Vi flyttande vid årsskiftet in i ett hus daterat 1909.

Tidigare har det vart ett 2 familjeshus i två plan med fyra kaminer och dubbla kök vilket sedan är tillbyggt -91 med 3m på nedre plan och källare och -94 byggde man även på övre plan.

Idag är det totalt 188kvm boyta + källare samt en vind som går att inreda med hyfsad takhöjd.
Självdragsventilation och direktverkande el + 2st kaminer.

Det finns en del att göra i huset om man vill och nu när det har vart varmt och skönt i sommar så tänkte jag försöka få bukt med ventilationen :)

Självdragsventilationen är bristfällig enligt besiktningsmannen vid köpet vilket vi också har känt av. I kommentarer skriver han att det rekommenderas att det FTX system som dragits i huset kopplas in, vilket låter vettigt :p

Alla rör i huset är dragna sedan tidigare ägare vilket jag misstänker är gjort mellan 91 och 94 då rör finns ner i källare och bottenvåningens tillbyggda toalett, men ingen ventil in till det rum som är till byggt på övervåningen 94.

Ett ”nytt” (oanvänt) FTX aggregat av typen Vevex från 80/90-talet står på vinden men har aldrig kopplats in, ingen aning om varför. Det är inte ett dammkorn i det och kompletta instruktionsböcker ligger med också, ser fabriksnytt ut. Tyvärr kan jag inte fråga tidigare ägare om systemet då han har gått bort.

Jag funderade först på om jag ska köpa ett nytt modernare aggregat men har läst lite delade meningar här på forumet om det. En del tycker att man kan köra gamla aggregaten till de ger upp så jag tänkte se om jag kan få igång systemet med detta så får jag sen se vart det tar vägen och om jag sen byter till något modernare. Precis beställt en luftvärmepump inför vintern också.

Som sagt alla ventilationsrör är dragna i huset och upp på vinden intill murstocken kommer ett 200mm rör för frånluft (från 2 badrum + källare/tvättstuga) och ett 200mm rör till alla övriga rum (tilluft).

Köket har en separat Imkanal från köksfläkten och ingen extra styrning upp till FTX aggregatet finns i denna.

Efter att ha strömsatt aggregatet så snurrar det på bra utan några missljud och när man vrider på termostaten i aggregatet så går även värmaren igång. Jag har ingen extra styrning av fläktarna då köksfläkten inte sköter detta utan jag tror den kör fullt rpm hela tiden nu så fort jag startar den. Jag har en 5-stegs transformator som jag tänkte koppla in om det är så att jag kan dra ner på varvtalet något och fortfarande uppnå tillräckligt flöde.


Ytterligare saker som finns på vinden:
  • Kanalvärmare för eftervärmning (900W)
  • Pulser, tyristorregulator för att reglera eftervärmningsbatteriet
  • 2st ljuddämpare 200x600
  • 1st ljuddämpare 160x900
  • 2st flödesdon (heter de så) 160mm
  • 1st ytterväggsventil 200mm (använder troligtvis inte denna)
Det jag nu skulle vilja ha lite tankar och idéer om är hur jag ska koppla klart det på vinden. Och till en början behöver jag beställa hem lite mer rör.

Jag har läst att ljuddämpana ska sitta så nära aggregatet som möjligt så jag tänker att jag ställer det på lämplig plats och fortsätter med 200mm spiro fram till dämparna. Sen får jag ha en övergångsmuff 200-160 in till Vevex:en.

På andra sidan aggregatet (avluft/uteluft) från aggregatet behöver man dämpare på både avluft och uteluft? Om inte så klarar jag mig nog på de tre dämpare jag har och annars får jag komplettera med en.

Som don på gaveln blir det antingen två stycken 160 don eller ett combi på norrsidan. Här verkar det med finnas många åsikter men jag tänker att ett combi är smidigast.

Är det lönt att koppla på eftervärmaren som finns på 900W eller drar den mer energi än vad den gör nytta? Räcker kanske med det inbyggda på 1000W i själva aggregatet?

Hur ska man tänka kring flödesdonen, ska jag sätta de, en på till- och en på frånluften, för att förenkla injusteringen?

Gällande dragningen av rören på vinden så finns det idag ett rum på där med fin utsikt över Vättern vilket kunde bli ett fint kontor, men det återstår att se hur mycket FTX aggregatet väsnas för att kunna sitta där uppe.

Jag hade funderingar på om jag ska dra upp rören jäms med murstocken och sen vidare i taket, om jag ska dra de på golvet eller om jag ska försöka sänka ner dom i bjälklaget för att slippa isolera så mycket och förlora yta på vinden.
Just nu verkar det svårt att få plats med dom i golvet då de krockar med övrig dragning. Jag har börjat rita upp huset i datorn för att labba med olika placeringar.

Placering 1 nedan så ligger aggregatet över ett sovrum. Jag har kopplat in det och lyssnat på natten när det går på fullvarv och man kan ana ett svagt surr, som en torktumlare långt bort. Här får jag undan aggregatet från övriga ytan på vinden.

Placering 2 nedan så ligger aggregatet i ett mindre förråd på vinden, som jag egentligen hade tänkt riva bort väggarna på för att få det mer öppet. Där ligger det ovanför ett vardagsrum/tvrum på övervåningen och där tror jag inte att man skulle märka av det dagtid och kanske mindre nattid också. Denna placering skulle också göra det enklare att utföra service på aggregatet.

Åsikter på placering och dragning mottages gärna så jag kan beställa hem lite delar :)

Kanske är en helt annan dragning bättre, men just nu känns det som att dragningen upp vid murstocken begränsar lite. Hade gärna kunnat använda utrymmet till annat än en vind med ventilationsrör framöver.

//M
 
  • Schema över VVS-installation med rördragning genom väggstomme och märkt enhet nummer 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av takstolskonstruktion för byggprojekt
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en takkonstruktion med synliga takstolar och en skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Bumpar din tråd lite.

Roligt med alla dessa herrar som påbörjat bra projekt och sen inte avslutar trots att de är 95% klara.

Jag tror helt klart att det kan finnas fördelar med moderna systemens bättre verkansgrad i energiåtervinningen.
Men. Nu har du ju detta systemet på plats. Så börja med det :)

Det kommer bli stor skillnad i inomhusklimatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.