N
Jag och mannen har ett gammalt hus från 1923 med renoveringsbehov där vi inte ska flytta in på 2-3 år, som i nuläget är uthyrt billigt. Huset är med en stor källare där det idag står ett pannrum, en tvättstuga och generell förvaring. Förra ägaren har inrett ett rum för ca 60 år sedan som vi ska riva ut nästa sommar bara för att få bort levande material därifrån (träet är rutten i golvet, måste bort).

Vår tanke var att vänta med dränering tills vi flyttar dit om några år men jag och maken är olika nojiga över fukt och enligt besiktningsmannen är fukten i källaren ”normal” men efter att ha försökt googla tycker jag den verkar alldeles för hög. (Se bild)

Frågan som lyder är då:

Bör vi dränera även om vi inte planerar att ha levande material i källaren förrän om flera år?
 
  • Fuktmätare visar 8,9 % i en källare, vilket indikerar ingen fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Nej det behöver ni inte göra. I ett hus från 1923 är källaren inte tänkt att användas som boyta utan som grovförvaring. Så länge det inte läcker in vatten genom väggarna behöver ni inte oroa er ett endaste dugg.

Vill ni dränera i framtiden så absolut! Men är verkligen inget måste.

Ha en avfuktare i rummet ni planerar förvara känsligare saker i bara under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Stuff och 3 till
  • Laddar…
Det är väl helt normalt i så gamla hus att det finns lite fukt i källaren.
Mitt hus är 40 år yngre och har också en del fukt i källaren men det fixar en avfuktare.
 
  • Gilla
Naiv entusiast
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag är också tveksam till hur ofta dräneringar av 20-talshus för källaren till någon sorts samtida standard vad gäller fukt. Det sagt så grävde jag själv bort leran som låg mot den gamla potatiskällarens yttervägg när jag flyttade in i huset från 1920 och la dräneringsslang och makadam samt cellplastisolering utanpå. Men inte är källaren någon modern källare även om den med hjälp av en avfuktare sommartid fungerar utmärkt som tvättstuga.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
N
Tack för svar! känns nu lugnare och som att vi landar i att en avfuktare i tvättstugan får duga tills dagen vi ska använda källaren till annat!


M Modski skrev:
Nej det behöver ni inte göra. I ett hus från 1923 är källaren inte tänkt att användas som boyta utan som grovförvaring. Så länge det inte läcker in vatten genom väggarna behöver ni inte oroa er ett endaste dugg.

Vill ni dränera i framtiden så absolut! Men är verkligen inget måste.

Ha en avfuktare i rummet ni planerar förvara känsligare saker i bara under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Modski
  • Laddar…
N
Regnade utav bara den igår och får sms av hyresgästerna att det kommit in vatten under dörren från källartrappan som ligger på golvet och torkar upp i detta nu. Ska jag lugna mig igen, köpa en avfuktare och luta tillbaka på att det hänt en gång på ett år? (Detta är då tvättstugan, ett helt oinrett rum med avlopp i mitten av rummet). Andra förslag?
 
N
Det vill säga, inte genom väggarna utan källartrappan har inget tak och dörren ner är otät så det kan enkelt ta sig in där.
 
M
Det torkar. Du behöver inte oroa dig, raka ner överflödet i brunnen bara, resten torkar av sig självt. Försök sätta tak över källarnedgången i framtiden för att undvika att det händer igen, finns det en brunn utanför dörren se till att den är fri från löv och annat bös.
 
En avfuktare som står på året om med en mätare över elförbrukningen är ett skapligt sätt att se hur fuktig källaren är över en längre period.
Första halvåret kan man bortse ifrån då det verkar gå åt till att torka ut fukt som samlas i en oanvänd/lite använd källare.
Oavsett vilken åtgärd man sen utför/ej utför kan avfuktaren fortsätta vara inkopplad så ser man hela tiden om det blir några förändringar. Har man tvättstuga med tvättlinor slår man två flugor i en smäll.
 
  • Gilla
Naiv entusiast
  • Laddar…
Som de flesta varit inne på, ska ni använda källaren som källare så behöver ni inte göra något egentligen förrän det behovet förändras.

Men bor själv i ett hus från samma år, och vi har dränerat och isolerat på utsidan, men även gjutit nytt källargolv med isolering och golvvärme. Källaren har nu det bästa klimatet i hela huset. Nästan för torrt på vintrarna, en luftfuktare ligger närmare till hands att använda än en avfuktare, tvätt torkar på nolltid bara man hänger upp den.
 
Som flera skriver, ska du inte bo i källaren och det inte tränger in vatten normalt sett hade jag inte lagt pengarna på att dräner om. Det ät trots allt en källare.

Skaffa en luftavfuktare som kan kopplas med slang till avloppet, så du slipper tömma en behållare.
Byt avloppsbrunnen till en med backventil om det inte redan finns.
Sätt tak över källarnedgången.

Med dessa åtgärder bör du klara dig väldigt långt.
 
N
S Söderslätt skrev:
Som flera skriver, ska du inte bo i källaren och det inte tränger in vatten normalt sett hade jag inte lagt pengarna på att dräner om. Det ät trots allt en källare.

Skaffa en luftavfuktare som kan kopplas med slang till avloppet, så du slipper tömma en behållare.
Byt avloppsbrunnen till en med backventil om det inte redan finns.
Sätt tak över källarnedgången.

Med dessa åtgärder bör du klara dig väldigt långt.
tack för lugnande ord! Avfuktare är beställd och vi tänkte också att det kan få rinna rakt ner i avloppet så man slipper tömma den.
 
Om ni tänker dränera så tänk på att ni bör göra det innan ni tex bygger ny altan eller liknande så ni slipper göra det ogjort. Och det tar flera år med återställning efter dränering eftersom marken tar tid att sätta sig igen.
 
N
A Anaii skrev:
Om ni tänker dränera så tänk på att ni bör göra det innan ni tex bygger ny altan eller liknande så ni slipper göra det ogjort. Och det tar flera år med återställning efter dränering eftersom marken tar tid att sätta sig igen.
det planeras eventuell utbyggnad (om bygglov fås) så detta var relevant information. Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.