Hej.

Är på gång att installera larm och undrar om man ska rikta detektorerna mot fönsterna (innerväggshörna) eller från fönsterna (ytterväggshörna). Motivera gärna.
 
Min installatör riktade dom mot fönstren och det verkar vettigt tycker jag. Hemma hos svärmor hade en annan installatör riktat dom från fönstren.
Hjälpte inte dig ett smack hmm :cool:
 
Precis, har hört båda varianterna. Dock står det i instruktionen att man inte ska rikta dem mot direkt soljus eller reflekterande ytor, vilket man väl får anse fönster vara. Dock reflekterar de knappast när man har ca 45 graders infallsvinkel mot det?

Direkt soljus är inget problem i mitt fall då utsprånget från taket fungerar som keps.

Ingen som vet eller är alla på semester?! :)
 
som jag ser det så är det väl en fråga om hur fönstret sitter

är det möjligt ur tjuvens perspektiv att ta sig in genom fönstret bör det väl vara mot fönster annars spelar det mindre roll
 
Du bör rikta dom så att dom täcker det ställen som en tjuv kan tänkas ta sig in genom.

Jag tycker du bör undvika att rikta mot fönster. Sätt de istället på yttervägg och rikta så att detektorn snabbt upptäcker någon som tar sig in genom fönstret istället. Jag själv upplevt problem med felriktad detektor. Det finns ingen gräns för vad som kan orsaka falsklarm.
 
it-snubben skrev:
Du bör rikta dom så att dom täcker det ställen som en tjuv kan tänkas ta sig in genom.

Jag tycker du bör undvika att rikta mot fönster. Sätt de istället på yttervägg och rikta så att detektorn snabbt upptäcker någon som tar sig in genom fönstret istället. Jag själv upplevt problem med felriktad detektor. Det finns ingen gräns för vad som kan orsaka falsklarm.
Tack för svaren!

Jag tar nog det säkra före det osäkra och sätter de på yttervägg. Falsklarm kan man vara utan.
 
Jag inbillar ju mig att en potentiell tjuv som rekognoserar lite, blir avskrämd och kanske väljer ett annat, "lättare objekt" om det första han får syn på när han tittar in genom fönstret är en larmdetektor.

Så här sitter de väl synliga från fönstret.
 
Enligt vårt larmföretag så SKA dom riktas bort från fönstren in mot rummet för att minimera risken för falsklarm. Sen regerar dom lättast när någon passerar "tvärs" över loben så att säga, inte när man rör sig rakt mot, eller från detektorn.
 
wertok skrev:
Min installatör riktade dom mot fönstren och det verkar vettigt tycker jag. Hemma hos svärmor hade en annan installatör riktat dom från fönstren.
Hjälpte inte dig ett smack hmm :cool:
I en offert jag fick från ett certifierat larmföretag hade de riktat en detektor rakt in i det största fönstret vi har, som dessutom ligger rakt i solriktningen en stor del av året. Tvärt emot alla rekommendationer.

Så man skall nog inte lita blint på att alla larmföretag vet vad de håller på med. :)
 
En detektor läser i ca 90 grader som en solfjäder. När någon bryter strålarna vinkrlrät ger bästa resultat. Så ytterhörn blir det bästa.
 
Jobbar som larminstallatör på ett certifierat bolag och jag tycker att placeringen är lite beroende på kvalitet och naturligtvis verkningsgrad på detektorerna.
Preventivt är det utan tvekan bäst med placering i innerhörn så att de syns utifrån men återigen beroende på detektorer. Läs leverantörens anvisningar om just dessa.
Hoppas du slipper påhälsning =)
 
Vill även inflika. Personligen så avgör jag i fall till fall hur jag riktar en IR. Ett fönsterparti med lätta gardiner eller olika typer av växter så brukar jag sätta Detektorn så den tittar in i rummet. Samma sak om det sitter ett element under fönstret. Sen beror det ju också på hur övrig planlösning är.
Men sen har man ju somsakt olika kvalité på detektorena. Husdjus-säkra. Med eller utan Microvåg. med eller utan Antimask, Med eller utan Krypskydd.

Exempelvis så är ju en IR enligt min mening rätt lämplig att sätta så krypskyddet tar vid exempelvis en dörröppning. Vilket oftast gör att IR pekar mot ett fönster.
Sen har man ju fall där men men en gång ser att gardiner någon gång kommer att täcka för IR'en. I sånna fall är det mer kosmetiskt att sätta den mot fönstret.

Så summan av det hela. Båda sätten fungerar. IR-detektorn tar ändå inte genom ett fönsterglas. Vart man sätter den beror på hur omgivningen är.

Å även jag jobbar Larmtekniker. Nu förtiden
 
Rörelsedetektorer sätts lämpligen från fönster så att man undviker falsklarm...

En IR-detektor har ett antal zoner som en solfjäder och den ger larm vid hastiga temperaturförändringar mellan dessa, därför är det lite dumt att rikta en sådan detektor mot fönster, värmefläktar etc.
En mikrovågsdetektor ser rätt igenom både glas och en yttervägg, en sådan är nämligen en radar och det skall rätt mycket till för att skärma av en sådan. självfallet skall de med riktas inåt.
Ultraljudsdetektorer reagerar på rörelser i luften och man vill inte ha falsklarm för att glaset i fönstrerna rör sig.

Det finns även kombidetektorer som kombinerar t ex IR och mikrovåg men även dessa bör man undvika att rikta emot fönsterpartier, det går nämligen att få t o m en Aritech DR835 att falsklarma under sådana förhållanden, den detektorn räknas fortfarande som en av de bästa på marknaden.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.