Tjena.

Ska bygga uterum som ligger mot tomtgräns där även grannens garage ligger.
Då vårat uterum kommer ligga vägg i vägg med deras garage. Där väggreglar kommer gå direkt emot deras garage och vi sätter panel på den delen av väggen som sticker ut ovanför deras garage.
Så jag undrar vad enklaste sättet blir att uppnå brandskydd EI 60?

Går det t.ex att sätta dubbla lager brandskyddsgips åt vårat håll?

Har kollat runt på olika ei60 lösningar men då är det skivor på båda sidor utav regeln.
Problemet som jag ser det är att det kommer ligga vägg i vägg och sen få dit skivor på sidan som går mot grannen.

Tacksam för svar.

mvh micke
 
M mcax skrev:
Tjena.

Ska bygga uterum som ligger mot tomtgräns där även grannens garage ligger.
Då vårat uterum kommer ligga vägg i vägg med deras garage. Där väggreglar kommer gå direkt emot deras garage och vi sätter panel på den delen av väggen som sticker ut ovanför deras garage.
Så jag undrar vad enklaste sättet blir att uppnå brandskydd EI 60?

Går det t.ex att sätta dubbla lager brandskyddsgips åt vårat håll?

Har kollat runt på olika ei60 lösningar men då är det skivor på båda sidor utav regeln.
Problemet som jag ser det är att det kommer ligga vägg i vägg och sen få dit skivor på sidan som går mot grannen.

Tacksam för svar.

mvh micke
Förklara lite bättre hur du menar
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Förklara lite bättre hur du menar
Tjena.
Det löste sig ändå. Fick tag på en från gyproc som kunde hjälpa mig.
 
Gäller brandskyddsavstånd även mot ett uterum?
 
M mcax skrev:
Tjena.
Det löste sig ändå. Fick tag på en från gyproc som kunde hjälpa mig.
Kan du dela hur byggde du väggen?
 
EBF22 EBF22 skrev:
Kan du dela hur byggde du väggen?
Körde dubbla lager gips invändigt och utvändigt. Tyckte det var enklast billigast, då jag hade det liggandes.
 
  • Gilla
EBF22
  • Laddar…
M mcax skrev:
Körde dubbla lager gips invändigt och utvändigt. Tyckte det var enklast billigast, då jag hade det liggandes.
Menar du att du lämnade utrymme mellan deras vägg och din regel så det räckte med att klämma 2x gips?

Var det något problem att ha 4x gipsskiva bara på "din sida"?
 
EBF22 EBF22 skrev:
Menar du att du lämnade utrymme mellan deras vägg och din regel så det räckte med att klämma 2x gips?

Var det något problem att ha 4x gipsskiva bara på "din sida"?
Våran vägg är större än deras garagevägg sticker ut. 1.2m på längden. Och på höjden. Deras garage är ungefär 2x2 meter utav våran vägg yta. Vårat uterum är fristående från deras garage men det ser ut som det sitter ihop. Så Ja jag lämnade utrymme :)

Det jag gjorde invändigt i vårat uterum var att bygga 2 sektioner på 2x1 meter med gips på baksidan (mot deras garage). Klädde in dom mot fukt sen lyfte jag i dom och skruvade fast. Sen satte jag gips omlott på våran insida.

Valde att göra sektioner bara för att skulle det vara något knas i framtiden kan jag bara ta ner en sektion utan att riva hela väggen. Visst det var mer jobb inledningsvis. Men sparar tid sen om det skulle uppstå problem.

Det finns garanterat bättre/enklare sätt att brandskydda. Men behövde få in en brandskyddsbeskrivning så fort som möjligt så vi kunde sätta igång. Var inte villig att betala flera tusen heller.
 
  • Gilla
EBF22
  • Laddar…
M mcax skrev:
Våran vägg är större än deras garagevägg sticker ut. 1.2m på längden. Och på höjden. Deras garage är ungefär 2x2 meter utav våran vägg yta. Vårat uterum är fristående från deras garage men det ser ut som det sitter ihop. Så Ja jag lämnade utrymme :)

Det jag gjorde invändigt i vårat uterum var att bygga 2 sektioner på 2x1 meter med gips på baksidan (mot deras garage). Klädde in dom mot fukt sen lyfte jag i dom och skruvade fast. Sen satte jag gips omlott på våran insida.

Valde att göra sektioner bara för att skulle det vara något knas i framtiden kan jag bara ta ner en sektion utan att riva hela väggen. Visst det var mer jobb inledningsvis. Men sparar tid sen om det skulle uppstå problem.

Det finns garanterat bättre/enklare sätt att brandskydda. Men behövde få in en brandskyddsbeskrivning så fort som möjligt så vi kunde sätta igång. Var inte villig att betala flera tusen heller.
Tack så mycket!
Jag letar också efter en snabb lösning för att komplettera bygganmällan. Planerar att ha limträpanel på utsidan. Tycker du att det är ok att täcka gips med träpanel? Kommer det att skydda gips från fukt?
ps. vilken isolering valde du?
 
EBF22 EBF22 skrev:
Tack så mycket!
Jag letar också efter en snabb lösning för att komplettera bygganmällan. Planerar att ha limträpanel på utsidan. Tycker du att det är ok att täcka gips med träpanel? Kommer det att skydda gips från fukt?
ps. vilken isolering valde du?
Körde bara vindskyddspapp bakom panelen mot gipset, I hopp om att det ska räcka. Har haft svärfar som lite bollplank då man läst sig till det mesta man vet. :)

Har ingen isolering, är inte klar invändigt. Då vi fick barn i mellan byggsäsongerna. Vi har inte bestämt oss för hur vi ska göra än isoleringsmässigt. Om vi ens ska ha tillochmed :)
 
  • Gilla
EBF22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.