Hej alla, har en vvb 300 liters och funderar på att byta till 200 liter. Kommer det bli någon besparing på elförbrukningen genom att byta till 100 liter mindre? I min tanke så tänker jag så här; låt säga att man förbrukar 50 liter i behållaren och så fylls det på men 50 liter kallt vatten som den ska värma upp igen samma gäller oavsett om det är 300 liter eller 200 liters beredare. Det tar väl lika lång tid att värma upp den nyfyllda kallvattnet till önskad temp. Sen en annan tanke det blir 250 liter varmvatten kvar vs 150 liter som redan är varm och blandar man i 50 nya liter så värmer 300 l beredaren vattnet fortare?? Eller? För 50l av 300 är 17% och 50l av 200 är 25% men det är tomgångsförbrukningen jag mest vill få ner. När jag varit bortrest på sommaren så har jag 5kwh förbrukning bara med vvb på. Någon som har mer erfarenhet som kan svara? Eller ska man satsa på mindre 150liter eller nåt 3 vuxna hemma
 
Avgörande är apparatens yta samt isolering. Minskar du ytan minskar du förbrukningen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Avgörande är apparatens yta samt isolering. Minskar du ytan minskar du förbrukningen.
Så du tror inte att värma samma antal liter förbrukar lika mycket oavsett 200l eller 300l
Kanske tomgångsförbrukningen minskar
 
Magnus E K
En fördel med mindre är att det blir svårare att slösa med varmvattnet. Det optimala är att ha minsta möjliga som räcker i vardagen och som får värma varje dag och en större seriekopplad (innan den mindre) som bara slås på när släkten kommer på besök.
 
H Hampus55 skrev:
Så du tror inte att värma samma antal liter förbrukar lika mycket oavsett 200l eller 300l
Kanske tomgångsförbrukningen minskar
Precis. Förlusterna av att vattnet står och är varmt minskar med mindre yta på kärlet. Större kärl ger å andra sidan större möjligheter till lastförskjutning i tid. Jag skulle valt största möjliga.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Att värma upp 50 liter rumstempererat vatten till varmvatten kräver lika mycket energi oavsett storleken på tanken.
Jag ser ingen anledning att byta en fungerande beredare. Spillvärmen från tanken (det du kallar tomgångsförbrukning) används ju ändå för att värma upp huset. Om du åker bort under en längre period är det bättre att du stänger av beredaren. Enda problemet med det är att du inte kan duscha direkt du kommer hem, utan måste vänta någon timma.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Hej alla, har en vvb 300 liters och funderar på att byta till 200 liter. Kommer det bli någon besparing på elförbrukningen genom att byta till 100 liter mindre? I min tanke så tänker jag så här; låt säga att man förbrukar 50 liter i behållaren och så fylls det på men 50 liter kallt vatten som den ska värma upp igen samma gäller oavsett om det är 300 liter eller 200 liters beredare. Det tar väl lika lång tid att värma upp den nyfyllda kallvattnet till önskad temp. Sen en annan tanke det blir 250 liter varmvatten kvar vs 150 liter som redan är varm och blandar man i 50 nya liter så värmer 300 l beredaren vattnet fortare?? Eller? För 50l av 300 är 17% och 50l av 200 är 25% men det är tomgångsförbrukningen jag mest vill få ner. När jag varit bortrest på sommaren så har jag 5kwh förbrukning bara med vvb på. Någon som har mer erfarenhet som kan svara? Eller ska man satsa på mindre 150liter eller nåt 3 vuxna hemma
Ja, det är rätt stor skillnad på förlusterna beroende på vilken beredare man väljer.

Mellan dessa två skiljer det 800kWh/år. Med våra nya elpriser blir det en skillnad på rätt många tusenlappar per år.
Jämförelsetabell mellan två vattenvärmare, MetroTherm och Nibe, med specifikationer och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
110 liter räcker gott till 2 personer + barn. Men inget badkar. När barnen växer upp går det mer VV. Har ni ni då döttrar som kommer upp i åren så ökar VV-förbrukning katastrofalt. Sen att lära sig att inte sätta på duschen vid start och stänga av vid stopp är en bra regel. 15 sek under strilen är det samma som att hoppa i sjön. Allt handlar om att blöta ner - tvåla - spola av.
 
J jonaserik skrev:
Har ni ni då döttrar som kommer upp i åren så ökar VV-förbrukning katastrofalt
Check på den.

Här har vi 160 liter i bergvp'n och 200 till i en elvb. Ställer jag ner tempen till 60 på beredaren så får vi kapacitetsproblem med nuvarande vanor.....
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det är rätt stor skillnad på förlusterna beroende på vilken beredare man väljer.

Mellan dessa två skiljer det 800kWh/år. Med våra nya elpriser blir det en skillnad på rätt många tusenlappar per år.
[bild]
Värt att notera är att cabinet har låg förbrukning, samma tillverkare har en annan lika stor varmvattenberedare som förbrukar över det dubbla, ca 750kwh totalt. Så även om de ökar endel med större volym så behöver de inte vara jätte skillnad om beredaren utformas rätt.
 
Attitudeswe
Med timpris så är en stor tank ett större batteri som bara behöver värmas på natten. Att bara värma på natten sparar mig hundralappar i månaden.

Skulle jag köpt en ny vvb idag så hade jag köpt en med värmepump då det passar min ventilation. Betalar igen sig på 2-3år om elanvändningen kan halveras från 6000 till 3000kWh och merkostnaden är 20k vid elpris på 2:50kr (nu värmer jag iofs bara på natten så betalar bara runt 1kr inkl allt)

Har du en stor tank så kan du ha 50grader i tanken (legionella höj en natt var 14e dag). Men har du liten tank så kanske du behöver 70 gradigt vatten för att det skall räcka för hela hushållet. Varmare vatten ökar tomgångsförbrukningen.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Magnus E K
Jag värmer bara på natten (om det är billigast då), med beredare på 30 liter, till 65 grader (max på den). Om jag hade större skulle förbrukningen bli högre både genom större värmeläckage och genom högre vattenåtgång (längre duschar i genomsnitt; minns hur det var när jag bodde i lägenhet). Det skulle i så fall vara för att kunna värma bara varannan eller var tredje natt när nätterna med acceptabelt pris blir allt färre. Ändå tveksamt om jag skulle orka skruva upp en ny ens om jag fick den gratis.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Check på den.

Här har vi 160 liter i bergvp'n och 200 till i en elvb. Ställer jag ner tempen till 60 på beredaren så får vi kapacitetsproblem med nuvarande vanor.....
Hur har du det kopplat ? VP + VVB i serie . Temp på VP-VV ? . Det går att vinkla till och ladda VVB med VP.
 
J jonaserik skrev:
Hur har du det kopplat ? VP + VVB i serie . Temp på VP-VV ? . Det går att vinkla till och ladda VVB med VP.
de sitter i serie, så elvb matas med förvärmt vatten från bergvpns beredare. Bergvp värmer till 45 gr ungefär, sedan hissar jag 20 till i elvb för att få mer vv.
 
Ger inte VP mer än 45 C , är det en BV av äldre modell du har då. Tänkte mer på en VP med upp till 60 C. på VV , då är det ingen höjdare att vinkla till det med lite omkoppling av rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.