Det kan ju vara folk som köpt vet längre från storstadsområden. Där har inte priserna stuckit iväg lika mycket.
 
  • Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kan ju vara folk som köpt vet längre från storstadsområden. Där har inte priserna stuckit iväg lika mycket.
1500 kr exkl hemkörning har vi en gubbe som säljer i norra skåne. Snittpriserna här är 400-600 inkl hemkörning i normala fall. Så de profiterar så mycket det går.
Såg en annons på marketplace där de ville ha 1000 kr kubiken för spillbitar (reglar)
 
  • Gilla
  • Wow
steve5432 och 1 till
  • Laddar…
Kan man te de priserna så lönar det sug bra att köpa upp ved i andra delar av Sverige och köra dit.
 
Jag har lite känningar i skogsbranschen med egen skog. Han menar på att det knappt är lönsamt att sälja ved för 1500kr/m3 stjälpt.
 
Gällande surveden, så är det inget man behöver acceptera som närboende.

Miljöförvaltningarna lär få att göra som aldrig förr den här vintern..

Anmälningarna lär slå som sotregn i backen från dels grannar som blir helt nedrökta av oförbränt skit, tryckimpregnerat, och rötskadade altaner och dels från kaminlösa grannar med rörligt elavtal och fast avundsjuka.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Köper man ved färdigtorkad eller förväntas man torka den själv?
 
raveper raveper skrev:
Köper man ved färdigtorkad eller förväntas man torka den själv?
Bägge varianter förekommer, rå ved köps traditionellt på våren och brukar betinga ett lägre pris. Dock verkar inga regler gälla längre sedan Glesbygds-Glenn och co släppts lösa på vedmarknaden.
 
Det går att köpa rå ved och torka den själv över sommaren
Det går att köpa torr ved men då till ett betydligt högre pris.

Det stora problemet är att stadsbor utan kunskap om vedeldning och vedhantering inte förstod att använda våren och sommaren till att skaffa sig ordentlig torrved till vintern.
Med facit i hand borde vi som har kunskapen och rutinerna ha satt blåslampan under ändan på stadsborna redan tidigt i våras.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det går att köpa rå ved och torka den själv över sommaren
Det går att köpa torr ved men då till ett betydligt högre pris.

Det stora problemet är att stadsbor utan kunskap om vedeldning och vedhantering inte förstod att använda våren och sommaren till att skaffa sig ordentlig torrved till vintern.
Med facit i hand borde vi som har kunskapen och rutinerna ha satt blåslampan under ändan på stadsborna redan tidigt i våras.
I Sverige valde myndigheterna att övertolka art och habitatdirektivet så det tillverkades mindre ved än vad som vore önskvärt.

Nu får de senfärdiga fastighetsägarna betala höga priser om de vill att nån ska stå och kapa och klyva barkfallen torrgran åt dem i sista stund.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I Sverige valde myndigheterna att övertolka art och habitatdirektivet så det tillverkades mindre ved än vad som vore önskvärt.

Nu får de senfärdiga fastighetsägarna betala höga priser om de vill att nån ska stå och kapa och klyva barkfallen torrgran åt dem i sista stund.
Inte nog med det. Dessutom har det drivits propagandakampanj mot vedeldning i 20 års tid. Tänk till exempel på vad mycket skit som har östs över mig här på forumet när jag har förespråkat värmesystem som ger valfrihet mellan köpevärme och ved just för att kunna elda med ved när man har penningbrist eller när köpevärmen inte räcker åt alla. Det är bara någon månad sedan jag fick kollektivt skäll för det resonemanget. Jag är knappast den enda som har fått det.

Jag är själv miljöaktivist men man måste minska miljöbelastningen där den verkligen går att minska. Inte genom att sopa problem under mattan.
 
  • Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte nog med det. Dessutom har det drivits propagandakampanj mot vedeldning i 20 års tid. Tänk till exempel på vad mycket skit som har östs över mig här på forumet när jag har förespråkat värmesystem som ger valfrihet mellan köpevärme och ved just för att kunna elda med ved när man har penningbrist eller när köpevärmen inte räcker åt alla. Det är bara någon månad sedan jag fick kollektivt skäll för det resonemanget. Jag är knappast den enda som har fått det.

Jag är själv miljöaktivist men man måste minska miljöbelastningen där den verkligen går att minska. Inte genom att sopa problem under mattan.
Man minskar lämpligen miljöbelastningen med torrt bränsle och gott om luft till förbränningen. Byter man eldstad kan det ju vara klokt att välja en effektiv och bränslesnål eldstad väl avpassad för uppgiften.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Kan man te de priserna så lönar det sug bra att köpa upp ved i andra delar av Sverige och köra dit.
Du tror inte att transporterna har blivit dyrare med ökat dieselpris? Samt att dom i ”andra delar av Sverige” också vill profitera på sina träpinnar?
Det är tillgång/efterfrågan som sätter priset.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man minskar lämpligen miljöbelastningen med torrt bränsle och gott om luft till förbränningen. Byter man eldstad kan det ju vara klokt att välja en effektiv och bränslesnål eldstad väl avpassad för uppgiften.
Exakt

Och genom att lufttorka ved som inte har transporterats längre än nödvändigt. Inte köpa ved som är torkad i oljeeldade vedtorkar. Elda med blandved som uppstår som överskottsprodukt i nästan allt skogsbruk inte med de dyrare sorternas ved som ofta produceras på sätt som inte utnyttjar skogens resurser på ett bra vis.
Vi har konstaterat att när man driver skogsbruk som är hårt inriktat på sågstock av god kvalitet (långlivade produkter som binder koldioxid länge och minskar behovet av mer miljöskadliga material) blir biprodukten blandved och det blir ganska stora vedmängder per hektar. Det blir så små mängder massaved att ingen vill köpa den i dagens läge.
Skulle man inte elda med veden skulle den ruttna i skogen och släppa ut nästan samma koldioxidmängd där.

Fliseldning i mindre skala är inte särskilt miljövänligt eftersom en stor del av energin i fliset går åt till att förånga vattnet i det dåligt torkade fliset. Det är i princip omöjligt att producera vältorkat flis. I stora värmeverk med högre förbränningstemperatur verkar fukten inte göra lika stor skada på verkningsgraden.

Pelletseldning är ett frågetecken eftersom det går åt mycket energi till transporter fram och tillbaka i landet och så drar pelletspressen väldigt mycket energi. Jag har aldrig sett någon trovärdig energianalys av hela processen men det torde gå åt betydligt mer processenergi per eldad kilowattimme merd pellets än med lokalproducerad lufttorkad ved.
.
Vedeldning är ingen idealisk lösning miljömässigt sett men alternativen som finns hittills är värre än en bra vedeldning. De bättre alternativen ger inte tillräckliga mängder energi för att räcka till elvärme åt alla.
Lösningen för många miljömedvetna var att flytta sin miljöbelastning någon annanstans och elda med elektricitet som kom från rysk gas eller polskt brunkol eller rysk kärnkraft. Nu ser vi hur det gick.
 
  • Gilla
antett och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Exakt
Fliseldning i mindre skala är inte särskilt miljövänligt eftersom en stor del av energin i fliset går åt till att förånga vattnet i det dåligt torkade fliset. Det är i princip omöjligt att producera vältorkat flis. I stora värmeverk med högre förbränningstemperatur verkar fukten inte göra lika stor skada på verkningsgraden.
Ett bra sätt att komma runt detta i större anläggningar är att ha rökgaskondensering, så man tar till vara på värmen som krävts för förångningen - då får man en bättre verkningsgrad även med fuktigt bränsle.
 
  • Gilla
Bert S
  • Laddar…
J
B byron v2 skrev:
Priserna på ved skenar, helt plötsligt dyker nya säljare opp på nätet och i tidningen.
Man kan på goda grunder anta att de stora mängder ved som dykt opp är dygnsur!!!

Vi som köper ett gäng stockar eller ex antal kubik, år efter år från samma eller ett par vedgobbar får betala samma pris.
Verkar vara generelt så att de vanliga säljarna värderar lojala kunder och säljer bra ved för den vanliga pengen.

MEN i år vill kunder som bara brukar myselda 1-2 kubik. Istället elda 8kubik pga elpriset.

Dessa kunder kan inget om ved och är dåliga på att elda. Dom har inte in chans mot "Glesbygds-Glenn och Tattare-Tomas" som säljer "prima torr blandved" i praktiken blöt gran/ask/asp/osv.

Dessutom för hemska priser.
Blir söndereldade kaminer och sotbränder i vinter.

Så varna vänner som inte har ved och eldkunskap. Det kan rädda liv och många slipper bli lurade.
…. så vilket vedbolag arbetar du för som förlorar kunder till Tattar-Tomas? ;)

Skämt åsido.
Det är varken första eller sista gången folk skor sig på en het marknad. Solceller är ju en annan marknad där Tattar-Tomas är inne och härjar.
Sunt förnuft skulle Sverige må bra av. Ska man börja elda en massa om man inte gjort det förr borde man undersöka lite mer.
Men tryter plånboken köper ju folk det billiga i första hand, oftast. Svårt att göra något åt.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.