"Äntligen kommer värmen!" trumpetar skvallertidningarna på löpsedlarna men jag är som vanligt långt ifrån överens med dem. Varenda gång det blir solsken och värme blir det nämligen stekhett i hela huset också, trots att vi fäller ner våra slitna markiser och vädrar så mycket vi vågar. Katten är naturligtvis nysteriliserad och måste hållas inne så möjligheten att stå med öppna fönster och korsdrag är dessvärre utesluten. För övrigt brukar det inte bli nåt större korsdrag eftersom mycket värme sällan kommer tillsammans med kraftig vind och då blir resultatet lik eländigt att värmen stannar här inne i huset och driver oss att ta till flaskan.

Huset är ett ganska illa isolerat trähus på full källare, tegeltak på oisolerad vind, stora södervända tvåglasfönster, byggdes när Bryan Adams fick sin första gitarr och står mitt ute på öppna fältet med få träd runt omkring som kan ge skugga. Vi måste göra nånting med saken för att inte helt förgås, men jag är osäker på vad. Nån som har några goda förslag?
 
Har ni bra uppvärmning idag? Kör ni olja kan ni ju installera bergvärme och samtidigt installera frikyla, även kallad naturkyla.
 
Vi har kombipanna för el, ved och olja men oljetanken måste bytas så vi håller just nu på att se över vilka alternativa uppvärmningsmetoder vi har. Bergvärme innebär en rätt rejäl investering och vi är osäkra på hur länge vi kommer bo kvar här, och om man får tillbaka en sån investering när man säljer. Oavsett vilket så är jag i första hand intresserad av att veta hur man undviker att huset värms upp och inte hur man skall kyla ned det för att balansera uppvärmningen. Om det nu är möjligt...
 
Hej,
Problemet som jag ser det är att den varma luften stannar kvar i huset, korrekt?
Det finns många alternativ att välja om man är beredd att betala en del, AC tex. eller en luft/luft värmepump som också går att köra på kyla. Bättre isolering och ventilation.

Billigare och enklare åtgärder som dock mer lindrar problemet:
1. Täcka för solfönster på dagen med exempelvis fönsterluckor eller persienner.
2. På natten kan man med fördel sova med fönster öppna med myggnät för trivsel och kattens skull.
3. Köp några fläktar som får fart på luftcirkulationen.
 
Det där känner jag igen!
Hade väldigt dålig isolering i taket på landet, med följd att det blev stekhett inne i den delen. Efter att jag sprutat in isolering i taket så blev det väldigt mycket bättre. Varmt naturligtvis, men inte stekhett. En avsevärd skillnad mao.
Gör du detta så får du även ner värmekostnaderna på vintern.
Olof
 
Isolera .... det håller kylan likväl som värmen borta .... ett tag i alla fall ;). Ett isolerat hus kylls ner långsammare och värms upp långsammare. Med bra isolering blir huset solhet senare på dagen än det blir nu och med litet tur hinner det inte bli så hett tills kvällsluften kommer med svalkan. Vet ej om det är tillräcklig förbättring för er men man har nytta av isoleringen också på vintern - inte helt bortkastade pengar.

... snabbaste åtgärd om fönstren är mycket stora - tjocka gardiner fördragna på solsidan gör stor nytta - skärmar av direkta solstrålar och isolerar mot värme som finns i luften på andra sidan glaset. Eller fundera på fönsterluckor som används runt Medelhavet - effektivt gammaldags "Air Condition" som tillåter vädring :).
gaia
 
Vi har samma problem med värmen och vi har ändå ett nytt hus med mycket isolering. Det som hjälper litet grand är som tidigare föreslaget persienner på solfönstren och vädra. Vi märker på en gång om vi glömt att dra för persiennerna. Sedan försöker vi vara noga med att ha rätt fönster öppna. Bara på norrsidan under varma dagar och sedan fler fönster allteftersom solen ger med sig.

Tyvärr blir det fortfarande väldigt varmt på övervåningen. Man ångrar att man valde svart tak men det tänkte man ju inte på under vintern.
 
Öppna fönster på natten o stängda på dagen..
Sen tycker jag inte att persienner hjälper vidare mycket, Man har ju redan solvärmen halv vägs in i rummet ändå så man bör ha markiser istället... Har man fasta fönster o persienner på insidan hjälper det nästan inget..

Jag har 2 likvärdiga rum mot söder o i det ena blir det hett för där finns bara persienner medans det andra är ca 3-4° svalare o där finns markis
 
Jag älskar sommaren och värmen, men vill gärna kontrollera inomhus klimatet. Bor i tegelhus 1,5 plan hyffsat isolerat. Vi har här satt upp nya markiser på söderfönsterna och har även takfläktar i dessa rum som går på dagarna. Detta gör att det går att vistas här utan större problem. Men i sovrummet på övervåningen har vi luftkonditionering, där kan det annars bli över 30 grader varmt och det är då helt olidligt att sova. Vi brukar kyla ner till ca 22 grader och då sover man som en prins! Jag överväger om jag ska investera i en luft vp för att hålla ner energipriset under vår och höst och då kommer jag givitvis även kunna kyla bottnvåningen och då är problemen ur världen.
 
hade samma prpblem, men vi isolera vinden och skaffade markiser, blev en bra skillnad, men sen satte vi in en luft/fluft pump som har bra kylegenskaper då vart det undebart här inne (+att man kan köra värme på vintern) fast det går ju jämt ut ungefär med elen ändå...
 
Missionären skrev:
Fast det går ju jämt ut ungefär med elen ändå...
Konstigt vad det verkar skilja mellan olika pumpar när det gäller kyla. Har hört flera som säger att det inte går att köra med kyla för det äter upp hela vinterbesparingen. Enligt bekant som har elförbrukningen nogrant loggad sedan snart 30 år tillbaka sparar hans fyra år gammla Toshiba L/L ca 10000 kWh /år och den drar vid kylning ca 100 - 150 kWh per månad. Dvs totalt 300 -500 kWh under sommarens varmaste månader. Själv ser jag knappt nån ökad energiförbrukning alls trots att vi kör med AC:n nästan varje natt under sommarmånaderna.

Skulle vilja se lite mer dokumentation om hur kyla påverkar energiförbrukningen? Vore intressant om någon mer hade det
 
nogrant dokumenterat har man ju inte, vi har en ivt pump, kylan använder man inte varje dag....så kanske fel av mig att skriva att det går jämt ut....vi har ju även vattenburen värme och skaffade pumpen i första hand till kyla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.