Jag gillar inte den här vinklingen. De flesta föll på bristande dokumentation. Typ att den var på fel språk eller någon varning inte fanns med. Men bland de fel dom listas i artikeln finns inte ens det med. Hur många har verkliga fel?
 
  • Gilla
Bjor och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gillar inte den här vinklingen. De flesta föll på bristande dokumentation. Typ att den var på fel språk eller någon varning inte fanns med. Men bland de fel dom listas i artikeln finns inte ens det med. Hur många har verkliga fel?
Håller med: Att det inte finns dokument på tex svenska har ingen betydelse för mig...och antagligen läser de flesta inte den iaf.

Att produkterna däremot håller måttet vid normal användniung känns mycket viktigare
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Man har medvetet tagit bort första raden i punktlistan vilket gör att det hela ser mycket värre ut. Här är orginaltexten för den som vill ha den mindre sensationslystna versionen: [länk]
Tackar för länken
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Håller med: Att det inte finns dokument på tex svenska har ingen betydelse för mig...och antagligen läser de flesta inte den iaf.

Att produkterna däremot håller måttet vid normal användniung känns mycket viktigare
Kunde inte hållit med mer. Och jag skulle gärna gått ett steg längre. Jag vill ha "säkerhetsinformationen" i två delar.

En del för idioter som man utan risk kan strunta i. Här kan man skriva allt av typen "torka inte djur i mikrovågsugnen", "använd inte brödrosten i badkaret" eller varför inte "använd inte apparaten om den just blivit överkört av en lastbil" och liknande självklarheter.

Sedan vill jag ha en tydligt märkt del med faktiskt säkerhetsinformation om just den här makapären. Dvs om det finns något specifikt man bör tänka på när man använder just den här apparaten. Som (dåligt) exempel, jag köpte t ex en gång en roterande stålborste som det visade sig gärna släppte strån. Där var uppmaningen (tryckt på trissan) att använda ögonskydd inte bara en "safety Sally"-uppmaning bland alla andra. Här var det faktiskt helt avgörande om man ville ha synen i behåll.

Att man blandar ihop värmare med otillräckligt isolationsavstånd med "finns ingen manual på svenska" är ju inte konsumentupplysning, utan snarare dess motsats.
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Så här håller tidningar på för att locka köpare. Men att hålla på så på detta forum är dåligt.:lying:
 
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
De flesta föll på bristande dokumentation.
Hur vet du det? Rapporten är inte släppt ännu(?)
 
C cpalm skrev:
Hur vet du det? Rapporten är inte släppt ännu(?)
Följ länken tidigare i tråden. Specifikt var det varningar riktade mot användare med lågt intellekt (eller vad de nu kallades) och barn som saknades. Dvs, inga tekniska brister.
 
D Daniel 109 skrev:
Följ länken tidigare i tråden. Specifikt var det varningar riktade mot användare med lågt intellekt (eller vad de nu kallades) och barn som saknades. Dvs, inga tekniska brister.
Jag vet inte var i den länkade texten du hittar något om lågt intellekt. Du skulle nog behöva läsa om raden:
Conversely, checks on technical documentation have shown an overall compliance rate of over 90%.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag vet inte var i den länkade texten du hittar något om lågt intellekt. Du skulle nog behöva läsa om raden:
Det vanligaste felet var ”
  • Frånvaro av viktig säkerhetsinformation för användning av värmare mot målgruppen barn och andra utsatta användare.”

    Det stämmer att det inte stod lågt intellekt, vilket jag reserverade mig för då jag inte mindes riktigt vad det stod.

    Men det vanligaste felet är att en speciell sektion i varningstexten saknas.
 
  • Älska
perror
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Men det vanligaste felet är att en speciell sektion i varningstexten saknas.
Hur menar du?
Jag ser följande text när jag läser pressreleasen:

Lista över de vanligaste felen som upptäcktes i ett test, inklusive brister i säkerhetsinformation och risk för elchock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Menar du att det är det vanligaste felet för att det står först på listan?
Och hur vet du att "de flesta" föll på just den punkten?
 
D Daniel 109 skrev:
Det vanligaste felet var ”
  • Frånvaro av viktig säkerhetsinformation för användning av värmare mot målgruppen barn och andra utsatta användare.”

    Det stämmer att det inte stod lågt intellekt, vilket jag reserverade mig för då jag inte mindes riktigt vad det stod.

    Men det vanligaste felet är att en speciell sektion i varningstexten saknas.
Om du hade flyttat ditt citattecken lite lite tidigare i meningen hade du sett att det står DE vanligaste felen. De är inte placerade i ordning.
Missförstår du med flit?
 
Är de inte? Hur vet du det?
 
D Daniel 109 skrev:
Är de inte? Hur vet du det?
Vad tyder på att det skulle vara så? Framförallt eftersom 90 % av enheterna klarade dokumentationskontrollen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.