Hej,
nån som vet om det finns gren/skarv-uttag som kan styras av pc/bärbar.

Jag har min pc samt alla skärmar skrivare osv sittande på ett grenuttag/skarvuttag, och det jag söker är ett gren/skarvuttag som stängs av när datorn går i viloläge och som vaknar när man väcker datorn.
 
D Dilato skrev:
[länk]
Denna börjar väl närma sig!
Nån som testat?
 
L lat skrev:
Denna börjar väl närma sig!
Nån som testat?
.... du har fått 3 olika förslag på exakt de du söker.... så vad är det som börjar närma sig?
 
A Alexn72 skrev:
.... du har fått 3 olika förslag på exakt de du söker.... så vad är det som börjar närma sig?
De funkar enligt 2 olika principer.

-Malmbergs & Dustin mäter strömmen för att se om datorn är aktiv.
Osäker på hur detta funkar med en bärbar, hur små strömmar mäter/reagerar de på?

-Conrad reagerar på om USB-porten blir strömlös.
Jag har min bärbara ansluten via USB-C till en Prokord USB-C Dual 4K docka.
I detta fall så får jag ansluta grenuttaget till en USB på på dockan, men de blir inte strömlösa när datorn går i viloläge. Så det verkar inte funka.
 
Det är ju enkelt att dra ur USB-kontakten från datorn.
Eller stänga av datorn helt, inte viloläge.
 
D Dilato skrev:
Det är ju enkelt att dra ur USB-kontakten från datorn.
Eller stänga av datorn helt, inte viloläge.
Fast jag vill att allt fungerar automatiskt, dvs går jag ifrån datorn x-min så ska "allt" stängas av och trycker jag sedan på mus/tangent så skall allt vakna.
 
Ett förslag som inte är "plug and play", och kräver lite programmeringskunskaper:

Använd en "Shelly plug s", det är en wifi-uppkopplad smart plugg. Den konfigurerar du så att den automatiskt stängs av efter exempelvis 30 sekunder. Sen gör du ett skript som skickar http-kommandot för att slå på pluggen med jämna tidsintervall, exempelvis var 10:e sekund. Skriptet lägger man så att det startar automatiskt i bakgrunden när du startar datorn. Då kommer pluggen att slås på så fort datorn är igång, och stängas av automatiskt efter önskad tid när datorn är avstängd/sover.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.