harry73
C cotillion skrev:
Det rör sig inte om en del av vägområdet?
Här handlar det troligtvis inte om en väg, men en gata. En väg har vägrätt som även kan ligga på grannfastigheter, säkerhetszon och mycket mer. En gata är reglerat i detaljplan och berör bara det område som är inritat som gata, och tränger aldrig in på villafastigheter (som är markerat som tomtmark)
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det här är i en stor stad med villor längs gatan..
Därför är hela din fastighet markerat som tomtmark i detaljplanen och är därmed din tomt. Även om Daniel kan ha rätt, har han det inte här.
Elpatrone Elpatrone skrev:
Entreprenaden har inte fått något uppdrag på min tomt från kommunen…..
Entreprenören var där och arbetade i uppdrag av kommunen och gjorde ett fel under arbetet. För din del är det samma sak som att kommunen gör fel, så du ska lämna skadeståndsanspråk till kommunen och kommunen får fixa det med entreprenören
 
  • Gilla
MariaBK och 14 till
  • Laddar…
En liknande sak hände mig. Tomten är mestadels en skogstomt. I år skulle kommunen tydligen röja lite mera än vanligt. Var väl inför valet gissar jag, för att visa på att de gör något :)
De röjde denna gång efter vägen där de brukar, men även hörnet av min tomt (eller möjligen fastighet, enligt Daniels påpekande)
Har tänkt röja hörnet ändå någon gång framöver när andan faller på, men nu gjorde de ju det åt mig, så jag var bara glad :). Jag hade kanske gjort det på lite annat sätt, men gratis är ändå gott, och de gjorde det ändå ett bra jobb. Syntes säkert på kartan om de kollat. Hade ju även sparat dem tid i detta fall, men tror generellt att de inte anser sig ha tid att kolla kartan så noga, utan kör på lite på en höft, det som ser ut att det ska röjas. I TS fall behöver slänten tydligt märkas ut, annars kommer detta upprepa sig. Men som påpekats, markrörens placering måste kollas innan för att se var gränsen går, räcker inte med någon onlinekarta.
 
  • Gilla
Nr20
  • Laddar…
Att försöka hävda en osynlig gräns mitt i en gräsbeväxt slänt känns rätt dödfött. Man kan inte förvänta sig att random underentreprenörer ska kila runt med tomtkartor i handen när de ska göra sina jobb.

Som andra redan har sagt, det krävs nog tydligare avgränsningar/markeringar. Te.x. marksten, staket eller tydliga rabatter med ren jord runt de planterade växterna.
 
  • Gilla
komakino och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med @Daniel 109 om att man kan ifrågasätta om det är tomtmark, även om jag inte alls är lika säker just här. Men låt oss reda ut begreppen istället för att tala i gåtor.
Vad har det för betydelse om det är tomtmark eller inte. Huvudsaken är ju att TS äger marken och då får ingen utan TS tillstånd gå in och kapa all växtlighet. Skulle det vara ok så skulle det vara lika ok att gå ut och slå ner all växtlighet på en bondes åker som heller knappast är tomtmark. Finns mängder med åkrar där det växer väldigt nära vägar om då kommunen eller någon anlitad av kommunen gick och slog en metar av åkern skulle det bli ett himla liv.
 
  • Gilla
keps71 och 3 till
  • Laddar…
Polisanmäl. Skadegörelse är skadegörelse, även när den utförs av en underleverantör till kommunen. Sure, polisen gör inte mycket, men det sätter en blåslampa i baken på företaget som gjorde det att återställa. Det sätter också lite press på kommunen att inte anlita dem igen.
 
  • Gilla
keps71 och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad har det för betydelse om det är tomtmark eller inte. Huvudsaken är ju att TS äger marken och då får ingen utan TS tillstånd gå in och kapa all växtlighet. Skulle det vara ok så skulle det vara lika ok att gå ut och slå ner all växtlighet på en bondes åker som heller knappast är tomtmark. Finns mängder med åkrar där det växer väldigt nära vägar om då kommunen eller någon anlitad av kommunen gick och slog en metar av åkern skulle det bli ett himla liv.
Det är stor skillnad på tomten, som är hemfridszon och andra delar av fastigheten. Nu tycks ju även delar av planteringen finnas på gatumark helt utan någon typ av avgränsning. Jag ser det inte som orimligt att den ytan klipps som en del av vägunderhållet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är stor skillnad på tomten, som är hemfridszon och andra delar av fastigheten. Nu tycks ju även delar av planteringen finnas på gatumark helt utan någon typ av avgränsning. Jag ser det inte som orimligt att den ytan klipps som en del av vägunderhållet.
Om du sett foton tidigare i tråden så går det en mur i gränsen en bit bort. Med ditt resonemang så borde ju inte den muren fått stå där då marken skulle vara en del av vägunderhållsområdet. Eftersom muren uppenbarligen får stå där den är så kan man med stor säkerhet påstå att det inte finns någon rätt för kommunen att bedriva vägunderhåll där. Entrepenören har ju uppenbarligen gjort fel, vilket även kommunen påstår i sin kommunikation med TS så jag förstår inte hur du kan hävda att de har rätt att klippa på marken.
 
  • Gilla
BlackDragon och 5 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
En liknande sak hände mig. Tomten är mestadels en skogstomt. I år skulle kommunen tydligen röja lite mera än vanligt. Var väl inför valet gissar jag, för att visa på att de gör något :)
De röjde denna gång efter vägen där de brukar, men även hörnet av min tomt (eller möjligen fastighet, enligt Daniels påpekande)
Har tänkt röja hörnet ändå någon gång framöver när andan faller på, men nu gjorde de ju det åt mig, så jag var bara glad :). Jag hade kanske gjort det på lite annat sätt, men gratis är ändå gott, och de gjorde det ändå ett bra jobb. Syntes säkert på kartan om de kollat. Hade ju även sparat dem tid i detta fall, men tror generellt att de inte anser sig ha tid att kolla kartan så noga, utan kör på lite på en höft, det som ser ut att det ska röjas. I TS fall behöver slänten tydligt märkas ut, annars kommer detta upprepa sig. Men som påpekats, markrörens placering måste kollas innan för att se var gränsen går, räcker inte med någon onlinekarta.
Är supersäker på var gränsen går. Som sagt jag byggde ju upp en ny mur för 70000kr bara ett par år tidigare. Bilden satte jag in här bara för att ni ville se en bild.

Jag märkte upp slänten igår med rabattkant från Jula. En ful brun av tjocka plaströr. Samt tryckte ner långa smala blomsterpinnar innanför.
Det gick lätt att trycka ner allt.
Eftersom det regnade..
Planterade lite ny Salvia o ljung så det ser fint ut igen.
Skulle dock inte förvåna mig ändå om någon stolle kör med sin traktor med klippmaskin och missar det ändå nästa gång.

Men nu är jag lite mer redo inför för nästa år.
 
  • Gilla
BlackDragon och 3 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Om du missat frågeställningen så är den att kommunen trots tillrättavisning sågar på privat mark.
Det finns väl ingen kommunanställda med självaktning som skulle bry sig om vad en medborgare säger....
 
  • Haha
  • Gilla
TSkoogh och 7 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Skulle dock inte förvåna mig ändå om någon stolle kör med sin traktor med klippmaskin och missar det ändå nästa gång.
En väl förankrad bit grovt stål som blompinne kan göra under mot diverse fientliga klippare ;)
 
  • Gilla
BlackDragon och 5 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Att försöka hävda en osynlig gräns mitt i en gräsbeväxt slänt känns rätt dödfött. Man kan inte förvänta sig att random underentreprenörer ska kila runt med tomtkartor i handen när de ska göra sina jobb. Jo. De ska följa en slåtterkarta. Det är deras uppdrag från kommunen.
Det här är i en stad. Inte på landsbygden eller i skogen.
Det finns dock ändå INGEN angränsande grässlänt, gräsremsa till min tomt. Så de har inte av misstag bara fortsatt o råkat gå för långt.
300 m bort finns det närmaste stället där de ska klippa på den sidan av vägen.

Som andra redan har sagt, det krävs nog tydligare avgränsningar/markeringar. Te.x. marksten, staket eller tydliga rabatter med ren jord runt de planterade växterna.
Tryckte ner en ful brun rabattkant med tjocka plaströr från Jula igår. Plus långa smala blomsterpinnar innanför….
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En väl förankrad bit grovt stål som blompinne kan göra under mot diverse fientliga klippare ;)
Ska trycka ner det med. Samt hänga upp knallgula plastband som fladdrar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
leifherlin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Om du missat frågeställningen så är den att kommunen trots tillrättavisning sågar på privat mark.
Är inte det mer ett konstaterande?
 
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jo. De ska följa en slåtterkarta. Det är deras uppdrag från kommunen. Det här är i en stad. Inte på landsbygden eller i skogen.
Det finns dock ändå INGEN angränsande grässlänt, gräsremsa till min tomt. Så de har inte av misstag bara fortsatt o råkat gå för långt. 300 m bort finns det närmaste stället där de ska klippa på den sidan av vägen.

Tryckte ner en ful brun rabattkant med tjocka plaströr från Jula igår. Plus långa smala blomsterpinnar innanför….
Tror att du missförstår. Den osynliga gränsen går i höjdled, inte i sidled.

Det står ju en lyktstolpe i slänten, så då måste en del av slänten ingå i vägområdet. Eller står lyktstolpen där helt utan rätt på din mark?

Eller kan det vara så att ”din” slänt har rasat neråt och annekterat mark som inte tillhör dig? I så fall är det ju ditt ansvar att åtgärda det.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
[bild] En del av området.
Åt vänster fortsätter det. Sedan kommer kort uppfart/backe till parkeringen o dubbelgarage.
Framför är det en bred trottoar. Alltså vägen kommer inte direkt.
Kan du sätta upp ett lågt snöre eller liknande mellan korta stolpar/pinnar för att tydligt markera att det inte är en allmän slänt ?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.