Hej, kanske en dum fråga men jag är lite osäker på en sak.

Håller på med ett 1,5 plans hus och skall sätta igång med övervåningen. Just nu är det bara bjälkar där med isolering mellan bjälkarna.

Jag undrar om man först skall sätta golvspånskiva 22mm och sen "syllen" till innervägarna, alltså syllen ovanför golvspånskivan.

Eller sätter man först ut syllarna till innerväggarna och sen passar in golvspånskivorna. Så att man sätter in golvspånskivorna i varje rum seperat fram till syllen.

Vet inte om ni fattar, annars så får ni säga till.

Mvh / Stefan
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
För att undvika sk. flanktransmission så skall du ha eget golv och tak i varje rum. Spika först allt regelverk mao och sedan gips och spån i varje rum.
 
Jag gjorde hela taket och hela spångolvet klart innan jag satte upp innerväggarna.
Måste vara överlägset lättast.
 
Så gjorde vi också, men skiljde av badrummets golvspån från övriga ovanvåningen. Har läst någonstans att det skall vara så.
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
Kan bara hålla med mexitegel. Vill du inte att stegljud etc skall fortplanta sig in till rummen måste du regla upp innerväggarna innan du lägger golvspån.
 
Kanske en dum fråga, men vad bygger du regelväggarna på om väggen går längs med bjälklaget och mitt emellan golvbjälkarna?
 
man kortlar emellan!!!
 
Känns lite overkill att lägga golvspån separat i varje rum. Man brukar iaf när det är nybyggnation lägga spånskivorna och glesa taket innan man reser innerväggarna. På så sätt så är det både lätt att märka ut var innerväggarna ska vara och att fästa dom. Är det ett gammalt hus med ojämt bjälklag så är det kanske lättare att lägga rum för rum om man behöver rikta golv och tak.
 
Jerka_l skrev:
Känns lite overkill att lägga golvspån separat i varje rum. Man brukar iaf när det är nybyggnation lägga spånskivorna och glesa taket innan man reser innerväggarna. På så sätt så är det både lätt att märka ut var innerväggarna ska vara och att fästa dom. Är det ett gammalt hus med ojämt bjälklag så är det kanske lättare att lägga rum för rum om man behöver rikta golv och tak.
Overkill och overkill, det beror ju på vad man vill uppnå. Du har helt rätt i att det går betydligt smidigare att lägga all golvspån innan väggarna reglas. Men som jag påpekade i tidigare inlägg så är det då risk för ett lyhört hus. Men som allt annat här i livet så handlar det om avvägningar ;)
 
Väcker liv i den här tråden då jag går i samma tankar.
Lägga golvspån över hela bjälklaget innan jag reglar upp för väggarna?
Men fundering är då främst på lyhördheten.
Är det någon som har erfarenhet av ett bjälklag där golvspån är lagt över hela bjälklaget innan väggar som upplever att det är lyhört på grund av det?

Samt är det någon som byggt väggar på spårade golvspånskivor?
 
Väcker denna tråd igen. Håller på att inreda vinden och ska lägga golvvärme. Kan man lägga de spårade spångolven och sedan resa innerväggar? Eller behöver man sätta väggarna först och lägga golvvärmen rum för rum?

Med vänlig hälsning, Peter
 
  • Gilla
neo85
  • Laddar…
W Wennbergp skrev:
Väcker denna tråd igen. Håller på att inreda vinden och ska lägga golvvärme. Kan man lägga de spårade spångolven och sedan resa innerväggar? Eller behöver man sätta väggarna först och lägga golvvärmen rum för rum?

Med vänlig hälsning, Peter
golvet sen väggar.
 
A
Golvet först, men de till att innerväggarna inte bara står på golvspån.
 
Låter bra och känns enklare att kunna lägga allt golv i ett svep. Blir till att kortla där väggarna ska resas. Väggar till badrummet kommer nog resas stående på bjälklaget då det ej kommer vara samma golv där.
Med vänlig hälsning, Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.