saturnus skrev:
inget fel på att ha dubbla handfat eller bidé, problemet var nog att det blev så mycket mer som skulle hållas iordning. Men är man hemmamamma med några småbarn, så blir det mycket tid över för sådant småpyssel, som städning.
Attans att man inte är "hemmamamma" då. Fast jag har ju varit mammaledig (om det är det du menar) och då hade iaf inte jag ork och lust till att städa. :-/ Städar gör jag bättre nu. :)
 
Bakmaskinen är toppen för diabetiker. Slipper köpa "dåligt" sk. fiberrikt bröd i affären. Bakar själv bättre bröd. :-D Men om vi inte hade haft en diabetiker i familjen så hade den kastats ut för läääänge sen. :)

Annars håller jag med digit-snubben, det praktiska består!
 
Undra när bruna lister och fönster kommer tillbaka. Tar det mer än 20 år?

Hur många som helst har tyckt att jag skall måla om mina gamla bruna fönster nu när jag bygger om.... men jag totalvägrar. Brunt laserat behövs i a f inte skrapas vilket jag är övertygad att jag kommer få problem med om jag målar om.... så nu sitter jag bara och väntar på att det skall bli modernt igen ;)
 
Vad jag tror kommer för att stanna är.
Golvvärme och AC.
 
Hehe, golvvärme fanns redan på de gamla grekernas tid så den har nog säkerligen kommit för att stanna :)
 
Om 20 år tror jag att följande är ute:

Stora rektangulära kakelplattor i kök och badrum.
Vägghängd toalett.
Färgglad mosaik.
Svarta bänkskivor i köket.
Öppna hyllplan i köket.
Bubbelbadkar
Inbyggda spotlights
Panelgardiner
Vedeldad badtunna på tomten
Stora studsmattor i trädgården
Pool
Stora gasolgrillar med dubbla brännare och...ja ni fattar.
Vitt, vitt, vitt
 
Harrieth skrev:
Om 20 år tror jag att följande är ute:

Stora rektangulära kakelplattor i kök och badrum.
Vägghängd toalett.
Färgglad mosaik.
Svarta bänkskivor i köket.
Öppna hyllplan i köket.
Bubbelbadkar
Inbyggda spotlights
Panelgardiner
Vedeldad badtunna på tomten
Stora studsmattor i trädgården
Pool
Stora gasolgrillar med dubbla brännare och...ja ni fattar.
Vitt, vitt, vitt
Bara jag får vara omodern med min tunna och bubbelkar så är det ok ;)
Tunnan kan jag tänka mig försvinner. Men bubbelkaren tror jag kommer vara kvar. I alla fall i de badrum som kommer hålla lite högre standard.
 
Linnex skrev:
Men bubbelkaren tror jag kommer vara kvar. I alla fall i de badrum som kommer hålla lite högre standard.
Ja, dom är jobbiga att få ut och kommer att stanna länge bara på grund av det ;).
Runda diskhöar är en trend .... heltäckande diskbänkar är en praktisk tradition, tycker jag :).

gaia
 
Harrieth skrev:
Stora rektangulära kakelplattor i kök och badrum.
Inbyggda spotlights
Pool
Vitt, vitt, vitt
De här håller jag absolut inte med om. Riktigt snyggt med stora rektangulära plattor, jämfört med trista 15x15, skulle aldrig släppa in nåt sånt i mitt hus.
Inbyggda spotlights är ju inte precis nytt och väldigt smidigt, framför allt ställbara.
Pool kan aldrig vara en trend, bara har vi alltid och kommer nog alltid att gilla.
Vitt funkar alltid och kommer nog alltid göra det.
 
Vem behöver kärnkraft då det finns elektricitet?
Pris på energi ökar och jag tror att det kommer att påverka hushållen en hel del i framtiden. Vi kommer att tvingas bli mer sparsamma med våra resurser och välja andra alternativ.

Hur som helst är det intressant att följa trender. Om man går tillbaka 20 år i tiden så skulle ingen kommit på tanken att måla golv, väggar och möbler i vitt. Inte heller skulle man valt stora högblanka rektangulära kakelplattor i kök eller badrum. Då var det snyggaste man kunde välja i sitt badrum aprikosa kakelplattor med blommig bård. På golvet valde man plastmatta. Hur snyggt tycker vi det är nu?

Vem tyckte inte att köksluckor i ek och decimeterstora kakelplattor i kornblått var det snyggast man kunde ha i början på 90-talet?

Det jag försöker säga är att det vi tycker är snyggt idag kommer vi inte tycka är snyggt om 20 år, så är det bara.
 
Jag tror att alla vitoljade/vitmålade golv kommer att vara ute. Antagligen kommer det att ske tidigare, då de bara är snygga en väldigt kort tid. Kaklade bårder och glasmosaik ryker. Jag tror också att glaskeramikhällar och dagens induktionshällar kommer att vara borta, och ersatta av ngt som är effektivare och inte krossas eller repas - (varför inte en gammal AGA :))
Spottar är en riktig trendgrej, som jag tror redan är på väg ut. Fondväggar likaså.
Finge jag själv önska så skulle verandor a´la husvagnsförtält gå bort. Jag tycker att de är förfärligt fula.
 
Spisen blir omodern!

Jag tror dock på att man tillagar mat i kokkärl, men det kommer att skapas någon slags induktion i en "vanlig" värmetålig bänkskiva istället. Valfritt var man ställer det, med ngt slags "reglage" som går att ta bort mtp barnsäkerhet etc.
 
tvättmaskinen som grundar sig på vattentvätt åker också ut med buller och bång (till slut) till förmån för ultraljud. som redan finns!
 
Uj, att spekulera om trender som ligger 20 år framåt i tiden är ett är säkert sätt att se till att man får fel.

OK. Hänger väl på ändå. Så här ser min spekulation ut.

Kök har nu ett bra tag fungerat som katalysator för oss som människor att skaffa en profil. Det visar vem jag är, eller åtminstone hur jag önskar att omgivningen ska uppfatta mej.
Köken har de senaste åren blivit allt mer extrema, både i form och färg. Samtidigt har funktionaliteten fått stå tillbaka.
Tror att vi får en backlasch där. Köket kommer att backa som statussymbol. Funktionaliteten kommer snart tillbaka på bred front.

Vem fan hittade på att sockeln skulle bort. Att det skulle vara öppet under bänkskåpen. Vem vill i längden krypa omkring, för att dammsuga och rengöra därunder.

Kontinentalhöjd på överskåp har funnits länge. Det är fortfarande en styggelse. Riktiga skitsamlare ovanpå. Ett eländigt klättrande för att rengöra. Där står också alltid en massa prylar som samlar damm. Damm som klistras fast av fettångor som läck ut utanför köksfläkten. Tacka vet jag gamla tiders fullhöjdsskåp.

Spis med plan häll är bra. Den är lätt att hålla ren, fötutsatt god formgivning och att den gjorts av rätt material.

Rostfritt går bort, liksom svart och andra extrema starka färgeffekter. Man blir alltid fortast trött på sånt som ger för kraftigt genomslag.

Den traditionella kaffebryggaren stannar för gott. Andra kaffemaskiner kommer och går, likt bakmaskinen. Många nya småmaskiner kommer,”dansar en sommar” för att sedan försvinna.

Nå utanför köket då?

Badtunnan går samma öde till mötes som den forna bastun. Poolen tror jag dock har en långsiktigare chans. Men det förutsätter en rejäl produktutveckling. I dag lever den på statusvärdet. Den är för omständig att sköta och för kostsam att driva. Ser dock rätt stor utvecklingspotetial i att förenkla skötsel, minska investerings och driftskostnader. Solvärme är en nyckel för att få ner driftskostnaden

SUV-en går bort. Den ger inte längre statuspoäng och ger inte heller ett praktiskt mervärde som motsvarar merkostnaden.

Värmepumpar fortsätter att gå starkt framåt. Alla varianter, berg, mark, luft/vatten och luft/luft. De utvecklas och blir bara billigare och bättre. Värmepumparnas möjlighet att kunna skapa kyla under stekheta sommardagar kommer att värderas allt högre i takt med att klimatet blir varmare.

För de som har gräsmattor, för stora att klippa med handjagare, stundar nya bättre tider. Den dundrande, bensinslukande och miljöförstörande åkgräsklipparen går bort. Små eldrivna, självskötande klipprobotar blir hela tiden bättre , billigare och stöldsäkrare. De sköter sig själva och är ett under av miljövänlighet. Inte minst ljudmiljövänlighet. Gissar att jag senast om 10år är ägare av en sådan.

Villaägarnas snöröjning kommer nog om 20 år, antagligen att vara ungefär lika bekymmersam som i dag. Ingen automatisk snöröjarmaskin i sikte. Energin är antagligen fortfarande för dyr för att bara användas för att smälta bort snön.

En sak till. Dagens spottar går bort. Deras värme diskvalificerar. Bättre lösningar kommer rätt snart.
Att borra hål för de spottar som är poppis i dag kommer för en del att bli ödesdigert. Åtminstone om de tar hål på diffusionsskyddet i tak. Kan ge betydande framtida problem. Det är feltänk att tro att man kan sticka upp en het ”potta” genom plasten. Plast håller bra och länge vid låg temp, men bryts ner snabbt om tempen blir för hög.

Skulle nog kunna rada upp rätt mycket mer om min syn på framtiden, men eftersom framtidspådom nästan alltid slår fel så får det räcka.

KOB.
 
Intressant och kul fråga

Pool är borta, den är igenlagd som så många pooler som byggdes i villor på 70-talet. De blev fina Tv-rum....i alla fall hos en del av mina vänner...

Bubbelbad är redan på väg ut

Jag tror inte färgen på kyl/frys har så stor betydelse för det mesta kommer vara integrerat.

Vi får säkert se olika typer av kök, jag tror att vi i fortsättningen kommer att inspereras av restaurangköken och dess maskiner. I alla fall vi som har matlagning som ett stort intresse.

Ismaskin och kolsyrat vatten från kyl är borta. Fast samtidigt har det funnits i USA länge, länge

Bård och rand i badrummet kanske har kommit tillbaka, men får väl hoppas att de håller sig borta för alltid.

Fondväggen är säker borta och vi har börjat tapetsera bårder igen....ngt jag heller inte hoppas

Ek och mörka träslag är ute och det är björk som gäller igen

Rund diskho hoppas jag är förpassad till skroten, finns det något mer opraktiskt??

Jag hoppas att det syns minimalt av all elektronik, TV, datorer, högtalare, stereo, projektor mm med tillbehörande sladdar imorgon dagens hem. I alla fall i mitt ;-.) Finnas men inte synas.

Spottar tror jag finns kvar, men inte inbyggda spottar för att det är modernt och ALLA har det...jag tror att det kommer satsas mer på belysning då mer förstår hur viktigt det är med olika typer av belysning i ett rum.

Bag in Box hoppas jag är ute och det är vinkällare och vinkyl som gäller, och att det satsas mer på kvalitet än kvantitet.

Micron är borta, den enda av mina köksmaskiner som har försvunnit sen jag flyttade hemifrån för 20 års sedan...

Min espressomaskin är kvar i någon variant

Bara att fundera vidare....kul :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.