hsd
Elpatrone Elpatrone skrev:
Så. Då blev mina blommor o växter destruerade igen. Det gäller ytterst på min tomt mot trottoaren. Bredvid min 70 m långa mur. Ett avlångt område på ca 30 m långt och 2-3 meter brett.

I våras tog jag dom på bar gärning efter att en idiot i det företaget gått loss med grästrimmer på mina planterade blommor.
Det var lavendel, salvia, ängsblommor och buxbom. Planterade för att det ska se fint ut vid min uppfart till huset.
Allt var renskrapat och nedklippt.
Jag har varit oerhörd tydlig med att tala om för dom att det är min tomt.

Det måste vara en idiot på deras företag som klipper ner fina planterade blommor o växter.
Som inte ser skillnad på gräs och blommor. När han går runt med sin grästrimmer.
Talade om det både till han som gjorde det.
Han påstår då rakt upp i mitt ansikte att den platsen stod utsatt på kommunens slåtterkarta som han hade i handen.
Vilket är fel.
De har inte på min tomt att göra.
Pratade också med hans chef.
Som påstod att det stod med på deras karta. Sedan sa han att de måste klippa så mycket för det var en lyktstolpe för.

Jag pratade med kommunen. Och de sa att min tomt längs trottoaren ej är markerad. De ska inte klippa på min tomt.

De förstörde min vår o sommar för jag blev påmind varje gång jag gick förbi.
Fick vänta på att det växte upp igen.

Nu i september så hade det kommit upp fint.
Jag klippte själv noga där det bara var gräs.
Nu såg det jättefint ut.

Så. Då var de igång igen och klippte längs vägen där jag bor. Jag hörde dom.
Men tänkte inte kan de vara så dumma att de klipper på min tomt igen.

Jo då. När jag gick ut o tittade var det barskrapat. Mer nerklippt än i våras. Alla planterade blommor borta.
Kontaktat kommunen igen.
Kommunen sa att det var ju inte klokt att de inte följer kommunens markering på kartan.
Den här gången vill jag få ersättning från företaget för förstörd egendom. Företaget svarar varken på mina sms eller mail.

Det som retar mig något otroligt mycket med är att på kommunens mark som börjar där min tomt tar slut. Där klipper de inte alls. Där breder växterna sig ut över trottoaren. Och där får jag själv klippa höga buskar så jag kan se när jag ska köra ut från min utfart.
Dubbelkolla Din tomtgräns med Lantmäteriet
Om det stämmer så polisanmäl snabbt och meddela knasen på kommunen detta , så de får en chans att gottgöra Dig
Det är Kommunen som kravet ska riktas mot, Kommunen får sedan driva krav mot företaget.
Beräkna värdet av den förstörda planteringen inklusive arbetsinsats, det behövs i anmälan
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
Återigen, det där är inte din tomt. Det är en slänt som delvis tar över trottoaren. Jag ser det inte som orimligt att den klipps. Jag gissar att lyktstolpen är utanför din fastighet. Den borde ju vara inom vägområdet, och det fanns ju inte på din fastighet.
Hur vet Du det
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hur vet Du det
Det faktum att lyktstolpen står i slänten. TS har ju skrivit att den inte är på ”tomten”.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
Det faktum att lyktstolpen står i slänten. TS har ju skrivit att den inte är på ”tomten”.
Området bakom lyktstolpe är ts tomt.
Slänten hör alltså till ts tomt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Tryckte ner en ful brun rabattkant med tjocka plaströr från Jula igår. Plus långa smala blomsterpinnar innanför….
Annas är armeringsnät som man kapar ner till några decimeters höjd både snyggt, billigt och förstör klingan på vad de använder för att klippa med.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vad har TS för frågeställning egentligen?
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Vad har TS för frågeställning egentligen?
”Eftersom det är omöjligt att jag har fel, så varför har jag rätt?”
 
  • Haha
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Tror att du missförstår. Den osynliga gränsen går i höjdled, inte i sidled.

Det står ju en lyktstolpe i slänten, så då måste en del av slänten ingå i vägområdet. Eller står lyktstolpen där helt utan rätt på din mark?
Äsch. Lyktstolpen står på kommunens. 20 cm Innanför lyktstolpen är det min tomt. Utanför den är det en bred trottoar. Sedan kommer vägen/gatan. Vet exakt var gränsen går. Byggde en ny mur för några år sedan.
Eller kan det vara så att ”din” slänt har rasat neråt och annekterat mark som inte tillhör dig? I så fall är det ju ditt ansvar att åtgärda det.
Den har inte rasat.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med @Daniel 109 om att man kan ifrågasätta om det är tomtmark, även om jag inte alls är lika säker just här. Men låt oss reda ut begreppen istället för att tala i gåtor.

Fastigheten är den mark man äger. Tomten är ens hemfridszon, alltså mark där andra normalt inte ens får vara utan ett legitimt ärende. Ofta sammanfaller de två i ett villaområde, men inte alltid. Här är det inte helt lätt att veta säkert, och utan detaljplan och vettiga kartor är det omöjligt.

TS har en bit grässlänt (med diverse ängsgräs och örter på) på något tiotal kvm som möter en häck åt ett håll, är mellan gatan och en stor asfalterad plan på två sidor och (antar jag) en asfalterad infart på den fjärde. I slänten står också en lyktstolpe som sannolikt står på vägfastigheten eller i alla fall i vägområdet. Så antingen ägs delar av slänten av den som äger vägfastigheten (sannolikt kommunen) eller så går vägområdet in på TS fastighet i vilket fall vägägaren har rätt att röja där. Båda varianterna är vanliga.

Exakt var gränsen går kan man för övrigt inte lita på tjänster som hitta.se för. Sök reda på markrören och titta exakt, i verkligheten, var gränsen går. Sannolikt går den en bit från vägområdets asfalterade del (mot TS hus till).

---

Jag skulle nog likt väghållarens entreprenör se slänten som något som måste slås regelbundet om det i allmänhet finns sådana ytor i området. Att hävda att slänten är en plantering är långt ifrån uppenbart och som sagt, delar av den är nog inte på TS fastighet hur som helst.

Vill man likt TS hävda att det är en plantering krävs nog en tydligare markering, i form av kantsten, staket eller liknande. Saknas det är det nog lätt att se det som annat än tomtmark så som det ligger i förhållande till den faktiska tomten. Men det är definitivt lätt att hävda det som tomtmark, det krävs bara en tydligare gränsmarkering.
Alltså bilden är tagen samma dag efter att de klippt ner alla blommor och växter som var där.. De är borta. Puts väck. Innan de klippte var det fina blommor där…..
 
Jättebra att du märkt ut din tomt nu. Om du skulle vara hemma nästa gång du hör idioterna med trimmern så passa på att filma. Om de verkligen går över dina markeringar och börjar röja så får du gå ut och skälla ut dem, visa på filmen och sedan anmäla till kommunen och polisen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det finns väl ingen kommunanställda med självaktning som skulle bry sig om vad en medborgare säger....
Jo. Landskapsarkitekten på kommunen svarade på mitt mail. Hon såg på deras kartor att de klippt igen på min tomt. Där de inte ska klippa. Och beklagade att firman gjort så. Samt att hon efter förra gången det hände pratade, samt mailade till dom.
Jag antar att kommunens landskapsarkitekt vet exakt var tomtgränsen /fastighetsgränsen går. Och att det inte finns något vägområde där. :crysmile::cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
em72 och 13 till
  • Laddar…
A
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jo. Landskapsarkitekten på kommunen svarade på mitt mail. Hon såg på deras kartor att de klippt igen på min tomt. Där de inte ska klippa. Och beklagade att firman gjort så. Samt att hon efter förra gången det hände pratade, samt mailade till dom.
Jag antar att kommunens landskapsarkitekt vet exakt var tomtgränsen /fastighetsgränsen går.:cool::crysmile:
Ett rimligt antagande stads/landskapsarkitekten har koll på lantmäteriets utsättning! Men kommer det att hända något denna gången eller nästa eller....
 
electroluxaren skrev:
Ett rimligt antagande stads/landskapsarkitekten har koll på lantmäteriets utsättning! Men kommer det att hända något denna gången eller nästa eller....
Det enklaste och troligen säkraste sättet att det respekteras är nog med tydlig utmärkning.
Att röjsågsoperatörerna har koll på varenda hörna i alla sina områden är inte jättesannolikt...dom går nog på hur det ser ut.
Röjer dom tros kantband/markering och ev skylt, då bör man ju dock skälla ut dom
 
L lbgu skrev:
Vad har det för betydelse om det är tomtmark eller inte. Huvudsaken är ju att TS äger marken och då får ingen utan TS tillstånd gå in och kapa all växtlighet.
Det kan ha ganska stor betydelse, det var därför jag försökte förklara skillnaden mellan tomt och fastighet, och att ett vägområde mycket väl kan gå över en fastighetsgräns, men inte sträcka sig in på tomtmark. Att äga marken räcker inte nödvändigtvis, för det kan mycket väl finnas äganderättsinskränkningar på en fastighet, som att ett vägområde går in på den och ger väghållaren rätt att exempelvis röja sly eller gräva diken.

Nu hat TS tydliggjort att det inte var så i det här fallet, men omständigheterna i en sån här tråd behöver ofta förtydligas några varv innan man faktiskt kan säga vad som gäller.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ett rimligt antagande stads/landskapsarkitekten har koll på lantmäteriets utsättning! Men kommer det att hända något denna gången eller nästa eller....
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jo. Landskapsarkitekten på kommunen svarade på mitt mail. Hon såg på deras kartor att de klippt igen på min tomt. Där de inte ska klippa. Och beklagade att firman gjort så. Samt att hon efter förra gången det hände pratade, samt mailade till dom.
Jag antar att kommunens landskapsarkitekt vet exakt var tomtgränsen /fastighetsgränsen går.
Kommunens landskapsarkitekt skrev att firman inte fått uppdrag av kommunen att klippa där. Att jag ska ta kontakt med företaget om jag vill ha ersättning. Jag vill bara ha 500kr. Och en ursäkt att de gjort fel.

Jag kunde om jag ville söka ersättning från kommunen. Men det kan bli svårt då kommunens advokater kommer hävda att de aldrig gett firman uppdrag att klippa där. Det finns en tydlig digital slåtterkarta som landskapsarkitekten ständigt håller aktuell och uppdaterad. :p:crysmile::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.