lägenhet (sovrummet).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser ut som att det är en slits för stammarna mellan lägenheterna, precis "ovanför" murstocken och det kan kanske vara möjligt att nå en avloppsstam inifrån TS:s lägenhet (sovrummet).
Precis, rören sitter inte i själva köket utan i ett "rum", som man kan se på ritningen. Tror utrymmet tillhör grannens lägenhet dock så det kan nog bli snårigt ändå gällande ansvar om nån läcka skulle uppstå. Får kolla med föreningen.

Men rent praktiskt, man rör ej grannens badrum utan borrar sig bara igenom min vägg och kopplar på sig på avlopp/vatten i det där utrymmet.
 
J JL123 skrev:
Precis, rören sitter inte i själva köket utan i ett "rum", som man kan se på ritningen. Tror utrymmet tillhör grannens lägenhet dock så det kan nog bli snårigt ändå gällande ansvar om nån läcka skulle uppstå. Får kolla med föreningen.

Men rent praktiskt, man rör ej grannens badrum utan borrar sig bara igenom min vägg och kopplar på sig på avlopp/vatten i det där utrymmet.
Ja så gör man
 
BirgitS
J JL123 skrev:
Men rent praktiskt, man rör ej grannens badrum utan borrar sig bara igenom min vägg och kopplar på sig på avlopp/vatten i det där utrymmet.
Nja, man får ju öppna golvet och en bit av väggarna i ditt rum för att kunna dra avlopps- och vattenrör mellan stammarna och ditt tilltänkta badrum. Man måste ju öppna upp tillräckligt för att se och komma åt stammarna. Det kan även vara så att det inte går att komma åt avloppsstammen från din sida av slitsen därför att det är en andra rör i vägen.

J JL123 skrev:
Tror utrymmet tillhör grannens lägenhet dock så det kan nog bli snårigt ändå gällande ansvar om nån läcka skulle uppstå.
Eftersom stammarna är en del av föreningens ansvarsområde brukar slitsarna för stammarna inte ingå i någon lägenhet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tror att detta blir dragningen av avlopp och tappvattenledningar i golvet för det nya badrummet:

Ritning med markering för avlopp och tappvattenledningar i ett planerat badrum, nära en murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murstocken ska nog inte röras, den äldsta ritningen som du visar indikerar att den har 6 kanaler. Finns kakelugnar kvar i huset så är de i användning och murstocken blir varm. Annars brukar de användas för ventilation.

Finns ventilationslösning för det nya badrummet? Måste lösas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tror att detta blir dragningen av avlopp och tappvattenledningar i golvet för det nya badrummet:

[bild]

Murstocken ska nog inte röras, den äldsta ritningen som du visar indikerar att den har 6 kanaler. Finns kakelugnar kvar i huset så är de i användning och murstocken blir varm. Annars brukar de användas för ventilation.

Finns ventilationslösning för det nya badrummet? Måste lösas.
Ventilation. Så långt har inte den här hobbyhantveraren tänkt.

Hur skulle man enklast gjort med det? Får man lov att blåsa ut luften i intilliggande rum eller behöver det gå genom en trumma? Eller finns kanske andra sköna enkla lösningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.