Jag antar frågan har diskuterats men jag lyckas inte söka fram något. Varmvatten som spolas ut i avloppet måste ju vara det onödigaste slöseriet av energi i dessa tider av energikris. Nästan på nivån att det borde vara olagligt. Vad finns det för lösningar att välja på där ute?

I princip borde ju hela varmvattensdelen av räkningen kunna dras av på uppvärmningsdelen, minus eventuell verkningsgrad om det handlar om en värmepumpslösning eller liknande. Men jag tänker mig något enklare, t.e.x ackumulatortank där vattnet svalnar av innan det går vidare ut. Lär dock bli problem med att det snabbt blir den äckligaste behållaren världen någonsin har skådat. Badkar istället för dusch just för den delen av varmvatten är ju en självklar variant, även om jag själv inte riktigt känner mig klar när jag suttit/stått i smutsigt badkarsvatten. Men även en stor kastrull full med kokhett vatten när man kokat pasta som man sedan bara häller ut måste man ju ta hand om, allt annat är galet. Dock lätt löst genom att låta kokvattnet ligga i vasken ett tag.
 
Redigerat:
Jag vet att Kalmar Energi hade en värmepump som tog tillvara på en del av värmen i avloppsvattnet innan det gick vidare till reningsverket, den utvunna energin tillfördes till fjärrvärmenätet. Detta var i början av 90-talet.

https://www.fastighetsnatverket.se/...joatgarder/varmeatervinning-ur-avloppsvatten/

https://www.evertherm.se/post/fem-fordelar-med-varmeatervinning-fran-spillvatten

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:606459/FULLTEXT01.pdf

Återanvända duschvatten,
https://www.vvsforum.se/2019/11/har-testar-de-att-duscha-i-grannarnas-avloppsvatten/
 
Tycker ju att man borde kunna använda tex duschvattnet för att få upp tempen på kölbäraren till en värmepump, skulle ju räcka med 1grad
 
Det finns en del trådar om det här. Det finns tom kommersiella lösningar. Men problemet är att man får avlagringar och skit från duschvattnet, så det är lite jobbigt att få det att lira med en VVX. Det enklaste är ju att låta avloppsvattnet från duschen förvärma kallvattnet till blandaren, men som sagt, tror det är svårt att få till en lösning som funkar i längden. Kanske om man har något förfilter innan VVX.

Däremot tror jag att det redan görs i typ vissa badhus och idrottshallar där man har nästan konstant flöde. Då är det lite enklare att räkna hem investeringen.
 
I ett enfamiljshus kommer det ta lång tid att få ekonomi i en sådan lösning, speciellt nu när vi ska korta ner duscharna och sluta bada badkar. Finns andra mer effektiva sätt att spara energi….
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vill minnas att det räknats på avloppsvärneväxlare i någon tråd här på forumet och att det var väldigt lång återbetalningstid. Nu är förvisso energin dyrare så kalkylen blir bättre, men bra tror jag den fortfarande inte är. Inte om man lägger till risken för diverse problem den kan föra med sig.
 
Det är väl hur enkelt som helst, för den som vill försöka spara några ören per år.

Duscha alltid i badkaret, med proppen. Tvätta händerna med proppen i handfatet. Släpp inte ut vattnet förrän vattnet är rumstempererat.
Häll av pastavatten i annan kastrull, eller ha proppen i vasken. Diska inga stekpannor och grytor förrän de kallnat.

"Kort och gott": låt bli att hälla varma vätskor i avloppet!
 
Du tillför en hel del fukt med den metoden.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tycker ju att man borde kunna använda tex duschvattnet för att få upp tempen på kölbäraren till en värmepump, skulle ju räcka med 1grad
Hade man konstant kunnat värma köldbäraren 1 grad hade det ju gjort en skillnad. Men om det bara gäller medan man duschar så blir kanske vinsten knappt märkbar. Kan man få till någon typ av vvx med köldbäraren där avloppsvattnet ligger kvar en stund så kanske. Men oklart hur en sådan skulle se ut, och om man någonsin räknar hem installationen.

Återvinning av avloppsvatten görs kanske bäst i typ reningsverk, där man har en mer konstant ström att ta energin ur.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska livet bli smidigt, och man ska få med utlopp från tvättmaskin och diskmaskin osv så tror jag nog mest på en samlad ackumulatortank istället för att ackumulera på varje ställe för sig. Också för att slippa problem med fukt som Daniel 109 säger. Det som gör det lite komplicerat är att man väl separera ut allt vatten som är under rumstemp? Kanske inte så lite komplicerat heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Du tillför en hel del fukt med den metoden.
Nu vet jag inte om du är lute ironisk? Det var iallafall, delvis, jag. Med tanke på frågan. Jag menar att den värme vi spolar bort är så otroligt försumbar.
Har du själv upplevt att värmen i huset har stigit när du haft ett par liter ljummet vatten i handfatet... sannolikt inte. Ett badkar med 200 liter 40 gradigt vatten i ett litet badrum... ja kanske något.
Men ska vi svara på TS fråga så är nog mitt förslag det effektivaste. Då menar jag även att den fukt, mina förslag tillför, är oerhört försumbar, i jämförelse med ett badkar med vatten;).
 
A AG A skrev:
Nu vet jag inte om du är lute ironisk? Det var iallafall, delvis, jag. Med tanke på frågan. Jag menar att den värme vi spolar bort är så otroligt försumbar.
Har du själv upplevt att värmen i huset har stigit när du haft ett par liter ljummet vatten i handfatet... sannolikt inte. Ett badkar med 200 liter 40 gradigt vatten i ett litet badrum... ja kanske något.
Men ska vi svara på TS fråga så är nog mitt förslag det effektivaste. Då menar jag även att den fukt, mina förslag tillför, är oerhört försumbar, i jämförelse med ett badkar med vatten;).
Du menar att all duschning, handtvättning, uppvärmning av vatten i diskmaskin och tvättmaskin, kokning osv handlar om ören? Där tror jag du har väldigt fel. Kan man återvinna allt som är över inkommande kallvattnets temperatur så blir det såklart väldigt stora summor (stor procent av värmekostnaderna). Men det är en utopi som kräver en större installation.
 
Den här finns ju.
https://www.warmab.se/mm-vaxlaren/
men jag har svårt att tro att den går att räkna hem i en villa. Jag spånade för flers år sedan på om man kunde bygga en av två rostfria rör. Men trycket gör att det inre röret blir väldigt utsatt. Det går sannolikt, i alla fall om man inte utgår ifrån 10bars vattentryck.
 
P Pettttter skrev:
Du menar att all duschning, handtvättning, uppvärmning av vatten i diskmaskin och tvättmaskin, kokning osv handlar om ören? Där tror jag du har väldigt fel. Kan man återvinna allt som är över inkommande kallvattnets temperatur så blir det såklart väldigt stora summor (stor procent av värmekostnaderna). Men det är en utopi som kräver en större installation.
Ja, det handlar om otroligt små pengar. Det beror på att det är så väldigt små kvantiteter varmt vatten som spolas ner. Det är ju ytterst sällan, och väldigt lite vatten, varmare än 40 grader som spolas ner. Det vatten som varit varmare, har som regel redan kallnat och avgett sin energi till huset.
Man kan ju som bekant hämta värme/energi från ganska svala saker. Luftvärme, jordvärme etc. Men det bygger på otroligt stora kvantiteter.
Men det finns som sagt inte mycket energi i 5-10 liter ljummet vatten.
 
A AG A skrev:
Ja, det handlar om otroligt små pengar. Det beror på att det är så väldigt små kvantiteter varmt vatten som spolas ner. Det är ju ytterst sällan, och väldigt lite vatten, varmare än 40 grader som spolas ner. Det vatten som varit varmare, har som regel redan kallnat och avgett sin energi till huset.
Man kan ju som bekant hämta värme/energi från ganska svala saker. Luftvärme, jordvärme etc. Men det bygger på otroligt stora kvantiteter.
Men det finns som sagt inte mycket energi i 5-10 liter ljummet vatten.
Haha men varför betalar man då så förbannat mycket för att värma upp det??
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.