A Avemo skrev:
Det låter som något en säljare skulle säga. Det är nog ofta som badrum renoveras utan att man vill göra ingrepp i husets värmesystem. Dessutom blir det förmodligen billigare och enklare att lägga elslingor i golvet än att lägga vattenburen golvvärme. Som ytterligare en punkt finns det de som vill ha golvvärmen i badrummet på även på sommaren när övriga husets värme är avstängd.

Finns shunt med elvärme för det.
Imo är det typ samma jobb, men shunten låter lite.
 
A Avemo skrev:
Det låter som något en säljare skulle säga. Det är nog ofta som badrum renoveras utan att man vill göra ingrepp i husets värmesystem. Dessutom blir det förmodligen billigare och enklare att lägga elslingor i golvet än att lägga vattenburen golvvärme. Som ytterligare en punkt finns det de som vill ha golvvärmen i badrummet på även på sommaren när övriga husets värme är avstängd.

Tror att många missförstår det här med golv och undermaterial. Det är verkligen läskigt att lägga pex på en sån yta om du har sandfyllt under tex.
Men idag används alupex (vilket håller helt annorlunda) och kopplingar görs ovan ytskiktet, synligt.
Vid den kopplingscentralen sätter man en läckageindikator (om man inte är galet dumsnål).

Mycket hängslen och livrem.
 
N Nathalie skrev:
Det skulle däremot vara skönt få belägg för att vi inte spenderat mer än 1/3del av årsförbrukningen av el på ett ytte-pytte golv på toaletten:crysmile:.
Detta kanske redan har föreslagits men är det inte bara att slå av golvvärmen ett dygn och se hur de förbrukningen påverkas. Jag skulle göra detta genom en egen avläsning av elmätaren för att vara säker på att få korrekta värden. Nu förutsätter jag att du normalt har en ganska jämn elförbrukning olika (var)dagar.

Alltså typ kl 20:00 måndag läs av mätaren.
20:00 tisdag läs av mätaren och beräkna förbrukning med värme. Slå av värmen.
20:00 onsdag läs av mätaren och beräkna förbrukning utan värme.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nathalie skrev:
Såg i en annan tråd att en kunde se förbrukning på elgolvärmen på manöverdosan. Gick runt inspekterade de 4 vi har. Fick en smärre chock då den sista, i toalett och dusch i källardel, visade 6800kWh för ca 6 kvadratmeter. Kan det verkligen stämma? Och är det rimligt: hur mycket kan jag dra ned det utan att riskera något iom att det är källare.

I övrigt har vi en årsförbrukning på 19000kWh för 223 kvm boyta (ovan nämnda källare inte inräknad) med 3 vuxna och 2 barn. Totalt för de fyra (små) elgolven säger dosorna 11000kWh. Resten av huset värms med bergvärme.
Det här är förbrukningen hemma när ingen är där, vi var bortresta.
Staplarna till vänster på ~1kW är när golvslingorna i badrummet är på.
Annars ligger det på ~0,3kW, staplarna till höger, när de slår av, har verifierat detta scenario även tidigare.
Spikarna morgon och kväll är ett återkommande fenomen som jag inte har någon förklaring på, huset är som sagt tomt vid tillfället och värmen är inte på, men gissar på uppvärmning av bruksvattnet.
Jag får det hur som helst till konstant 0,7kW för golvvärmen i badrummet vilket absolut blir över 6000 kWh på ett år om slingorna är på jämt vilket de ju inte är.
Elförbrukningsdiagram över ett dygn med perioder på ~1kW och ~0,3kW samt oregelbundna toppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Drog ner golvet den 23e efter att jag startat denna tråd. Slog av helt strax i midnatt den 28e. Några kilowatt kanske det diffar men inget galet kan man dra slutsatsen från vår avlästa förbrukning. Golvet är 18 grader nu och än har ingen familjemedlem hotat med att flytta ut.

Den 25 startade BV för värme vilket kan påverka slutsatsen såklart. Går dock väldigt lite. Nu vet jag inte om snitt på 30kWh per dygn är mycket eller inte men jag fortsätter mitt utforskande på pannan istället.
 
  • Skärmdump som visar daglig elförbrukning i september med stapeldiagram från en energi-app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.