Hej,

Jag har klurar lite på vattenburen golvvärme i min källare = gästrum, hall och gästtoalett. Rummen är angränsande till varandra. Behöver dock hjälp att tyda min k-ritning. Huset är suterränghus och byggt 1958.

1. Är plattan isolerad?

2. Om nej, Om man vill isolera plattan. Ser ni någon risk i konstruktionen att bila upp golven och isolera ca 30cm?

3. Är det säkrast att göra ett rum i taget för att inte riskera konstruktionen?
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggkonstruktion med dimensioner och noteringar, inklusive en sektion genom en vägg och grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ingen isolering. Huset står på sulor så du kan riva golven och isolera hur du vill
 
Tack för svar!

Hur är bärande källarväggar uppbyggda? Står även de på sula? Eller är det endast ytterväggarna som står på sula?
 
B Bringan skrev:
Tack för svar!

Hur är bärande källarväggar uppbyggda? Står även de på sula? Eller är det endast ytterväggarna som står på sula?
Framgår ej av din bild, men står högst troligt på en sula.
 
Tack igen. Här kommer en bild av hela källare. Kan man utläsa mer på denna kring källarväggar?
 
  • Arkitektritning av en källarplanlösning med måttangivelser och detaljer kring väggar och konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du verkar inte ha några bärande innerväggar. Bjälklaget är självbärande med Balk A i mitten till hjälp.
 
Plattan håller emot jordtrycket och hindrar väggarna från att kalva in så du behöver planera väl.

Kan vara sprängsten som är ritat som blobbar, oklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.