Det ser ut som Jula har bytt inloggningsprocess till deras JulaClub, nu ska det genereras engångskod eller användas BankID.
Inget av detta får jag till att fungera. Koden kommer som tänkt via epost/SMS men när koden matas in händer ingenting utan sidan återgår till ursprungsläget.

Har testa både med Chrome och Firefox, då med samma resultat.

Någon som har lyckats logga in på Jula med den nya processen?
 
F
Var tvungen att testa nu, gick utan problem med mobilt bankid.
Funkade i både firefox och chrome.

Edit, testade även med engångskod till mail. Inga problem alls
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Var tvungen att testa nu, gick utan problem med mobilt bankid.
Funkade i både firefox och chrome.
OK, tack för det. Då ligger felet hos mig.
 
ullet
Funkar att logga in med BankID för mig, testade precis.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Funkar att logga in med BankID för mig, testade precis.
Tack. Jag får testa vidare med detta.
 
Testa igen
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Tack för varningen. Jag mejlade direkt för att avsluta mitt medlemskap.
Om Jula inte litar på mig, litar jag inte på Jula heller.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Unikt namn
C Cider skrev:
Tack för varningen. Jag mejlade direkt för att avsluta mitt medlemskap.
Om Jula inte litar på mig, litar jag inte på Jula heller.
Utveckla gärna resonemanget.

Bank-id eller tvåfaktor mha sms är ett bra skydd mot att någon obehörig ska använda ditt konto.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Utveckla gärna resonemanget.

Bank-id eller tvåfaktor mha sms är ett bra skydd mot att någon obehörig ska använda ditt konto.
På vilket sätt skulle någon obehörig kunna använda mitt konto?
Jag handlar och betalar genast. Spelar det någon roll om Jula vet vem jag är?
 
C Cider skrev:
På vilket sätt skulle någon obehörig kunna använda mitt konto?
Jag handlar och betalar genast. Spelar det någon roll om Jula vet vem jag är?
Så du avslutar ditt medlemsskap eftersom de ökade säkerheten?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C Cider skrev:
Tack för varningen. Jag mejlade direkt för att avsluta mitt medlemskap.
Om Jula inte litar på mig, litar jag inte på Jula heller.
C Cider skrev:
På vilket sätt skulle någon obehörig kunna använda mitt konto?
Jag handlar och betalar genast. Spelar det någon roll om Jula vet vem jag är?
Först tyckte jag det var kul att du trollade men nu är jag rädd för att du är allvarlig. Du ska alltså avsluta medlemskapet för att de höjer säkerheten för sig själva och sina kunder?

Du vet, det är ganska fiffigt för butiker att veta att den som beställer varor verkligen är den som den utger sig för att vara. Det finns nämligen ganska många människor som utnyttjar att folk är puckon och återanvänder samma eller liknande lösenord på flera ställen eller blir lurade av phishingmail och så vidare. Att höja säkerheten borde rimligen ligga i både kundernas och butikernas intresse för att minska bedrägerierna och bättre skydda kundernas uppgifter. Det är år 2022 nu, alla seriösa butiker har eller kommer äntligen avveckla lösenord till förmån för bättre metoder.

Om du vill handla anonymt eller av nåt annat ideologiskt skäl inte vill uppge vem du är när du handlar så får du helt enkelt vända dig till ljusskygga butiker som inte har koll på vem det egentligen är som beställer och vilken adress man anger. Lycka till!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
C Cider skrev:
På vilket sätt skulle någon obehörig kunna använda mitt konto?
Jag handlar och betalar genast. Spelar det någon roll om Jula vet vem jag är?
Jula (och varenda eventuella andra kundklubb du är med i ) vet redan vem du är. Du har ju angett personnummer när du blev medlem, och kan scanna körkortet i kassan för att samla poäng.
Det är ju huvudanledningen till att butiker skapar kundklubbar. För att enligt lagen (GDPR) få spara kundernas personuppgifter och hålla lite koll på vad de köper.

Det som skiljer nu är att de lagt på ett extra lager säkerhet på ditt konto, så att DU kan vara säker att bara DU och ingen annan loggar in på ditt konto, tar del av dina uppgifter och beställer saker på din kredit.
Denna förändring är bra för dig.

Vill du inte att Jula ska veta vem du är så betalar du kontant i butiken utan att samla poäng och vara med i kundklubben.

Jag tycker det verkar lite konstigt att gå ur en kundklubb för att den väljer att förbättra sin och din säkerhet.
Men det finns ju en poäng i att avsluta medlemskap i kundklubbar man inte längre nyttjar. För då är företaget tvungen att "glömma bort" dig, och dina uppgifter slipper hamna på vift vid ett eventuellt IT-intrång.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack, det var rart och omtänksamt att resonera om säkerheten.
Jag handlar ganska litet på Jula, men det är rolig butik som ibland har lite udda grejer att sälja. Jag beställer aldrig någonting där. (Inte heller på några ljusskygga butiker, som någon tycks tro,)
"Inköpslistan" tyckte jag var en bra idé, men den försvinner rätt vad det är. Den kan jag väl skriva själv med en penna.

Bank-ID har jag, met den behöver jag inte krångla med bara för att få veta om Jula fått in någon liten grej som jag önskar mig. Om jag får vara kritisk, kan jag tycka att företaget Bank-ID är väldigt duktiga på att marknadsföra sig.

Mitt trevligaste minne an Jula är ett besök klockan 7.00 en morgon när Covid-pandemin just drabbat världen. Då hade jag ett helt varuhus för mig själv. Några personal fanns dock och de var mycket hjälpsamma.

VI ses kanske på Jula ibland, utan att känna till varandra...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.