oshu oshu skrev:
Jag tyckte det var intressant läsning tills du skrev rasistiska invektiv; och då syftar jag inte på Glenn :confused:
Word!
 
J
oshu oshu skrev:
Jag tyckte det var intressant läsning tills du skrev rasistiska invektiv; och då syftar jag inte på Glenn :confused:
Bockamålen Bockamålen skrev:
Word!
Vi får helt enkelt be honom justera till ”Resande-Tomas” så vi inte trampar någon 1800-tals figur på fötterna. För det var väl i det häradet tattare var på tapeten?
Pip-Larsson. De var väl tattare?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
pve och 6 till
  • Laddar…
Eller så kungör vi allom veteligt att lurendrejaren Tattar-Tomas är kollega med den självbelåtne enfaldige latmasken Svenne Banan, och fylltratten Finn-Jussi som knivhugger sina kompisar varje fredagskväll, och skattesmitaren Sven Österbottning som smugglar snus och bränner hembränt som extraknäck, och lille samen Aslak som äger alla överkörda renar, och Mahmud som plågas svårt av abstinens när han inte får bränna en enda bil under hela ramadan.
De där national-karikatyrerna kan vara väldigt roliga bara man gör klart för alla att man inte menar allvar och kan skratta åt sin egen folkgrupp också.
 
  • Gilla
  • Haha
Lutte och 27 till
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Eller så kungör vi allom veteligt att lurendrejaren Tattar-Tomas är kollega med den självbelåtne enfaldige latmasken Svenne Banan, och fylltratten Finn-Jussi som knivhugger sina kompisar varje fredagskväll, och skattesmitaren Sven Österbottning som smugglar snus och bränner hembränt som extraknäck, och lille samen Aslak som äger alla överkörda renar, och Mahmud som plågas svårt av abstinens när han inte får bränna en enda bil under hela ramadan.
De där national-karikatyrerna kan vara väldigt roliga bara man gör klart för alla att man inte menar allvar och kan skratta åt sin egen folkgrupp också.
Då säger väl jag som föregående.

Word! :)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Word!
oshu oshu skrev:
Jag tyckte det var intressant läsning tills du skrev rasistiska invektiv; och då syftar jag inte på Glenn :confused:
På riktigt. Nedsättande eller kränkande, ja, kan uppfattas så. Rasistiskt? På riktigt, släpp detta tröttsamma pkfierade godhetsknarkandet. Proxykränkt mycket? Och då varför inte på Glenn. Det är ju som att säga att alla Göteborgare då är lurendrejare?

Inte konstigt att polariseringen av samhället ser ut som det gör om man inte ens kan fatta kontexten av TS i en sån här simpel sak.
 
  • Gilla
  • Älska
Offroad och 17 till
  • Laddar…
E -Emil- skrev:
På riktigt. Nedsättande eller kränkande, ja, kan uppfattas så. Rasistiskt? På riktigt, släpp detta tröttsamma pkfierade godhetsknarkandet. Proxykränkt mycket? Och då varför inte på Glenn. Det är ju som att säga att alla Göteborgare då är lurendrejare?

Inte konstigt att polariseringen av samhället ser ut som det gör om man inte ens kan fatta kontexten av TS i en sån här simpel sak.
Kanske så att du inte vet i vilken kontext invektivet har använts under historien? Att i ordets innebörd så pekades inte bara en grupp ut som kulturellt och biologiskt avvikande; utan invektivet innehöll också en bedömning av gruppens och individens värde.
Och vad är rasism om inte det?

Så ja, du bör inte använda t-ordet. Men inte för att jag säger det utan för att du vill visa hänsyn och omtanke till din nästa.
Men misströsta inte; för du kommer klara det. Precis som du klarade av skiftet till chokladboll.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Kanske så att du inte vet i vilken kontext invektivet har använts under historien? Att i ordets innebörd så pekades inte bara en grupp ut som kulturellt och biologiskt avvikande; utan invektivet innehöll också en bedömning av gruppens och individens värde.
Och vad är rasism om inte det?

Så ja, du bör inte använda t-ordet. Men inte för att jag säger det utan för att du vill visa hänsyn och omtanke till din nästa.
Men misströsta inte; för du kommer klara det. Precis som du klarade av skiftet till chokladboll.
Trams.:rofl:
 
  • Gilla
pve och 3 till
  • Laddar…
Box of rain Box of rain skrev:
Trams.:rofl:
Du har två inlägg, varav ett är detta. Riktigt värdefull input du bidrar med.

Alla som har någon typ av konsekvenstänk har slutat använda nedsättande ord om andra typer av kulturer, nationaliteter, sexuallaläggningar etc.Känns som en ganska enkel grej att göra för att världen ska bli lite bättre.
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 9 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Kanske så att du inte vet i vilken kontext invektivet har använts under historien? Att i ordets innebörd så pekades inte bara en grupp ut som kulturellt och biologiskt avvikande; utan invektivet innehöll också en bedömning av gruppens och individens värde.
Och vad är rasism om inte det?

Så ja, du bör inte använda t-ordet. Men inte för att jag säger det utan för att du vill visa hänsyn och omtanke till din nästa.
Men misströsta inte; för du kommer klara det. Precis som du klarade av skiftet till chokladboll.
Jag förstår precis. På samma sätt som du själv också redan förstått grundbudskapet. Det finns olika sätt att påpeka saker men du väljer att enbart kommentera en sak, utanför fokusområdet, och inte bidra till tråden men något annat än din proxykräkning. Hade du ändå valt att skriva något vettigt efteråt kanske folk hade tagit till sig något men nu blir det ju bara tröttsamt. Det finns en PM funktion, använd den istället om du stör dig på hur folk uttrycker sig istället för att proklamera ut din vilja att missförstå.

EDIT: Jag ska inte heller förstöra tråden mer med onödiga inlägg så nu är det slut från mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du har två inlägg, varav ett är detta. Riktigt värdefull input du bidrar med.

Alla som har någon typ av konsekvenstänk har slutat använda nedsättande ord om andra typer av kulturer, nationaliteter, sexuallaläggningar etc.Känns som en ganska enkel grej att göra för att världen ska bli lite bättre.
Dessa ord som ses som nedsättande är ju väldigt ofta från början det normala ordet. Men när det får en negativ klang ska det ersättas av ett nytt ord. Det hjälper knappast.

Men det finns ju ingen som helst anledning att koppla något av de orden till vedhandlare med tveksam moral.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dessa ord som ses som nedsättande är ju väldigt ofta från början det normala ordet. Men när det får en negativ klang ska det ersättas av ett nytt ord. Det hjälper knappast.

Men det finns ju ingen som helst anledning att koppla något av de orden till vedhandlare med tveksam moral.
På vilket sätt hjälper det inte när man byter ut en negativt klingande benämning mot en ny menar du? Vad är det som inte ändras eller blir bättre?
 
H heimlaga skrev:
Eller så kungör vi allom veteligt att lurendrejaren Tattar-Tomas är kollega med den självbelåtne enfaldige latmasken Svenne Banan, och fylltratten Finn-Jussi som knivhugger sina kompisar varje fredagskväll, och skattesmitaren Sven Österbottning som smugglar snus och bränner hembränt som extraknäck, och lille samen Aslak som äger alla överkörda renar, och Mahmud som plågas svårt av abstinens när han inte får bränna en enda bil under hela ramadan.
De där national-karikatyrerna kan vara väldigt roliga bara man gör klart för alla att man inte menar allvar och kan skratta åt sin egen folkgrupp också.
Jag antar att "Tattar-Tomas" är från Tattamåla. Obs riktigt ortsnamn i Småland! Har en nära släkting som växte upp där.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dessa ord som ses som nedsättande är ju väldigt ofta från början det normala ordet. Men när det får en negativ klang ska det ersättas av ett nytt ord. Det hjälper knappast.

Men det finns ju ingen som helst anledning att koppla något av de orden till vedhandlare med tveksam moral.
Bara för att ett ord var accepterat så betyder det inte att det inte används som nedvärderande eller att det inte fanns andra med neutrala ord som inte användes.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Köper man ved från okänd/osäker källa är det ju enkelt att kolla fukthalten med en billig fuktmätare från tex Jula.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Ja herregud, PK-Sverige förnekar sig aldrig :crysmile:

Tråden handlar om vedförsäljning, men givetvis ska PK-nissarna kapa tråden för att TS kört med några epitet som vi vanliga "svenne banan" mycket väl förstår vad han menar med, rasism är något TOTALT annat än det TS skriver :mad:
 
  • Gilla
  • Älska
Offroad och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.