Har idag en väl fungerande ved anläggning men behöver lite back-up när man inte är hemma och kan elda.
El patron finns i en av acktankarna så den kan man ju använda, men den har inte varit sådär 100% pålitlig så det känns lite sådär.
Så, jag tänkte ev komplettera med en luft/luft pump. Huset är ett typiskt 30-tals "egnahems" hus på 60kvm/våningsplan, källare + 2 våningar.
Det sitter en kamin i vardagsrummet samt att det är vatten radiatorer i övrigt.

Var ska jag i så fall ha den eller ska jag leta efter någon annan lösning?
Hur mycket drar en pump som står och små puffar om man ska ha den på så att systemen hjälper varandra.
Tankarna börjar bli slut framåt eftermiddag/kväll så då tar väl pumpen över och kör till man har eldat i pannan samt kaminen.
Pumpen borde ju se till att sprida kaminvärmen runt huset också? Eller?

Säkert ett förvirrat meddelande men kom med frågor så ska jag besvara dessa.

Bifogar en bild på hur planlösningen ser ut hos oss, om det kan hjälpa....
 
  • pump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte det billigaste alternativet att byta ut elpatronen så att du kan lita på systemet. Kanske byta ut till större tank som då kan hålla värmen längre?

Sen ska ju en luftpump bidra till bättre inomhusklimat, vilket är en fördel. Har du källare som du värmer upp och är den inredd? Tvättstuga? Kan vara en idé att sätta pumpen i källaren och låta värmen stiga igenom huset. Tvätten torkar mycket bättre och källarluften/doften försvinner.

Så har min frus morföräldrar gjort och det fungerar utmärkt i deras hus av liknande typ i Tallkrogen i sthlm.
 
Förbättrar en luftvärmepump klimatet på ett annat sätt än värme i största allmänhet gör, skulle det alltså skilja sig från radiatorer eller en värmefläkt till exempel? Varför i så fall?
 
Jag körde så ett år.
Vedpanna i kombination med luft-vp, det funkar utomordentligt bra faktiskt.
Det vart inte mycket eldande efter det, ca 5m3 på det året.
1 brasa per kväll för varmvatten och ev. spetsvärme till övervåningen räckte.

Jag skulle sätta den i hallen så den kan blåsa igenom hela huset, då får du samtidigt varma golv där.

Kan vara lite riskfyllt att värma upp källare som inte vart uppvärmada helt förut, fuktvandring etc.
 
Så här ser situationen ut idag.
Källare, stort sett helt kall, 1 element i tvättstugan samt 1 på toaletten. Konstant 16c året runt.
Hallen är byggd på gamla altanen, mao torpargrundslösning med ordentligt kallt golv, det satt ett litet 2000w olje element från jula där när vi flyttade in, det elementet stod för typ 50% av vår elförbrukning så det åkte ut & jag har inte märkt någon skillnad i temperatur där.
Det hade varit trevligt att få in lite varmluft där också vilket jag inte tror man får om man sätter pumpen i källaren, men säkert många andra trevliga effekter.
Jag eldar i pannan varje dag under vintern, det har jag inga problem med, kaminen går ganska hårt den med om jag är hemma. Gillar ju att elda.....
V-rummet & sovrummet är varma rum samt hela övervåningen. Hallen, köket & källaren är kalla rum.
Ursprungligen så satt det dörrar i alla öppningar i trapphallen men det var långt innan vi flyttade in.
Men det jag fiskar efter är att alla element är nog dimensionerade för att värma ett stängt utrymme & att övervåningen inte suger i sig all värme.

Vedanläggningen skulle mycket väl kunna värma dubbla ack volymen, ytterligare 1500 liter men tankar är inte helt gratis samt att de inte hjälper mig med mitt problem att det inte går att åka bort på vintern. Ja, om jag sätter in jättetankar går det ju men då blir det till att elda.

Om pumpen sitter i v-rum så drar den ju runt kamin värmen också, om pumpen orkar kasta så långt? Ca 5m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.