Hej,

Vi köpte hus tidigare i år och har ännu inte fått ordning på entrén.
Inför vintern vill vore det bra om den vore mer iordningställd så man kan ta av sig ordentlig.
Däremot har vi svårt att komma fram till hur vi ska inreda den bäst.
Vi hade först tänkt att ta bort dörren till köket men efter att ha bott här ett tag så har vi kommit fram till att den ska vara kvar. Det gör att vår ursprungliga tanke om en platsbyggd hylla/bänk mot kortsidan inte fungerar.

Vi behöver
- Förvaring/upphängning
-Sittplats/-er
-Avställningsyta för nycklar m.m

Planlösningen är enligt nedan, den på hela bottenvåningen är dock bara mäklarens och inte helt korrekt skalenlig.
Den på bara entrén har jag däremot mätt upp. Bilden är från mäklaren så i dagsläget är det aldrig så prydligt där inne. Dörren intill köket är i regel alltid stängd.
Ritning av entréplan till hus med kök, matrum, duschrum, tambur och vardagsrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med vit panelvägg, skohylla och kläder på hatthylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av hallens layout med måttangivelser, inklusive dörr, fönster och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V VLJ skrev:
Hej,

Vi köpte hus tidigare i år och har ännu inte fått ordning på entrén.
Inför vintern vill vore det bra om den vore mer iordningställd så man kan ta av sig ordentlig.
Däremot har vi svårt att komma fram till hur vi ska inreda den bäst.
Vi hade först tänkt att ta bort dörren till köket men efter att ha bott här ett tag så har vi kommit fram till att den ska vara kvar. Det gör att vår ursprungliga tanke om en platsbyggd hylla/bänk mot kortsidan inte fungerar.

Vi behöver
- Förvaring/upphängning
-Sittplats/-er
-Avställningsyta för nycklar m.m

Planlösningen är enligt nedan, den på hela bottenvåningen är dock bara mäklarens och inte helt korrekt skalenlig.
Den på bara entrén har jag däremot mätt upp. Bilden är från mäklaren så i dagsläget är det aldrig så prydligt där inne. Dörren intill köket är i regel alltid stängd.
[bild] [bild] [bild]
Allt beror väl vad ni är beredda att göra för ingrepp.
Ett alt. är att bygga en 35cn djup garderob längs hela kortsidan. Bänk till höger och avlasningsbord, byrå, skåp till vänster.
Om ni vänder på dörren så att den öppnas inåt köket så är den inte ivägen. Eller helt enkelt ta bort dörren helt.
Om ni flyttar på dörrhålet 20cm så får ni plats med 60cm djup garderob.

Ritning av en hall med markerade förslag för en garderob och dörrändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att byta riktning på dörren hade jag inte tänkt på, det löser en hel del problem.
Blir en avvägning, på sommaren är dörren ofta öppen och då är det bäst att den går in i hallen, men på vintern så är den stängd och då är det bättre att den går in i köket.
 
BirgitS
Samt att det går att kombinera avlastningshylla och sittbänk med förvaringslådor och/eller skoförvaring under.
 
Får ursäkta lite simpla skisser men tanken från början var som sagt att bygga en platsbyggd hylla/bänk i samma panel som bröstpanelen och med en löstagbar skiva framför elmätaren.
Släppte den tanken pga dörren men om det blir bra att vända dörren så kanske det alternativet kan komma tillbaka.
Skiss av en hall med platsbyggd hylla/bänk och bröstpanel intill en dörr och elmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel bläckskiss av en planerad platsbyggd hylla och bänk vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Den platsbyggda lösningen verkar just inte ge mer klädförvaring än vad ni har idag med hatthyllan.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Jag är en förespråkare av dold förvaring. Då slipper man se kaoset :rofl:
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
Om möjligt kanske en skjutdörr hade varit att föredra?
För jag tycker också dörren snor onödigt mycket utrymme ifrån hallen.

Jag hade också flyttat dörröppningen något för att möjliggöra att ha 60cm djup på en garderobsvägg rakt fram.

Det hade blivit bättre, men inte optimalt då utrymmet helt enkelt är för litet :surprised:

Om det finns tankar på att göra om badrummet så hade jag avvaktat med hallen och sedan slagit ihop tambur och hall och flyttat badrummet en aning. Detta för att få 1 större utrymme istället för 2 halvdana :cool:
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Badrummet ska göras om om något/några år, men även där är ju utrymmet lite begränsat, och det är lite svårt att göra något åt utan att bygga ut, vilket är ett lite för stort projekt
 
Om jag får spåna fritt, vilket jag får, så hade jag gjort följande på sikt.

Tagit bort tamburen med tillhörande trappa.
Flyttat badrummet åt höger (ut i ytan där tamburen är idag)
Hälften av tamburens utrymme hade fått gå till badrummet, som då blivit något större. Den andra halvan till hallen.

I hallen hade jag flyttat dörren så att den är på samma sida om tamburens dörr är idag, samt centrerat den.

Då skapas möjlighet till förvaring på både vänster och höger sida i hallen, ena sidan hade jag haft en garderobsvägg, på andra sidan hade jag haft bänk och avhängning.

Badrummet hade sedan använt dörren ut i v-rummet som tamburens har idag.

Gärna pardörr och en lite flådig trappa.. Hade blivit najs!
 
J Jarlsgård skrev:
Om jag får spåna fritt, vilket jag får, så hade jag gjort följande på sikt.

Tagit bort tamburen med tillhörande trappa.
Flyttat badrummet åt höger (ut i ytan där tamburen är idag)
Hälften av tamburens utrymme hade fått gå till badrummet, som då blivit något större. Den andra halvan till hallen.

I hallen hade jag flyttat dörren så att den är på samma sida om tamburens dörr är idag, samt centrerat den.

Då skapas möjlighet till förvaring på både vänster och höger sida i hallen, ena sidan hade jag haft en garderobsvägg, på andra sidan hade jag haft bänk och avhängning.

Badrummet hade sedan använt dörren ut i v-rummet som tamburens har idag.

Gärna pardörr och en lite flådig trappa.. Hade blivit najs!
Jag skulle säga tvärtom, men annars lika. Köket skulle bli mycket bättre om man tog bort dörren till entrén. Bättre göra om tamburen till en rejäl entré/hall och flytta badrummet till nuvarande entréutrymme. Då är ingången till huset via en vettig hall och sedan in i vardagsrummet. Klart trevligare för gäster än direkt in i köket, och som sagt, får man en hel vägg med skåp i köket blir ju det mycket mer praktiskt.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag skulle säga tvärtom, men annars lika. Köket skulle bli mycket bättre om man tog bort dörren till entrén. Bättre göra om tamburen till en rejäl entré/hall och flytta badrummet till nuvarande entréutrymme. Då är ingången till huset via en vettig hall och sedan in i vardagsrummet. Klart trevligare för gäster än direkt in i köket, och som sagt, får man en hel vägg med skåp i köket blir ju det mycket mer praktiskt.
Ja, grejen är att dörren vid köket ärdet hållet är mer naturligt att komma från, samt att man kommer ut på altanen där.
Tamburen är lite på hörnet och syns inte från infarten.

Ska nämnas att i badrummet har vi tvättmaskin med. En tanke har varit att flytta ut den i tamburen och flytta väggen mot badrummet lite. Badrummet skulle visserligen bli ännu mindre men vi skulle iallafall inte ha tvättmaskinen där.

En annan tanke jag har ur ett långsiktigt perspektiv är att göra en total omväxling på nedervåningen genom att göra om vardagsrummet till ett kök/matsal med öppen planlösning, och göra nytt vardagsrum i den nuvarande matsalen. Detta skulle låsa upp nästan hela det gamla köket för ett större badrum och hall utan att det skulle kännas som vi förlorade så mycket yta, eftersom vi i praktiken bara använder ser högra hörnet av vardagsrummet.
Detta är dock inget som vi kommer göra de närmaste fem åren iallafall.
Planritning med markerade potentiella ombyggnadsområden för vardagsrum, kök, badrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har huset alltid fast den lilla vinkeln?

För planlösningen/fönstersättningen får mig att tänka 30/40-tals hus.

Om det är en tillbyggnad, vet du hur det var från början?
 
Huset är byggt 1925 och hur det såg ut från början vet jag inte men1969 var det två separata farstukvistar och kring 74 byggdes de ihop till ungefär som det ser ut idag.
Handritad ritning av bottenvåningen till ett hus med benämnda rum som kök, hall och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad bottenplansritning av ett hus med kök, vardagsrum, sovrum, badrum och förstukvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja då är det garanterat tillbyggnad och där trappan är den ursprungliga hallen :)

Var är uppfarten idag? Där köksfarstun är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.