Hej!

Skall bygga en Smålandsvilla Nybro och det som ingår är en Nibe 360. Huset kommer om ca 2 år vara 197 kvm. Huset är relativt luftigt, men inte högt i tak och inte någon golvvärme. Står i valet och kvalet om vi skall välja en Comfortzone istället för Nibe-pannan. Detta blir dyrt, vet inte exakt vad avdraget från SMV ger men jag gissar att det inte är särskilt mycket pengar det rör sig om. Comfortzonen kostar över 60 000......

Det jag undrar är hur höga elräkningar (inkl värme) ni med lite större hus och Nibe 360 har? Rör det sig om 3000 i månaden eller hur ligger det till?

Vill inte vara tvugnen att elda i kaminen för att patronen inte skall gå, samtidigt som man inte vill köpa den dyra Comfortzonen i "onödan".......
 
180kvm 1,5plan 23cm isolering i väggarna, 30cm under plattan, golvvärme nere och radioatorer uppe, nibe 360P, två vuxna och två barn 3 och 6 år Södertäljetrakten 17000kwh totalt ink hushållsel sista året.

Skulle fått 25000 i avdrag för allt ventilationsmaterialet och Niben. Så det var svårt att räkna hem en comfortzone + ventilationsmaterial. Resonerade som så att jag tar 360P (tillägg 3000kr) kastar ut den när den är slut om 10-20 år och ersätter den med en comfortzone då. Då är den ännu mer beprövad och det kanske har dykt upp konkurrenter med samma koncept så priset gått ned.... rent tekniskt så kan man ersätta dom med varandra utan problem eftersom anslutningarna sitter på samma sätt för främst ventilationen och att de är ungefär lika stora.
 
Hm... 17000kwh låter inte så tokigt ändå. Har 16000 idag i radhuset (med dir.el). Det är nog svårt att räkna hem comfortzonen - ja.

Nån mer med värdefulla erfarenheter? Nu lutar det nog åt Niben iaf.... pga Comfortzonens höga pris och det låga avdraget man får för Niben.
 
Vad är det för skillnad på 360 och 360P? Kan nån förklara för en som har väldigt taskig koll?

/Anette
 
Tror inte att det är någon skillnad? Finns det någon 360 utan P? Av lathet utelämnade jag "p-et" i mitt inlägg... sorry! :)
 
Egentligen hade vi 16200 men då har vi eldat LITE i kaminen så jag uppskattade den verkliga till ca 17000kwh utan eldning,
 
Vi har ett Vårgårdahus på 187 kvm med Nibe 360 som vi nu bott i drygt ett år. Vattenradiatorer på övervåning men vi har förvisso golvvärme (i platta) på bottenvåning. Första året 14 500 KWh!:)
Å andra sidan så brukar ju folk säga att golvvärme ska dra mer...?
 
Vi har en SVM Lamhult som ännu inte har en inredd ovanvåning, men vi gör av med löjligt lite el.
Som mest i vintras, december gjorde vi av med 1100 kwh, i april 435 kwh.
Detta är inkl hushållsel och det eldrivna värmegolvet i hallen och toaletten på. Dessutom ett antal datorer och en hemmabio som äter en hel del. Vi bor i Blekinge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.