O
Elpatrone Elpatrone skrev:
Alltså. Anledningen till att muren inte går hela vägen längs gatan och fram till min uppfart är för att den inte ska skymma sikten när jag kör ut med bilen.
Jag har stor tomt.
Bakom den här planteringen är mitt dubbelgarage o min stora asfalterade parkering. QUOTE="topmount, post: 4931436, member: 12201"]Har du planteringar utanför din mur som vetter mot trottoaren? Tänker som så att de flesta företag klipper nog hellre mindre än mer så det jag menar med det är att det av någon anledning uppfattas som att dina planteringar är kommunal mark. Kan du ändra något så det blir tydligare att ytan är tomt mark.
[/QUOTE]

På bilden ser muren ut att vara kanske 40-50 cm hög. Skymmer den verkligen sikten när du sitter i bilen?
Hur hög var växtligheten i förhållande till muren?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Lyktstolpen står utanför min tomt. Innanför den är det min tomt. Det syns tydligt på tomtkartan. Framför/Utanför lyktstolpen går en bred trottoar. Utanför den breda trottoaren går vägen/gatan.
 
På bilden ser muren ut att vara kanske 40-50 cm hög. Skymmer den verkligen sikten när du sitter i bilen?
Hur hög var växtligheten i förhållande till muren?[/QUOTE]
Alltså. Den gamla muren höll på att ramla ihop. Den rasade helt när kommunen grävde ner elledningar o fiber. Jag fick ersätta den gamla muren med en ny mur på samma plats. Därför slutar den så där tvärt.
Då det var osäkert om det fanns bygglov på en så gammal mur. Därför slutar muren där. Trots att den är ny. Det är en stödmur. Muren är inte rak. Den svänger längs med vägen. På den sidan som syns ser den lägre ut än vad den är längre bort. Muren är 70 meter lång. Och 60 cm hög. Den måste finnas där. Annars rasar tujorna o tomten ner.
Kommunens regel som jag har följt till punkt o pricka. Jag får inte bygga en ny mur på en annan plats. Då måste jag söka bygglov. Muren var inte billig precis. På gatan är det 60 km i timmen. Och det är mitt där vägen svänger.
 
Redigerat:
Elpatrone Elpatrone skrev:
Ska man verkligen vara tvungen att sätta upp rabattkanter, långa pinnar mm och skyltar för att förhindra att någon tar bort planterade blommor på sin egen tomt?
Nej, egentligen inte men bilden visar att missförstånd till viss del kan ske. Antingen kompletteras med någon form av rabattkant eller så sätter TS upp skylt när kommunen städar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Satellitbild av en tomt markerad med vit linje och överklottrad för att dölja känslig information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
yonna yonna skrev:
Nej, egentligen inte men bilden visar att missförstånd till viss del kan ske. Antingen kompletteras med någon form av rabattkant eller så sätter TS upp skylt när kommunen städar.
Det är inte kommunen. Det är ett privat företag som kör grästrimning. De berättar inte för mig när de klipper i förväg. Det är ju inte så att det finns en sammanlänkad grässträcka som de bara fortsätter på precis. Närmaste plats där de ska klippa är 300 m bort. Jag hade satt upp 3 långa pinnar som en slags markering så att de inte kunde klippa med traktorn. Men de plockade de bort. Och körde med grästrimmern.
Elpatrone Elpatrone skrev:
På bilden ser muren ut att vara kanske 40-50 cm hög. Skymmer den verkligen sikten när du sitter i bilen?
Hur hög var växtligheten i förhållande till muren?
Alltså. Den gamla muren höll på att ramla ihop. Jag fick ersätta den gamla muren med en ny mur på samma plats. Då det var osäkert om det fanns bygglov på en så gammal mur. Därför slutar muren där. Trots att den är ny. Kommunens regel som jag har följt till punkt o pricka. Jag får inte bygga en ny mur på en annan plats.[/QUOTE]
Tomten. Kladdat lite på den för att ta bort siffror mm. Men där ser man att min tomt går mot trottoaren.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Idioter. Vad tråkigt det låter.

Vi fick ett brev från Vattenfall att man skulle ta ner växtlighet under en ledning som går på vår tomt. Bra tänkte jag för det finns en del större träd som skulle kunna falla på ledningen. Det som hände var att man röjde undan allt under 1 meter mest fridlysta hasselbuskar. Träden är kvar och bara i år har två fallit på ledningen.
I vilken del av Sverige menar du att är hassel fridlyst?

Den finns inte med på Naturvårdsverkets lista över fridlysta växter.
 
  • Gilla
LApp och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Att den är fridlyst där vi bor.
Det där ar ett "icke svar".

Vilken myndighet har fridlyst hassel där du bor?

Eller menar du att "vi tycker om hassel och anser inte att den växten får huggas ner"?
 
  • Gilla
  • Haha
Karljorlen och 2 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det är min tomt. [...]
Har en stor tomt.
Det som Daniel hänger upp sig på, men inte tydliggör, är att det är skillnad på "fastighet" och "tomt". Även om du äger marken en bit utanför muren, så kan man debattera om den delen tillhör din tomt. Tomt är formellt ett snävare begrepp än fastighet och har att göra med hur nära en bostad man befinner sig.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/

Åter till studion...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mörner och 12 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Det som Daniel hänger upp sig på, men inte tydliggör, är att det är skillnad på "fastighet" och "tomt". Även om du äger marken en bit utanför tomten, så kan man debattera om den tillhör din tomt. Tomt är formellt ett snävare begrepp än fastighet och har att göra med hur nära en bostad man befinner sig.

[länk]

Åter till studion...
 
Ja, ja. Har du sett min bild på min tomt. Jag har det inte som han verkar ha det. Det jag kallar tomt. Är den exakt uppmätta ytan arealen som jag äger. Där min villa finns. Fastighet, tomt finns alla inom samma vita linje.
Som står i alla mina olika papper. Som jag får plantera blommor på.
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Ja, ja. Har du sett min bild på min tomt. Jag har det inte som han verkar ha det. Det jag kallar tomt. Är den exakt uppmätta ytan arealen som jag äger. Där min villa finns. Fastighet, tomt finns alla inom samma vita linje.
Som står i alla mina olika papper. Som jag får plantera blommor på.
Det verkar ju vara en remsa mark mellan din fastighet och vägen? Vad är det där?

Om jag verkligen hade velat ha en plantering där hade nog satt upp ett lågt staket så det blir uppenbart vad som är tomt och vad som är väg....
 
  • Gilla
  • Älska
TSkoogh och 11 till
  • Laddar…
Jag håller med @Daniel 109 om att man kan ifrågasätta om det är tomtmark, även om jag inte alls är lika säker just här. Men låt oss reda ut begreppen istället för att tala i gåtor.

Fastigheten är den mark man äger. Tomten är ens hemfridszon, alltså mark där andra normalt inte ens får vara utan ett legitimt ärende. Ofta sammanfaller de två i ett villaområde, men inte alltid. Här är det inte helt lätt att veta säkert, och utan detaljplan och vettiga kartor är det omöjligt.

TS har en bit grässlänt (med diverse ängsgräs och örter på) på något tiotal kvm som möter en häck åt ett håll, är mellan gatan och en stor asfalterad plan på två sidor och (antar jag) en asfalterad infart på den fjärde. I slänten står också en lyktstolpe som sannolikt står på vägfastigheten eller i alla fall i vägområdet. Så antingen ägs delar av slänten av den som äger vägfastigheten (sannolikt kommunen) eller så går vägområdet in på TS fastighet i vilket fall vägägaren har rätt att röja där. Båda varianterna är vanliga.

Exakt var gränsen går kan man för övrigt inte lita på tjänster som hitta.se för. Sök reda på markrören och titta exakt, i verkligheten, var gränsen går. Sannolikt går den en bit från vägområdets asfalterade del (mot TS hus till).

---

Jag skulle nog likt väghållarens entreprenör se slänten som något som måste slås regelbundet om det i allmänhet finns sådana ytor i området. Att hävda att slänten är en plantering är långt ifrån uppenbart och som sagt, delar av den är nog inte på TS fastighet hur som helst.

Vill man likt TS hävda att det är en plantering krävs nog en tydligare markering, i form av kantsten, staket eller liknande. Saknas det är det nog lätt att se det som annat än tomtmark så som det ligger i förhållande till den faktiska tomten. Men det är definitivt lätt att hävda det som tomtmark, det krävs bara en tydligare gränsmarkering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sara Ek och 21 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det verkar ju vara en remsa mark mellan din fastighet och vägen? Vad är det där?

Om jag verkligen hade velat ha en plantering där hade nog satt upp ett lågt staket så det blir uppenbart vad som är tomt och vad som är väg....
Det är en bred trottoar
 
Claes Sörmland
Äh, det är bara en puckad parkarbetare som inte kan se skillnad på ogräs och lavendel, salvia, ängsblommor och buxbom. Inte helt ovanligt att män har svårigheter med detta.

Finns inte så mycket att göra än att säga till. Testa att skicka en faktura till kommunen om det känns bättre men resultatet blir ju bara att du inte får några pengar. Men det kanske rör om lite bland tjänstemännen så att de pratar med entreprenören.

Ska men ge råd till tomtägare generellt så se till att hävda den mark du vill skydda i gränsen mot gatan från kommunens arbetare med staket, låga stödmurar, tydliga rabattkanter och liknande.
 
  • Gilla
Sara Ek och 15 till
  • Laddar…
Ett alternativ till staket runt odlingen är att banka ner kapade armeringsjärn runt det man vill skydda. Inte vassa för att skada, utan bara så att den som försöker ge sig på växterna med trimmer direkt inser att det inte går. Sätter man dem precis vid yttersta växtligheten så syns de väldigt lite, men den som vill trampa på eller trimma bort lavendeln kommer hindras.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.