Ska lägga ett grangolv (30 mm) på kallvinden, ovanför isoleringen.
Hur mycket ska man lämna mån för golvet att expandera och kan man göra det genom att lämna en kreditkorts-tjocklek mellan varje bräda så de kan expandera på plats, istället för att lämna en större glipa vid kanterna?
 
Så här års kan du slå ihop dem helt. Jag antar att du spikar varje bräda på plats. Det kommer att bli glipor till vårvintern.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tanken var att fästa varje bräda på sin plats, ja.
Tack för svaret, då vet jag.
 
Cheesen
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så här års kan du slå ihop dem helt. Jag antar att du spikar varje bräda på plats. Det kommer att bli glipor till vårvintern.
T tompaah7503 skrev:
Tanken var att fästa varje bräda på sin plats, ja.
Tack för svaret, då vet jag.
Vart i landet är det? Förutsättningarna på västkusten är inte samma som västerbottens inland
 
Cheesen Cheesen skrev:
Vart i landet är det? Förutsättningarna på västkusten är inte samma som västerbottens inland
Skåne.

Du har rätt i att större delen av landet (den norra) har ett torrare klimat. Skåne är fuktigare både på vinter och sommar.

Brädorna är ute nu, täckta med plåt. De har varit ute sedan de fälldes, sågades och hyvlades. Så de har den fuktighet som finns i luften, typ.
 
Cheesen
Ja då borde du kunna lägga rätt tätt. Men om virkets fuktighet stiger så är risken att golvet veckar sig. ( Har sett det en gång och det är ingen kul erfarenhet.)
Det finns en anledning till att man lägger dom flesta golven flytande med expansionsmån.

En kallvind brukar vara torrare än uteluft, men om vädret ställer om snabbt till kallt så är ju då min erfarenhet att man ofta kan få frost och kondens i kallvinden. (Då är luftfuktigheten 100%). Om då virket redan är rejält fuktigt (exempelvis efter en lång blöt höst) så kan man nog få problem.
Med det sagt så har jag själv lagt mitt kallvindsgolv av råspont, och jag la det så tätt jag kunde med tanken att råsponten låg på runt 15-17% och blir aldrig blötare. Det har funkat, har glepor på våren som är 3-4 mm.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Har du haft dem ute i Skåne lär de vara ganska fuktiga jämfört med inneklimatet. Rekommendationen brukar vara att ha dem liggande i rummet de ska läggas i ett par dygn för att anta samma fuktighet.

Jag hade inte varit rädd för att slå ihop dem helt. Du kommer förmodligen få glipor till vintern ändå..

Edit: såg nu att du skulle lägga det på vinden. Tror att rekommendationen ändå står kvar. Vi la så tätt vi kunde på vinden och där är ändå lite glipor.
 
Jag bryr mig inte så mycket om glipor.
Det jag vill undvika är att brädorna expanderar så att kåkens sidor trycks ut.. jag vill lägga "ända ut i kanten" av diverse skäl så därav oron.
 
T tompaah7503 skrev:
Jag bryr mig inte så mycket om glipor.
Det jag vill undvika är att brädorna expanderar så att kåkens sidor trycks ut.. jag vill lägga "ända ut i kanten" av diverse skäl så därav oron.
Kortsidorna som sällan rör sig i längsled kan du lägga ända ut, men lämna ett par mm och dreva istället. Alternativt packa med lumppapp vid montering. Det kan bli rejält med knarr och knäpp om trä gnider mot trä. Drevet hindrar detta. På långsidorna rör det sig mer och du bör dreva 4-5 mm. Lindrev rekommenderas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.