Jag och min man har nyligen blivit med tomt för vi har nämligen köpt ett kedjehus i Stockholm med tillhörande plätt på framsida och tomt på baksidan.

Nu behöver vi lite tips på vad vi kan göra med den lilla entrérabatten som har blivit totalt igenvuxen då den förra ägaren har spenderat sommaren i sitt hemland.

Huset är ljusgrått med en ton åt det blåa och har rött tak. I mitten finns en betongtrappa. På vardera sida om trappen finns vita fönster. Entrérabatten är på ena sidan om trappen och framför den finns en stenläggning där vi ställer bilen. Det finns även ett källarfönster ner till vårt gäst/arbetsrum bakom rabatten. Detta fönster är idag helt täckt av diverse växter/ogräs?? Rabatten är ca 3 m lång och 60-70cm djup.

Vi är helt okunniga om trädgård och tar därför gärna emot all hjälp vi kan få. Det enda som vi har tänkt oss är att, källarfönstret inte skall täckas för mycket, att rabatten skall vara tålig och inte rosasöt.
 
för att välja nya plantor måste man veta om rabatten har sol eller skugga det mesta av dagen.
En ny liten planta kostar 20-50kr, en buske 100-300kr i plantskola så var sparsam och omplantera det du har hellre än att slänga i komposten ;).

Allt för risiga och utvuxna buskar kan du stamma upp eller klippa dom ner/ föryngra beroende på sorten.

Vita blommor gör sej fint och lyser i skuggiga lägen, blåa bara försvinner i skuggan.
Har en bra tips för halvskuggan och fuktig jord - perenn, vidjehortensja "Annabelle" ca 1 m hög, blommar rikligt och länge med STORA SNÖVITA hortensja-bolar, behöver lite stöd för dom tunga blommor. Har själv en och vill ha flera:).
gaia
 
hej Gaia,

Där rabatten är så är det soligt till halvskugga större delen av dagen. Håller helt med dig om att det är vettigt och sparsamt att omplantera det jag har. Problemet är att jag inte har någon aning om vad som är där förutom en tobaksplanta som ser ut att ha rymt :). Allt är vildvuxet, stort, yvigt och grönt *skratt*. Ska försöka ta några bilder i veckan och se om någon här kan hjälpa mig...

Googlade på vildhortensian som du föreslog, otroligt vacker. Vi har dock massor med syréner i hela trädgården och jag tyckte den var lite väl lik, åtminstone på bilderna.
 
Annabelle hortensian liknar inte syren och blommar hela sommaren fast den vaknar lite sent. Blomsterbollarna är runda och inte toppiga som syrenblommor.
Ja, en bild av din djungel skulle hjälpa i sorteringen :).

Annars kan du bara rensa bort det ogräs du känner och vänta med resten till våren. Det kan finnas en hel del vårlökar som inte syns just nu och som kommer som en överraskning till våren :)
Lycka till!
gaia
 
Nu har jag lyckats att få till lite bilder på rabatt(erna). Ska ta lite närbilder längre fram för nu är det nog lite svårt att se hur de ser ut. Jag hittade en artikel om sk "månskensrabatt", lät riktigt fint och där kanske hortensian skulle passa fint.

Vårlökar hade jag inte tänkt på alls, ska bli spännande att se vad som dyker upp.

Här kommer bilderna.....

Entrérabatten
http://www.flickr.com/photos/11055697@N03/1032127940/

Sidan av uppfarten
http://www.flickr.com/photos/11055697@N03/1032128004/

Undrar om detta varit en rabatt?
http://www.flickr.com/photos/11055697@N03/1032128178/

Rabatt vid källardörren till höger om entrén
http://www.flickr.com/photos/11055697@N03/1032128238/
 
det ser ju inte så farligt ut och häcken är klipt :).
Det är mer praktisk att ha sopptunnan stående på grus eller helst plattor så sopptunneplatsen kanske var inte tänkt som rabatt ? Där kan du rensa med gott samvete om du inte träffar på några växter du känner. Inte mycket som blommar hos dej just nu så det är svårt att se vad är värt att behålla.... ?
Jag skulle faktiskt bara rensa det jag känner som ogräs typ nässlor, maskros och dylikt och vänta med resten till nästa år :).
gaia
 
Häcken har nog grannarna förbarmat sig över ;-) och soptunnan skall bytas mot en i plast som kommunen valt. Att ha tunnan på plattor var en bra ide!

Det är nog vettigt att följa ditt råd och rensa i år och vänta med resten tills i vår. Men jag är ju sååå sugen på att plantera något :). Skulle gärna vilja ha något som är grönt på vintern och som jag kan sätta fina ljusslingor nu till jul. Tänkte att till vänster om trappan kanske vore fint.

Har du något förslag på växt och plats?

http://www.flickr.com/photos/11055697@N03/1032127940/
 
Jag hade nog också väntat för att se vad som redan finns i trädgården. Annars rekommenderar jag rosor och lavendel.
På tal om ljusslinga till julen, så kan du grana trappräcket eller taket över trappan....blir säkert fint, annars fanns där gott om häckar att lägga slinga i.
 
Det är sant, jag kan ju faktiskt sätta slingan i häcken men den är ju inte vintergrön och sen är jag ju såå på att plantera något ;)

Jättebra tips om lavendel och min man blev stormförtjust. Finns tydligen med vita blommor också.
 
fantasi skrev:
Det är sant, jag kan ju faktiskt sätta slingan i häcken men den är ju inte vintergrön och sen är jag ju såå på att plantera något ;)

Jättebra tips om lavendel och min man blev stormförtjust. Finns tydligen med vita blommor också.
Slingor med små ljus ser fantastiskt bra som små stjärnor på enhäck eller syrenbuske utan ett enda löv.
Lavendel är bra att ha - luktar gott, växer lagom högt framför källarfönster + höga (klättrande?) rosbuskar emellan . Blå lavendel och rosor - en klasisk rabatt som alltid ser vällyckat ut. Köp och plantera i den smala rabatten framför källarfönster så dom etablerar sej till nästa år . Om du vid grävningen hittar lökar och annat använbart så kan du alltid flytta det till annat ställe ... Om du blir missnöjd kan du flytta hela den nya rabatten till annat ställe.
Växter tål att flyttas runt men stannar i utvecklingen ett tag och behöver mera passning med bevattningen efter flytten.
Vintergröna buskar kan vara lämpliga att ha vid soptunnan för att skärma av och slippa se eländet varje gång man går förbi. Den nya soptunnan är säkert större och ni kanske vill placera den på annat ställe så kan du ju plantera något vintergrön häck runt den - fex tuja växer snabbt, är vintergrönt, måste klippas. Finns mycket annat ....

Vad än du gör så såga inte ner dina uppvuxna buskar och träd under det första året - det tar 1 minut att såga men det tar många år att få dom stora och det blir svårt att ångra om du sen saknar dom. En och annan gren som hänger i vägen kan man ju klippa bort direkt men vänta innan du ändrar för mycket. Det som känns helt fel vid första blik kan man upptäcka fördelar med när man har växt in sej i trädgården. Det är en stor fördel att köpa ett begagnat hus med ett uppvuxen trädgård så slumpa inte den fördelen med en motorsåg!

Stora träd och buskar ger en struktur och ljumighet åt trädgården som nybyggda hus får investera i och vänta på i 5-25 år. Att sitta på en bänk i trädets skugga är trevligare än på en bänk under parasol, tycker jag . Hellre en gammal syren vid ingången än en fjuttig designat kruka på trappan med evigt trostande växt man ska komma ihåg att vattna ...
Jag förstår dej så väl att du vill göra något direkt men du upptäcker snart att man skall ha tålamod och man lär sej detta så småningom när man har en trädgård. Jag var ju likadan :).
Köp, låna böcker om trädgården, sätt dej i solstolen i din trädgård och läs ....
gaia
 
Visst har gaia så rätt så rätt! Håll bara efter ogräs det första året och gör inget mer med trädgården än vanligt underhåll. Det har blivit sååå modernt att snabbt ta bort allt och bara ha sten/grus och någon fjuttig kruka (där man snart kommer underfund med att få växter klarar krukodling såvida det inte vattnas ideligen). Lev med det befintliga till nästa höst och fundera under tiden på hur ni vill ha det.
 
Du har fått jättebra råd hittills tycker jag. Många ångrar sig nog för att man tar bort för mkt i början. Om du sedan tycker att du vill ta bort buskar el träd för att få in mer ljus så tänk på att man istället kan stamma upp buskar till små flerstammiga träd istället för att ta bort dem helt. Träd kan också ofta glesas ur i kronan för att släppa in mer ljus. Var rädd om det ni har!
 
Hemmakatten
Förstår att du vill ha nån blomma NU. Varför inte köpa ett par stora enkla krukor (som tål minusgrader) och fylla dem med blommor du tycker om och sätta bredvid entretrappan. Till hösten kan du plantera ljung och andra frosttåliga växter. Till julen sticker du ner några gran- eller tallkvistar och lägger ljusslingan där.
 
Vill inte vara någon glädjedödare men jag skulle genast lägga ner planerna på rabatt intill huset.De blir aldrig bra och är inte bra för huset. Lägg sten/grus närmast huset och det som ligger en halvmeter ut eller mer skulle jag spara. Vid entretrappan skulle det kunna vara snyggt med ett litet miniträd eller uppstammad buske med några trevliga växter under som marktäckare - varför inte lavendel. Den rabatt du kallar sidorabatt skulle jag helt ta bort. Växter kommer aldrig att trivas så nära häcken och uppfarten. Satsa på den intill källarnedfarten och vid soptunnan. Soptunnan skulle jag placera närmare häcke och kanske ta bort en del plattor så den rabatten kan bli större. Kanske vore det smartaste att ta plattor från sidan och sätta där soptunnan står och på så sätt bredda men dra hela rabatten bakåt. Här vore det snyggt med någon större buske som kan dra blicken från soptunnan bakåt. Rosen du har där är ju fin men förvuxen. Övriga växter går inte att se...bara grönt. Rabatten vid källaren skulle jag också göra större och jaaa jag håller med Gaia. Här skulle det vara snyggt med tex tre stycken Vidjehortensia "Anabelle". Personliga favoriter som skulle lysa upp den ganska skuggiga platsen brevid häcken. Intill muren kunde man tex ha kantnepeta i framkant och rudbeckia alba (den rödlila skulle nog skära sig med grunden) längre in mot syrenen. Ljusa växter är nog bra i bägge dessa rabatter då de är rätt mörka... Lycka till.
P.s. med en sådan liten trädgård är inte växtinköpen så dyra så att du behöver spara det som finns om du inte vill men se till att inte gräva ner något nytt utan att jordförbättra med massor med ny köpjord och gödsel annars är det bortkastat då befintliga växter utarmat jorden. Lycka till!
 
Vi har ännu inte fått igång internetuppkopplingen i det nya huset så jag har inte hunnit titta in här på en tid. Tänk vad glad jag blev när jag såg alla tips och kommentarer. Har nu skrivit ut den här tråden och skall hem, fundera och fantisera!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.