klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det enklaste och troligen säkraste sättet att det respekteras är nog med tydlig utmärkning.
Att röjsågsoperatörerna har koll på varenda hörna i alla sina områden är inte jättesannolikt...dom går nog på hur det ser ut.
Röjer dom tros kantband/markering och ev skylt, då bör man ju dock skälla ut dom
. Det såg jättefint och välskött ut. Nyrensat o klippt av mig dagen innan. :p :rofl::crysmile:
 
  • Haha
LApp och 1 till
  • Laddar…
Chr3
Elpatrone Elpatrone skrev:
Kommunens landskapsarkitekt skrev att firman inte fått uppdrag av kommunen att klippa där. Att jag ska ta kontakt med företaget om jag vill ha ersättning. Jag vill bara ha 500kr. Och en ursäkt att de gjort fel.

Jag kunde om jag ville söka ersättning från kommunen. Men det kan bli svårt då kommunens advokater kommer hävda att de aldrig gett firman uppdrag att klippa där. Det finns en tydlig digital slåtterkarta som landskapsarkitekten ständigt håller aktuell och uppdaterad. :p:crysmile::rofl:
Kräv att kommunen återställer växtligheten. De har köpt in tjänsten från entreprenör.
Kommunen får i sin tur kräva entreprenören.
 
  • Gilla
Segepe och 6 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Kommunens landskapsarkitekt skrev att firman inte fått uppdrag av kommunen att klippa där. Att jag ska ta kontakt med företaget om jag vill ha ersättning.
Det var ett fult knep av kommunen. Det är ju deras entreprenör som gjort fel. Hade inte kommunen anlitat någon för att klippa alls hade ju inte felet uppstått.

Med det sagt tycker jag att 500 kr är för lite att bråka om. Kostnaderna för alla inblandade kommer bli mångdubbelt högre än det skadestånd du önskar. Det är begripligt att du vill ha upprättelse, men en svår kamp.

Jag skulle nöja mig med en ursäkt från kommunen, att få se kartan de hänvisar till och mejlen som påstås ha gått till entreprenören. Allt det är offentliga handlingar de inte kan neka dig att se. Men det skulle ju kunna visa sig att tjänstemannen skarvat om att det mejlats…
 
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort så här. Med god marginal för kissehundar. Åsikter? .:p:cool:

Ett uppfart med grön häck och garage bakom, med upphöjt öppet utrymme framför häcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kantskydd av bruna rören längs en gräsmatta vid en trottoarkant, installerad för att skydda mot hundar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett uppfart med grön häck och garage bakom, med upphöjt öppet utrymme framför häcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kantskydd av bruna rören längs en gräsmatta vid en trottoarkant, installerad för att skydda mot hundar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad brun kantsten längs en vägkant med gräs och buskar, till skydd för husdjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anlagd sluttande rabatt med gräsmatta och planterade växter, skyddad av bruna kantstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ett fult knep av kommunen. Det är ju deras entreprenör som gjort fel. Hade inte kommunen anlitat någon för att klippa alls hade ju inte felet uppstått.

Med det sagt tycker jag att 500 kr är för lite att bråka om. Kostnaderna för alla inblandade kommer bli mångdubbelt högre än det skadestånd du önskar. Det är begripligt att du vill ha upprättelse, men en svår kamp.

Jag skulle nöja mig med en ursäkt från kommunen, att få se kartan de hänvisar till och mejlen som påstås ha gått till entreprenören. Allt det är offentliga handlingar de inte kan neka dig att se. Men det skulle ju kunna visa sig att tjänstemannen skarvat om att det mejlats…
Jag har sett kartan de hänvisar till. Den finns på min kommuns hemsida. Samt att landskapsarkitekten skickade den till mig redan i våras. Därför är jag tvärsäker på att jag har rätt. Även om Daniel mfl inte tror på mig. :crysmile::cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Johanna wicksell och 6 till
  • Laddar…
B
Jobbat med liknande saker... och sååå många gånger som fastighetsägarna inte har en susning om vart gränserna går, eller iallafall inte där de tror gränsen är. Hade en som var skogstokig för att vi tagit ner hallonbuskar som hen minsann skulle ha betalt för. Snabb koll och gränsen gick 5 meter ifrån där hen trodde... "sluta plantera hallon på marken tack".

9 gånger av 10 så har markägaren fel tyvärr. Har själv liknade slänt som TS och även jag trodde det var min. Men icke. Ofta kommunalmark vid slänt pga. höjdskillnaderna när de bygger vägen/gc.

Att kommunens kartor IDAG säger att det inte är något som skall slås är inte samma sak som att entreprenörens kartor från dennes upphandling säger samma sak. Och kundtjänst har NOLL koll på detta. Med det sagt kanske entreprenören gör 1000% korrekt efter beställning.
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jag har sett kartan de hänvisar till. Den finns på min kommuns hemsida. Samt att landskapsarkitekten skickade den till mig redan i våras. Därför är jag tvärsäker på att jag har rätt. Även om Daniel mfl inte tror på mig. :crysmile::cool:
Jag tvivlar inte på att din fastighetsgräns går någonstans i slänten. Men jag skulle inte kalla det för tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Jobbat med liknande saker... och sååå många gånger som fastighetsägarna inte har en susning om vart gränserna går, eller iallafall inte där de tror gränsen är. Hade en som var skogstokig för att vi tagit ner hallonbuskar som hen minsann skulle ha betalt för. Snabb koll och gränsen gick 5 meter ifrån där hen trodde... "sluta plantera hallon på marken tack".

9 gånger av 10 så har markägaren fel tyvärr. Har själv liknade slänt som TS och även jag trodde det var min. Men icke. Ofta kommunalmark vid slänt pga. höjdskillnaderna när de bygger vägen/gc.

Att kommunens kartor IDAG säger att det inte är något som skall slås är inte samma sak som att entreprenörens kartor från dennes upphandling säger samma sak. Och kundtjänst har NOLL koll på detta. Med det sagt kanske entreprenören gör 1000% korrekt efter beställning.
Observera att det inte var random person på kundtjänst. Det var kommunens landskapsarkitekt. Både hon och jag VET att det tillhör MIN tomt. Och hon VET också att på entreprenörens karta som kommunen hänvisar till så är den INTE med. Landskapsarkitekten vet det för det är hon själv som ansvarar för och uppdaterar den kartan.
Huset är byggt på 30-talet. Kom innan den väg som är där idag. :crysmile::cool:
 
  • Gilla
svanstrom och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tvivlar inte på att din fastighetsgräns går någonstans i slänten. Men jag skulle inte kalla det för tomt.
Du är en enveten en. :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
ch75 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ett fult knep av kommunen. Det är ju deras entreprenör som gjort fel. Hade inte kommunen anlitat någon för att klippa alls hade ju inte felet uppstått.
Men är det inte så att man som köpare inte skadeståndsrättsligt ansvarar för en säljares felaktiga agerande utanför den tjänst som man har köpt. Om t ex ett företag som jag köper in en tjänst av orsakar en skada av vårdslöshet hos någon annan utan att det är en del av tjänsten som jag har köpt in så är väl inte jag skadeståndsansvarig?
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag tvivlar inte på att din fastighetsgräns går någonstans i slänten. Men jag skulle inte kalla det för tomt.
Vad spelar det för roll för trådens fråga?

Tomtbegreppet spelar väl juridiskt mest roll i PBL (typ bygglov och vissa ansvarsfrågor) och brottsbalken.
Utifrån PBL är jag rätt övertygad om att byggnadsnämnden kommer att betrakta marken som är en del av TS tomt vid en prövning där det är aktuellt.

Tomt och plantering nämns i 12 kap. 4 § brottsbalken och båda områdena behandlas lika. Den som färdas över dessa ytor (utom på väg) döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader. I trådens fall är det så att säga oväsentligt om det är en tomt eller en plantering utifrån brottsbalkens reglering. Tråden handlar inte om att folk färdas över tomten eller planteringen.

Det som torde spela roll i tråden är fastighetsbegreppet.

Finns det andra lagar där tomtbegreppet spelar roll?
 
  • Gilla
  • Älska
em72 och 6 till
  • Laddar…
B
Elpatrone Elpatrone skrev:
Observera att det inte var random person på kundtjänst. Det var kommunens landskapsarkitekt. Både hon och jag VET att det tillhör MIN tomt. Och hon VET också att på entreprenörens karta som kommunen hänvisar till så är den INTE med. Landskapsarkitekten vet det för det är hon själv som ansvarar för och uppdaterar den kartan.
Huset är byggt på 30-talet. Kom innan den väg som är där idag. :crysmile::cool:
Ja det är såklart bättre,, men även de (eller speciellt de haha) har fel ibland.
Kan inte svara i ditt fall, och du har inte lagt ut några vettiga bilder heller på fastighetsgränser så kan varken säga bu eller bä. Men MIN erfarenhet säger mig att du har fel :)

Men kontakta kommunen och så tar de kontakt med entreprenören och så reder de ut det hela. Entreprenören kommer du nog inte komma långt med (erfarenhet igen ;))
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Segepe och 2 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Ja det är såklart bättre,, men även de (eller speciellt de haha) har fel ibland.
Kan inte svara i ditt fall, och du har inte lagt ut några vettiga bilder heller på fastighetsgränser så kan varken säga bu eller bä. Men MIN erfarenhet säger mig att du har fel :)
Men kontakta kommunen och så tar de kontakt med entreprenören och så reder de ut det hela. Entreprenören kommer du nog inte komma långt med (erfarenhet igen ;))
Vad fan. Anser du att jag ska jag be lantmäteriet att komma ut o mäta så du blir nöjd? Jag vill inte lägga upp min sida på lantmäteriet här. Jag är nöjd om det ej upprepas. Det är tydligt att det är ett skitföretag. Då de ej svarar på vare sig mail eller sms.
Kolla på alla mina bilder i tråden. Du har superfel…:mad:
 
  • Gilla
  • Älska
svanstrom och 7 till
  • Laddar…
B
Min erfarenhet säger mig att du har fel =) Har haft denna diskussion såååå många gånger och alla tycker sig ha rätt :rofl:

DU kan ABSOLUT ha rätt. Men utan kartor så har JAG ingen aning! Bilderna på din slänt säger mig inget alls.

Och jag struntar i det med! Hoppas du har rätt så de kan justera åtagandet för UE så det blir ok för alla parter.

Återigen- kontakta din kommun/väghållare.
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Min erfarenhet säger mig att du har fel =) Har haft denna diskussion såååå många gånger och alla tycker sig ha rätt :rofl:

DU kan ABSOLUT ha rätt. Men utan kartor så har JAG ingen aning! Bilderna på din slänt säger mig inget alls.

Och jag struntar i det med! Hoppas du har rätt så de kan justera åtagandet för UE så det blir ok för alla parter.

Återigen- kontakta din kommun/väghållare.
B Bus1t skrev:
Min erfarenhet säger mig att du har fel =) Har haft denna diskussion såååå många gånger och alla tycker sig ha rätt :rofl:

DU kan ABSOLUT ha rätt. Men utan kartor så har JAG ingen aning! Bilderna på din slänt säger mig inget alls.

Och jag struntar i det med! Hoppas du har rätt så de kan justera åtagandet för UE så det blir ok för alla parter.

Återigen- kontakta din kommun/väghållare.
Jag äger även min egen uppfart…
 
  • Gilla
Segepe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.