J
O [old rusty] skrev:
Efter som jag indirekt kallas ett rysstroll så vill jag bara påminna om: [media]
Det är lite det som gör det till 50:50. Man kan inte göra tomma hot till ryssar.
Varför kallas du för rysktroll?! Du säger ju sanningen.

ABC News @abc Feb 7
Pres. Biden: "If Russia invades...then there will be no longer a Nord Stream 2. We will bring an end to it."

Reporter: "But how will you do that, exactly, since...the project is in Germany's control?"

Biden: "I promise you, we will be able to do that." http://abcn.ws/3B5SScx
 
  • Gilla
Beape och 2 till
  • Laddar…
Försvarets uppgift är lika mycket att förebygga konflikter som att hantera den.

Mitt påpekande var att du använde ordet ”lite” för konflikten är inte liten.
 
Ledningen sprändes samma dag som gasledningen mellan Polen och Norge togs i bruk, en ganska tydlig markering mot Europa att Ryssland har kapacitiet att slå till mot Europas elförsörjning, drönare har även flugits vid norska oljeplattformar senaste veckan. Eftersom gas inte längre pumpas genom NS1/NS2 och turbinerna förmodligen redan är nedmonterade och körda till ledningen som byggs mellan Ryssland och Kina så har Ryssland inte särskilt mycket att förlora på att spränga dem.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Efter som jag indirekt kallas ett rysstroll så vill jag bara påminna om: [media]
Det är lite det som gör det till 50:50. Man kan inte göra tomma hot till ryssar.
Det går ju att sherry picka hur mycket uttalande som helst. Ingen nyhet att många varit mot NS. Det betyder inte att USA skulle gjort det. Allt tyder på att det är RU själva som sprängt ledningarna, det fattar alla som inte har huvudet uppe i Kreml.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J
R Riverground skrev:
Ledningen sprändes samma dag som gasledningen mellan Polen och Norge togs i bruk, en ganska tydlig markering mot Europa att Ryssland har kapacitiet att slå till mot Europas elförsörjning, drönare har även flugits vid norska oljeplattformar senaste veckan. Eftersom gas inte längre pumpas genom NS1/NS2 och turbinerna förmodligen redan är nedmonterade och körda till ledningen som byggs mellan Ryssland och Kina så har Ryssland inte särskilt mycket att förlora på att spränga dem.
Varför tackar han USA för det då?!
Tack, USA", twittrar den tidigare polska utrikesministern Radek Sikorski och postar en bild på gasläckorna i Östersjön.
 
J Jens33 skrev:
Varför tackar han USA för det då?!
Tack, USA", twittrar den tidigare polska utrikesministern Radek Sikorski och postar en bild på gasläckorna i Östersjön.
Åh herre min skapare...
 
R
J Jens33 skrev:
Varför tackar han USA för det då?!
Tack, USA", twittrar den tidigare polska utrikesministern Radek Sikorski och postar en bild på gasläckorna i Östersjön.
En källa tack så vi kan avgöra kontext och sanningshalt i det du citerar.
 
J
R RoAd skrev:
En källa tack så vi kan avgöra kontext och sanningshalt i det du citerar.
Källan är förstås Twitter
Havsvy med synlig rörelse på vattenytan, troligtvis vågors skum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Åh herre min skapare...
Om man tar ett ironiskt twitter inlägg från en före detta politiker från Polen som sanning för att USA skulle ligga bakom detta så har man minst sagt tveksam slutledningsförmåga.
 
  • Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
R
J Jens33 skrev:
Källan är förstås Tweeter:
[bild]
Ok, har han i sin tur någon källa, eller starka argument, till att detta är något USA gjort? Annars vet jag inte vad det har för tyngd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, har han i sin tur någon källa, eller starka argument, till att detta är något USA gjort? Annars vet jag inte vad det har för tyngd.
Klart han inte har. Det är alla rysstroll och femtekolonnare som tar de halmstrån de har, likt Biden kommentaren tidigare i tråden. Det finns miljoner liknande klipp med polska, baltiska, tyska politiker också.

Huvudmålet för Ryssland är ju att skapa förvirring och tviveln, sprickor etc. i väst. Därför Ryssland gärna vill få det att se ut som att USA gjort det. Ryssland gör samma sak varje gång, de bombar på med så mycket felaktiga påståenden att vi ska tänka "oj så här mycket skumma grejer, även om en liten del är sant så är det ju skumt".
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Att USA skulle ligga bakom låter otroligt osannolikt.

Dom har inget att vinna på detta, den dialog om beroende av rysk gas som finns förs på en diplmatisk/politisk nivå, och gasen är ju dessutom avstängd från NS1 redan.
.
Skulle dom avslöjas i en sådan operation skulle det dessutom vara katstrofalt politiskt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att USA skulle ligga bakom låter otroligt osannolikt.

Dom har inget att vinna på detta, den dialog om beroende av rysk gas som finns förs på en diplmatisk/politisk nivå, och gasen är ju dessutom avstängd från NS1 redan.
.
Skulle dom avslöjas i en sådan operation skulle det dessutom vara katstrofalt politiskt.
Ja hade USA velat engagera sig mera i kriget så hade de knappast tagit det till Natos bakgata utan att prata med länderna runt omkring.

Men med Rysstrollens slutledningsförmåga är det väl Biden själv som försökt få alla höga tjänstemen på Gazprom att flyga de senaste månaderna. Kanske var det USA också som härjade med drönare utanför oljerigger i Norge för några dagar sedan..... Alla förstår att det är Putler som försöker skapa oreda och försvaga västs stöd till Ukraina.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
R
Viktor.J Viktor.J skrev:
Klart han inte har. Det är alla rysstroll och femtekolonnare som tar de halmstrån de har, likt Biden kommentaren tidigare i tråden. Det finns miljoner liknande klipp med polska, baltiska, tyska politiker också.

Huvudmålet för Ryssland är ju att skapa förvirring och tviveln, sprickor etc. i väst. Därför Ryssland gärna vill få det att se ut som att USA gjort det. Ryssland gör samma sak varje gång, de bombar på med så mycket felaktiga påståenden att vi ska tänka "oj så här mycket skumma grejer, även om en liten del är sant så är det ju skumt".
Ja jag förstår förstås allt detta, jag ville bara lite pedagogiskt försöka få @Jens33 att tänka till och förstå att det han utan tvekan spred vidare som någon slags sanning kanske inte var så värst underbyggt.
 
Det pratades om det där uttalandet på radion nyss. Tydligen sa Biden det innan kriget startade och han menade att man skulle stoppa gasförsäljningen för att tvinga ryssland att inte starta kriget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.