Vad tycker ni om denna planlösningen? Totalytan blev lite väl stor när jag väl fått in alla rum jag ville ha :surprised: och byggnadskonstnaden blir förmodligen orimlig :(

Skulle egentligen velat haft in en köks-ö också men sätter jag den så kommer den lite väl mycket i centrum.

Tips på hur jag kan minska totalyten eller får in köks-ön uppskattas.
 
  • design1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du få in lite mått och lite bättre upplösning på bilden så skulle det vara enklare att tycka :)
 
Och gärna lite bakgrundsinformation! Hur många ska bo i huset, måste huset ha den formen, väderstreck, utsikt??
 
Jag har ganska mycket idéer hur man skulle kunna förbättra.

Jag skulle även vilja vinkla den öppna spisen anorlunda så att man ser elden även från soffan.

Kan du inte flytta den vänstra väggen i köket åt vänster så att den går i linje med vardagsrumsväggen. Då bli hela köket bredare och du får plats med en köksö.



Vad är alla dom där linjerna kors och tvärs över vardagsrummet? trappsteg? Vad är det som är nedsängt? Hänger inte med.
 
Jag har lagt in lite mått men det är mest en grovskiss så de är långt ifrån exakta.

Vi är 4 i familjen - jag och sambon + två barn (2 resp 6 år). Barnen blir tonåringar så småningom så därav tanken med dusch på gäst-toaletten.

Min tanke annars var att man kom in och såg braskaminen - välkomnande och gemytligt. Det skall inte heller vara trångt och besvärligt i entrén (lite av ett problem idag). Det skall finnas plats att hänga av sig kläderna. Man kommer inte heller direkt in i "allt" utan har en liten startsträcka som även rent praktiskt fungerar som vägg för köksmöblerna.

För övrigt är jag lite allergisk mot garderober som jag tycker är fula i mitt nuvarande hus och därav klädkamrarna. Vardagsrummet är nedsängt 30-40cm och dessutom öppet i nock för ett ge extra rymd när man väl kommer in i huset (finns även plats för projektor+bioduk här:p). Jag vill ha kontakt mellan köket, matplatsen och vardagrummet så därför har jag en rätt öppen planlösning där. Vad jag inte vill se är de andra rummen (sovrum, arbetsrum och badrum). De måste finnas där men jag vill ha dem "ur vägen".

Frågan är -

* Kan hallen vara smalare utan att det blir klaustrofobiskt - tjänar kanske in någon kvadrat.
* Hur får jag in köks-ön.
* Slösar jag för mycket yta i "mitten"?

Tacksam för assistans...
 
  • design2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill minska totalytan kanske du kunde skippa det stora dö-utrymmet mellan kök och vardagsrum?! Jag har bara gjort en snabb skiss. Du kan kanske kan göra ett litet burspråk vid kökbordet om du vill ha in mer ljus och mycket fönster??
 
  • design2.gif
I och för sig - problemet då är att det känns som allt är i ett enda stort rum. Får kanske fundera om lite på denna del.
 
Ett tips är att lägga köket som ett U. Frys och kyl sätts på andra sidan och då blir det lite avskilt mellan kök och rum samt att du kan se på gästerna medans ni tillagar maten. Det blir som een bardisk och massor av förvaringsutrumme under. Totalt har vi ett jätterum på ca 70kvm och alla säger wow när man kommer in i rummet. Du lättar på så sätt upp hallen så att den inte blir så långsmal utan får in mer ljus från rummet.
Sedan hur stort blir byggytan? Många tomter här omkring får max bebyggas med 20%. Vi valde ett 1½plans för att vi inte kunde få in ett enplanshus på totalbyggarea på 228kvm

så här har vi gjort, kanske är det förvillande att bilden är spegelvänd...
 
  • kök copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som det är nu så blir byggytan väldigt stor - med dubbelgaraget så ligger vi uppemot 280kvm så antingen måste jag ha tag i en väldigt stor tomt, få dispens av kommunen eller dra ner på något :surprised:. Det sista vill jag helst inte eftersom hela med poängen att bygga nytt och flytta idag är för att uppgradera boendet. Annars kan jag lika gärna bo kvar i mitt nuvarande hus.

Sedan begriper jag inte det där med 20% regeln. Vissa kommuner (typ Lomma, Malmö etc) pressar in hus på tomter där man måste backa in för att kunna komma ut igen. Det verkar som regeln gäller bara när man bygger själv :confused:
 
i marieholm är detaljplanen från 1949, där har du svaret---
 
Vad gäller "20%-regeln" så skiljer det sig från kvarter till kvarter inom vissa kommuner.

Det kan stå "max 33%" eller "max 150m2" på ena sidan gatan, och "max 25%" på andra sidan...

Likadant med bygghöjd och antal våningar.

Toaletten vid entrén kan du minska till ca 190x190cm och fortfarande klara handikappkraven, på så sätt kan du få den långa hallen att kännas kortare (alternativt flytta upp entréväggen så att ni får tak över entrén på utsidan och fönster från köket...

Ett J- eller U-format kök tycker jag är allt för underskattat, klart mer fantasifullt och praktiskt än en köks-ö.

N
 
...förresten, har ni inte valt tomt än? Tomten avgör placeringen av kök, v-rum, entre, uteplatser, garage etc etc... och som följd av det så kommer även övriga utrymmen att påverkas.

N
 
nja.. tomter är lite av ett problem i Skåne. Speciellt i vissa kommuner. Jag är dock av den uppfattningen att jag hellre lägger pengarna på ett finare hus än betalar 1.5 miljon (för tomten) för att bo vid ett svinkallt hav och därför har jag börjat fundera på huset innan tomten är klar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.