S
Hej, provar fråga här. Ett litet kugghjul till mitt motoriserade sökljus på båten har gått sönder. Kugghjulet drivs av en liten servomotor och jackar i ett kugghjul som vrider lanternan upp och ned. Jag skulle vilja köpa ett nytt, men jag behöver förstå hur jag ska hitta ett. Kugghjulet jag söker har följande egenskaper:
* 8 mm i diameter,
* åtta kuggar,
* ca 8 mm längd (så mera som en kuggad cylinder än ett kugghjul)
* ca 2 mm centrumhål som jag gissar är lite koniskt eftersom hjulet ska sitta på en liten pinne med splines,
* är i mässing.

Jag är med på att jag kan behöva mäta mera exakt, men en snabb sökning på lite olika ställen pekar på att jag helt saknar förmåga att hitta rätt i den här häraden av saker och ting. Det kanske inte ens heter kugghjul? Frågar därför här om (a) vad jag behöver mäta för att hitta rätt, och (b) var i universum jag kan köpa ett. Jag finns i Stockholm om det underlättar.

Om någon kan hjälpa mig i rätt riktning vore jag tacksam, även tips om var jag kan fråga om du själv inte vet svaret.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Hej, provar fråga här. Ett litet kugghjul till mitt motoriserade sökljus på båten har gått sönder. Kugghjulet drivs av en liten servomotor och jackar i ett kugghjul som vrider lanternan upp och ned. Jag skulle vilja köpa ett nytt, men jag behöver förstå hur jag ska hitta ett. Kugghjulet jag söker har följande egenskaper:
* 8 mm i diameter,
* åtta kuggar,
* ca 8 mm längd (så mera som en kuggad cylinder än ett kugghjul)
* ca 2 mm centrumhål som jag gissar är lite koniskt eftersom hjulet ska sitta på en liten pinne med splines,
* är i mässing.

Jag är med på att jag kan behöva mäta mera exakt, men en snabb sökning på lite olika ställen pekar på att jag helt saknar förmåga att hitta rätt i den här häraden av saker och ting. Det kanske inte ens heter kugghjul? Frågar därför här om (a) vad jag behöver mäta för att hitta rätt, och (b) var i universum jag kan köpa ett. Jag finns i Stockholm om det underlättar.

Om någon kan hjälpa mig i rätt riktning vore jag tacksam, även tips om var jag kan fråga om du själv inte vet svaret.
testa söka på engelska sprocket som exmpel men finns det ingen tillverkare till själva sökljuset?
 
Lite bilder på kugghjulet skulle nog underlätta i ditt sökande :)
Måste det vara i mässing?
 
S
M maria01 skrev:
testa söka på engelska sprocket som exmpel men finns det ingen tillverkare till själva sökljuset?
Tack för förslag maria, men anar du hur många olika varianter jag hittar när jag söker på det..? Sökljuset tillverkas tyvärr inte längre, har inte lyckats hitta tillverkaren ännu. Nya liknande kostar ett antal tusenlappar så jag reparerar gärna det gamla om det går.
 
S
Swebreeze Swebreeze skrev:
Lite bilder på kugghjulet skulle nog underlätta i ditt sökande :)
Måste det vara i mässing?
Ja, det hade väl varit lättare med bild. Kugghjulet ska se ut ungefär så här. Det måste nog inte vara i mässing, rostfritt stål kan nog funka. Kugghjulet jackar i ett avsevärt mycket större hjul med någon slags broms så plast vill jag nog inte chansa på. Eller så funkar det med? Som sagt, jag kan ju inte det här.
ARP8008-1.5-2.jpg
 
kolla noga efter tillverkarens namn oftast finns företagen kvar på såna här saker
 
S stugfar skrev:
Ja, det hade väl varit lättare med bild. Kugghjulet ska se ut ungefär så här. Det måste nog inte vara i mässing, rostfritt stål kan nog funka. Kugghjulet jackar i ett avsevärt mycket större hjul med någon slags broms så plast vill jag nog inte chansa på. Eller så funkar det med? Som sagt, jag kan ju inte det här.
[bild]
S stugfar skrev:
Ja, det hade väl varit lättare med bild. Kugghjulet ska se ut ungefär så här. Det måste nog inte vara i mässing, rostfritt stål kan nog funka. Kugghjulet jackar i ett avsevärt mycket större hjul med någon slags broms så plast vill jag nog inte chansa på. Eller så funkar det med? Som sagt, jag kan ju inte det här.
[bild]
Det finns väldigt bra plaster numera, tex nylon används i många mindre drev.

Jag kör ett eget företag på deltid som sysslar med bl.a. 3d utskrifter i plast (samt gravyr), se: www.hk3dgravyr.se och skulle kanske kunna hjälpa dig såvida du inte hittar någon annan lösning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S
@maria01 precis, det är en gammal lampa av den typen som säljs på din andra länk (hittar dock inte min där). Hade ju varit trist att kassera en fungerande sådan pga ett pyttelitet kugghjul.

@Swebreeze tack för tips, jag behåller idén om nylon och som det ser ut nu verkar det inte bättre.
 
M
Beställt detta liknande kugghjul med framgång, finns många olika storlekar....
 
  • Stålkugghjul 32DP 3.175mm i olika storlekar visas på en webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.