B
J Jaggatagga skrev:
Varför är det en dålig idé? Annars ackumuleras ju "pengarna" hos tillgångsägare. Vi har haft en vansinnig värdestegring på bostäder sedan 2008. Om inte lönetagare kräver sin del av inflationskakan kan ju tillgångsägarna bara casha ut och leva på historiska inflationen. Lönetagarna hamnar ju efter. De blir en omfördelning från lönetagare till tillgångsägare.

Att mellanmjölken blir dyrare ser jag som en utjämning. Förenklat vill inte bönderna sälja mjölk billigt till fd. Södermalmsbor bara för att deras lägenheter gått att sälja för feta pengar. Sedan drabbas ju alla som inte sålt sina Söderlägenheter av prishöjningarna med, men konceptet.
Inte ens fackförbunden vill ha löneökning som matchar inflationen. Man har lärt sig av läxan.
https://st.org/st-paverkar/aktuellt/avtalsrorelsen-2023/priserna-okar-varfor-inte-lonen
 
Problemet är väl närmast att vi har hamnat i en situation som har varit lätt att förutse att den skulle komma men nästan omöjlig att förutse när den skulle komma.
Den kunde ha kommit i höst eller om 25 år eller någonting däremellan.

Eftersom tidpunkten var nästan omöjlig att föruse har både folket och de styrande låtsats som om det aldrig skulle komma. Det skulle ha varit svårt för politikerna att kräva omställningar nu för en kris som kan komma först om 25 år. Då var det lättare för alla att låtsas som om det inte kan hända överhuvudtaget.

Därför står vi här nu med överskuldsatta hushåll som inte klarar de nödvändiga räntehöjningarna när man samtidigt skall betala höga energipriser.
Ingen vågar höja styrräntorna eftersom det skulle leda till några hundra tusen hemlösa hushåll när bankerna tar fastigheterna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Därför står vi här nu med överskuldsatta hushåll som inte klarar de nödvändiga räntehöjningarna när man samtidigt skall betala höga energipriser.
Ingen vågar höja styrräntorna eftersom det skulle leda till några hundra tusen hemlösa hushåll när bankerna tar fastigheterna.
Jag vill påstå att problemet är att styrräntan höjs, för det gör den uppenbarligen, först nu. När alla redan är överskuldsatta och fastighetspriserna skenat.
En klok Riksbank hade sett åt vilket håll det barkade redan när skuldsättningen slog rekord och fastighetspriserna gick genom taket, eftersom det fanns i princip obegränsad tillgång på billiga lånade pengar till alla som var någorlunda kreditvärdiga. Men man behöll, trots kritiken, reporäntan låg (t o m negativ en period) och lät lånefesten fortsätta.
Nu, när vi har hög inflation (på annat än fastigheter och värdepapper), rekordhöga energipriser och en lågkonjunktur under uppsegling - nu tycker Sveriges Riksbank att det är dags höja reporäntan.

Stagflation, here we come!
 
  • Gilla
Lakritsianen och 10 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vill påstå att problemet är att styrräntan höjs, för det gör den uppenbarligen, först nu. När alla redan är överskuldsatta och fastighetspriserna skenat.
En klok Riksbank hade sett åt vilket håll det barkade redan när skuldsättningen slog rekord och fastighetspriserna gick genom taket, eftersom det fanns i princip obegränsad tillgång på billiga lånade pengar till alla som var någorlunda kreditvärdiga. Men man behöll, trots kritiken, reporäntan låg (t o m negativ en period) och lät lånefesten fortsätta.
Nu, när vi har hög inflation (på annat än fastigheter och värdepapper), rekordhöga energipriser och en lågkonjunktur under uppsegling - nu tycker Sveriges Riksbank att det är dags höja reporäntan.

Stagflation, here we come!
Jag håller med dig. Räntan borde ha höjts för länge sedan så lånefesten hade fått ett slut.

Jag tror också att räntorna kommer att stiga nu men inte tillräckligt för att bromsa inflationen.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu, när vi har hög inflation (på annat än fastigheter och värdepapper), rekordhöga energipriser och en lågkonjunktur under uppsegling - nu tycker Sveriges Riksbank att det är dags höja reporäntan.
Ja, det är ju deras uppdrag, att försöka parera just inflationen, inget annat.

Man kan förstås tycka att de gör ett bättre eller sämre jobb, men eftersom att inflationen kom fort och på ett fåtal utrikeshandelsberoende områden, så är det inte lätt att se hur och när de annars skulle agerat.

Vi får hoppas att inflationen inte biter sig fast, för hög inflation är ett jävla skit. Att det börjar pratas om 70-tal och stagflation innan vi ens haft en lönerörelse känns dock rätt prematurt om det inte görs för att avhålla från en kompensationsspiral.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A
E Ecke16 skrev:
Gör inte dom höga elpriserna och höga inflationen att ekonomin stramas åt? Vad hjälper det att höja styrräntan också i ett sånt här läge? Tänker att ekonomin kyls av med dom höga elpriserna och den skenande inflationen eller? Tänker det blir kaka på kaka...
Såg attt dununge har fått ett vettigt svar, så jag hör ett inlägg.

Riksbanken suger upp pengarna som en dammsugare, och ut ur systemet. Elpriset flyttar pengarna till någon annan.

sen kommer politikerna ge oss elbidrag och då höjer man räntan ännu mer.
allt är idiotiskt. Elprismodellen och framförallt politikerna.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vill påstå att problemet är att styrräntan höjs, för det gör den uppenbarligen, först nu. När alla redan är överskuldsatta och fastighetspriserna skenat.
En klok Riksbank hade sett åt vilket håll det barkade redan när skuldsättningen slog rekord och fastighetspriserna gick genom taket, eftersom det fanns i princip obegränsad tillgång på billiga lånade pengar till alla som var någorlunda kreditvärdiga. Men man behöll, trots kritiken, reporäntan låg (t o m negativ en period) och lät lånefesten fortsätta.
Nu, när vi har hög inflation (på annat än fastigheter och värdepapper), rekordhöga energipriser och en lågkonjunktur under uppsegling - nu tycker Sveriges Riksbank att det är dags höja reporäntan.

Stagflation, here we come!
Även en "klok" riksbank hade ju inte kunnat göra något annat då deras uppdrag är att hålla inflationen kring 2%.
Så så länge inflationen var låg, eller tom negativ, så var dom tvungen att hålla räntan låg.

Problemet ligger nog snarare i att modellen med ränta vs inflation inte håller så renlärigt som innan. Det är andra politiska styrmedel som behövs också tror jag.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Även en "klok" riksbank hade ju inte kunnat göra något annat då deras uppdrag är att hålla inflationen kring 2%.
Så så länge inflationen var låg, eller tom negativ, så var dom tvungen att hålla räntan låg.

Problemet ligger nog snarare i att modellen med ränta vs inflation inte håller så renlärigt som innan. Det är andra politiska styrmedel som behövs också tror jag.
Det hade varit rimligare med åtgärder som tex ett ökat amorteringskrav (tidigare än det med skuldkvot) eller en stramare begränsning av belåningsgraden för fastigheter.

Den hävstång som uppstått pga. låg ränta och höga fastighetspriser borde varit ganska enkel att förutse tycker jag. Men det är klart alla hade väll fullt upp att renovera, göra bostadskarriär/ köpa för spekulation, belåna för att köpa bilar, pooler och hus utomlands för att se vad som egentligen hände.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 4 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Det hade varit rimligare med åtgärder som tex ett ökat amorteringskrav (tidigare än det med skuldkvot) eller en stramare begränsning av belåningsgraden för fastigheter.

Den hävstång som uppstått pga. låg ränta och höga fastighetspriser borde varit ganska enkel att förutse tycker jag. Men det är klart alla hade väll fullt upp att renovera, göra bostadskarriär/ köpa för spekulation, belåna för att köpa bilar, pooler och hus utomlands för att se vad som egentligen hände.
Även inom riksbanken har det ju funnits röster för att den låga räntan inte är bra och ger bieffekter, men om inte regeringen/riksdagen beslutar om andra mål/styrmedel för riksbanken så kan dom ju egentligen bara ändra styrräntan och ev köpa upp valuta för att stärka kronan.

Egentligen bör då iställer riksdagen politiskt besluta kring andra styrmedel, som man ju gjorde tex kring amorteringen.

Och eftersom vi är en demokrati, tack och lov, så vill det ju då till att svenska folket är med på noterna. En nackdel med denna styrform är ju dock att om en majoreitet inte är intresserad/ser saker mer kortsiktigt så kommer regeringen inte föra en annan politik, även om man kan var lite mer långsiktig än man har varit kan jag tycka.
Men att bara införa mer amortering tycker inte jag hade varit rätt. Det finns en mer fundamental sak att addressera: Tillgången på bostäder, och då även hyresrätter.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nu slänger jag mig in i en diskussion jag egentligen har alldeles för dålig koll på, men borde inte styrräntan räknas mer mot inflation som har med just räntan att göra. Dvs saker som blir dyrare av låg ränta viktas högre än saker som påverkas mindre. En sak som påverkas mer är självklart bostadspriser. Alltså skall de viktas högre än mycket annat. Så, ökas bostadspriserna med 10% ett år så borde räntan ökat markant. Men detta verkar inte hänt, varför? Hur viktas bostadspriserna in egentligen?
 
  • Gilla
Anne1515 och 2 till
  • Laddar…
Det finns olika inflationsmått. KPI är det vanliga, men det finns fler. KPIF är exempelvis KPI med fast ränta.

Så det går att försöka isolera vissa specifika effekter. Problemet är att sådant mest görs efter att något hänt och då oftare upplevs som bortförklaringar än ärliga sätt att försöka mäta exakt rätt sak.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Nu slänger jag mig in i en diskussion jag egentligen har alldeles för dålig koll på, men borde inte styrräntan räknas mer mot inflation som har med just räntan att göra. Dvs saker som blir dyrare av låg ränta viktas högre än saker som påverkas mindre. En sak som påverkas mer är självklart bostadspriser. Alltså skall de viktas högre än mycket annat. Så, ökas bostadspriserna med 10% ett år så borde räntan ökat markant. Men detta verkar inte hänt, varför? Hur viktas bostadspriserna in egentligen?
Bostadspriserna viktas inte alls in.

Riksbankens uppdrag är att hålla inflationen kring 2%
Verktyget dom har är styrräntan.

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/

Men det finns ju röster bland ekonomer som menar just att bolåneräntor och andra saker borde spela en roll och att man kanske bör ge riksbanken andra verktyg än bara styrränta och köp av statsobligationer.
https://www.klaseklund.se/?p=218
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Även en "klok" riksbank hade ju inte kunnat göra något annat då deras uppdrag är att hålla inflationen kring 2%.
Så så länge inflationen var låg, eller tom negativ, så var dom tvungen att hålla räntan låg.

Problemet ligger nog snarare i att modellen med ränta vs inflation inte håller så renlärigt som innan. Det är andra politiska styrmedel som behövs också tror jag.
Nej, det är sant. Reporäntan är det enda verktyg Riksbanken har att ta till.
Problemet är att vi haft inflation även innan mjölken blev dyrare i affären. Det är bara det att fastigheter och värdepapper, där vi haft kraftiga prisuppgångar, inte ingår i konsumentprisindex och därmed inte anses utgöra inflation.

Nationalekonomi är tydligen inte alls en exakt vetenskap, det verkar finnas gott om tumregler som är dåligt förankrade i verkligheten. Vi lever i ett kapitalistiskt-demokratiskt samhälle, där det ekonomiska systemet anses vara logiskt-matematiskt, men snarare är i högsta grad känslostyrt.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bostadspriserna viktas inte alls in.

Riksbankens uppdrag är att hålla inflationen kring 2%
Verktyget dom har är styrräntan.

[länk]

Men det finns ju röster bland ekonomer som menar just att bolåneräntor och andra saker borde spela en roll och att man kanske bör ge riksbanken andra verktyg än bara styrränta och köp av statsobligationer.
[länk]
:surprised: Va, hur kan inte bostadspriser räknas in i inflationen? Låter ju helt galet. Åtminstone borde ju det räknas in som precis allt annat. Men enligt min tanke även viktas högre än vad en TV tillverkad i ett annat land kostar här.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vill påstå att problemet är att styrräntan höjs, för det gör den uppenbarligen, först nu. När alla redan är överskuldsatta och fastighetspriserna skenat.
En klok Riksbank hade sett åt vilket håll det barkade redan när skuldsättningen slog rekord och fastighetspriserna gick genom taket, eftersom det fanns i princip obegränsad tillgång på billiga lånade pengar till alla som var någorlunda kreditvärdiga. Men man behöll, trots kritiken, reporäntan låg (t o m negativ en period) och lät lånefesten fortsätta.
Nu, när vi har hög inflation (på annat än fastigheter och värdepapper), rekordhöga energipriser och en lågkonjunktur under uppsegling - nu tycker Sveriges Riksbank att det är dags höja reporäntan.

Stagflation, here we come!
Finansinspektionen, Regeringen borde ändrar reglerna för länge sedan, amorteringskraven skulle kommit tidigare och bankerna skulle inte fått låna ut/pantsätta ända upp till 85% av "värdet" ofta köpeskillingen, samtidigt har staten hela tiden fått in skatt på värdeökningen genom tex pantbrev, lagfart, ökad belåning ökar omsättning i samhället osv.
Ingves har under många år hotat att "vargen kommer" men det blev ju löjligt till slut. Men nu är vargflocken här.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.