Hej,
Vi har låtit byta taket på vårt 60-talshus och firman har gjort allt snyggt utom ventilationsanslutningarna inne i huset.
Bl.a har vi ett ventilationsschakt med ventilationsrör från avlopp i källaren. Det passerar badrum på entréplan och går där in i ett 160 mm ventilationsrör från badrummet. Båda rören (avloppsventilationsröret inuti 160 mm-röret) passerar vinden och sen ut på taket. Där har varit ett rör med en hatt på för det tjocka ventilationsröret och i toppen av hatten har det varit hål för avloppsventilationen.
Nu verkar takfirman ha bytt övre delen av avloppsventilationen och satt på en vanlig takhuv och skippat att dra upp det bredare 1600 mm-röret så vi inte längre har någon ventilation till badrummet.
Är det någon som känner till den här typen av två-rör-i-ett-ventilation och om det går att få tag i såna ventilationshattar fortfarande?
Bifogar några bilder som inte är jättebra. Det ena visar där de dragit upp det yttre röret så det inte längre ansluter till badrummet. Man ser avloppsventilationsröret inuti.
Det andra på gamla taket med ventilationshattenz
 
  • Grått skorstensrör som går genom golvring, med spindelnät och byggdamm runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd takpannor på ett hustak med en skorsten och en antennanläggning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade sådan konstruktion på mitt Mockfjärd elementhus från 1955.
Hade problem med att förra husägaren bytt tak och gjort lika som hos er.
Det resulterade i att avloppet kondenserade mot hatten och rann ner i ventilationsröret.
Jag gjorde om och lät avloppsventilationen vara kvar och drog ny ventilation.
 
  • Gilla
ac.falk65
  • Laddar…
H HSP skrev:
Hade sådan konstruktion på mitt Mockfjärd elementhus från 1955.
Hade problem med att förra husägaren bytt tak och gjort lika som hos er.
Det resulterade i att avloppet kondenserade mot hatten och rann ner i ventilationsröret.
Jag gjorde om och lät avloppsventilationen vara kvar och drog ny ventilation.
Aha, spännande att höra, tror vårt hus också är Mockfjärds. Vi får kanske fundera på något liknande. Som tur är har vi egentligen bara toa och handfat i badrummet så inte en massa fukt därifrån men verkligen osäker på hur det ser ut uppe på taket. Tack snälla för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.