M mlkjhr skrev:
Många vitvarubutiker har kallförråd där dom förvarar sina grejjor, även kylskåp.
Däremot så lär moderna frysar inte gilla att vara i drift vid minusgrader men det är ju som sagts en annan sak.
Kyskåp tror jag ingen med någorlunda förstånd har igång i minusgrader, snarare då ett värmeskåp. :cool:

Ett tips till er som har svårt att hitta bra vinterförvaring till målarfärg, en trasig frys som man sätter en frostvakt i är perfekt. Då kan man ha den i ett kallförråd och det drar inte mycket ström att ha ett sådant igång på +5 grader.

Hej, jag funderade just på att ställa ned all målarfärg i vår frysbox över vintern för att förvara färgen så att den inte fryser. Googlade och fann detta inlägg. har du möjlighet att förklara lite mer hur du menar med frostvakt. Vill nämligen undvika dyra elräkningar i vinter och planerar att stänga av all el i sommarhuset. men vet ej om frysen isolerar/håller värmen i sig när den är avstängd eller om jag behöver ha nåt element eller liknande i frysen på grundvärme.
 
K karin_ade skrev:
planerar att stänga av all el i sommarhuset. men vet ej om frysen isolerar/håller värmen i sig när den är avstängd
Bor du i mina delar av landet får du räkna med att innehållet i frysen på sikt blir lika djupfryst som temperaturen utanför frysen. Om den sen isolerar en dag, en vecka eller en månad vågar jag inte gissa.

Bor du i de landsdelar som knappt har minusgrader kanske det kan fungera men inget jag skulle förutsätta.

En frostvakt är helt enkelt ett element med låg effekt och en termostat som man ställer in på ett fåtal plusgrader, just för att hålla frosten borta. Används för mindre och helst välisolerade utrymmen.

En frostvakt med ett inställningsbart termostatvred, väggmontage och tillhörande strömkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen till forumet!
 
K karin_ade skrev:
Hej, jag funderade just på att ställa ned all målarfärg i vår frysbox över vintern för att förvara färgen så att den inte fryser. Googlade och fann detta inlägg. har du möjlighet att förklara lite mer hur du menar med frostvakt. Vill nämligen undvika dyra elräkningar i vinter och planerar att stänga av all el i sommarhuset. men vet ej om frysen isolerar/håller värmen i sig när den är avstängd eller om jag behöver ha nåt element eller liknande i frysen på grundvärme.
En trasig frysbox eller ett frysskåp tar du och sätter in en frostvakt (finns på Jula m.fl.) och ställer den på lägsta temp. Man får skära ett litet jack i gummilisten där kabeln får gå in i skåpet. El-förbrukningen kommer att vara minimal då frysar är väl isolerade och du kommer ju inte att öppna dörren i på hela vintern i stort sett.
Länk till läplig frostvakt: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ion/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417021/
 
A
M mlkjhr skrev:
En trasig frysbox eller ett frysskåp tar du och sätter in en frostvakt (finns på Jula m.fl.) och ställer den på lägsta temp. Man får skära ett litet jack i gummilisten där kabeln får gå in i skåpet. El-förbrukningen kommer att vara minimal då frysar är väl isolerade och du kommer ju inte att öppna dörren i på hela vintern i stort sett.
Länk till läplig frostvakt: [länk]
Man kan ju ta en fungerande box oxå, bara låta sladden gå ut i ett av framkantens hörn och ev lägga på ett täcke
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.