Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, visst! Ett stort problem med ett stängt system som är helt beroende av ett enda företags utvecklingsavdelning. Då får man ha tålamod. :rofl:

//Patrik
Ja det är ett problem att det går så bra för stängda system! Det finns ett annat företag inom”fruktindustrier” Apple Inc. Dom har också ett stängt system, det går också bra för dom.:crysmile:
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
L Leif i Skåne skrev:
Ja det är ett problem att det går så bra för stängda system! Det finns ett annat företag inom”fruktindustrier” Apple Inc. Dom har också ett stängt system, det går också bra för dom.:crysmile:
Har sett denna jämförelse tidigare och jag förstår att ni gärna vill se Plejd-puckarna som någon slags reläernas iMac. Men liknelsen haltar på många sätt.

Dels så var/är Apple till skillnad från Plejd duktiga på att innovera. Deras produkter har ofta varit banbrytande och utvecklats i snabb takt. Raka motsatsen till Plejd.

Dessutom så har även Apple fått inse att det inte går att stå utanför standarder. Inte ens de mest fanatiska Apple-ägarna (vissa Apple-ägare kan faktiskt liknas vid Plejd-fansen) accepterar att vara inkompatibla med övriga världen idag. Så nej, Apple har långt ifrån ett stängt system idag, även om de till viss del fortfarande försöker.

Att det skulle gå att sätta något likhetstecken mellan Apple och Plejd är bara ett önsketänkande från dig.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Ja det är ett problem att det går så bra för stängda system! Det finns ett annat företag inom”fruktindustrier” Apple Inc. Dom har också ett stängt system, det går också bra för dom.:crysmile:
Deras apparater kan kommunicera över ett öppet protokoll, TCP/IP, och ansluta till fjärrenheter den vägen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Har sett denna jämförelse tidigare och jag förstår att ni gärna vill se Plejd-puckarna som någon slags reläernas iMac. Men liknelsen haltar på många sätt.

Dels så var/är Apple till skillnad från Plejd duktiga på att innovera. Deras produkter har ofta varit banbrytande och utvecklats i snabb takt. Raka motsatsen till Plejd.

Dessutom så har även Apple fått inse att det inte går att stå utanför standarder. Inte ens de mest fanatiska Apple-ägarna (vissa Apple-ägare kan faktiskt liknas vid Plejd-fansen) accepterar att vara inkompatibla med övriga världen idag. Så nej, Apple har långt ifrån ett stängt system idag, även om de till viss del fortfarande försöker.

Att det skulle gå att sätta något likhetstecken mellan Apple och Plejd är bara ett önsketänkande från dig.
Det måste störa dig otroligt att Plejd har sådana framgångar, du eller marknaden har fel. :rofl::crysmile:

Faktum är att många är nöjda med Plejd, och de arbetar för att integrera med andra system dessutom.

Frågan är hur du skall övertyga någon om att alla nöjda Plejd kunder har fel. :)

Lätt att associera dig med Don Quijote…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Det måste störa dig otroligt att Plejd har sådana framgångar, du eller marknaden har fel. :rofl::crysmile:

Faktum är att många är nöjda med Plejd, och de arbetar för att integrera med andra system dessutom.

Frågan är hur du skall övertyga någon om att alla nöjda Plejd kunder har fel. :)

Lätt att associera dig med Don Quijote…
Har du hakat upp dig? Jag orkar faktiskt inte bemöta precis samma trams en gång till. Det räcker nu.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Jag tror ibland man misstar innovation med att ha hittat ett hål i marknaden och fylla det.

Plejd är dock väldigt bra.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja det är ett problem att det går så bra för stängda system! Det finns ett annat företag inom”fruktindustrier” Apple Inc. Dom har också ett stängt system, det går också bra för dom.:crysmile:
L Leif i Skåne skrev:
Ja det är ett problem att det går så bra för stängda system! Det finns ett annat företag inom”fruktindustrier” Apple Inc. Dom har också ett stängt system, det går också bra för dom.:crysmile:
Företaget Plejd kan ju tänkas gå bra på sikt om dom utvecklas lika som Apple, men deras nuvarande produkt är inte lika självklart att den består.
För 15 år sen var Ipod (och MP3-spelare) det hetaste som fanns och det kändes som en produkt som aldrig skulle försvinna, sen kom smartphonen och Spotify och resten är historia. Om Ipod hade varit Apples enda produkt så hade inte dom känts som ett självklart exempel.

//Patrik
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Företaget Plejd kan ju tänkas gå bra på sikt om dom utvecklas lika som Apple, men deras nuvarande produkt är inte lika självklart att den består.
För 15 år sen var Ipod (och MP3-spelare) det hetaste som fanns och det kändes som en produkt som aldrig skulle försvinna, sen kom smartphonen och Spotify och resten är historia. Om Ipod hade varit Apples enda produkt så hade inte dom känts som ett självklart exempel.

//Patrik
Hur framtiden blir vet man skdrig, men vad gäller Plejd, så går de redan bra, och har gjort det et tag nu.
De expanderar hela tiden och ökar marginalerna. Största hotet är komponentbristen…
 
Den här tråden väcktes alltså återigen till liv av någon stackare vars elektriker tryckt in Plejd, och får svaret "nej" angående önskemålet att kunna stänga av en lampa automatiskt.

Ett sprillans nytt svindyrt belysningssystem där man inte kan stänga av en lampa som man vill.


Det är nästan svårt att ta in. Dessutom från ett företag vars produktutveckling och innovation har stått i princip helt stilla i flera år men tjänar stora pengar på maskopin med elektriker som skrattar hela vägen till banken.

Och ni kontrar genom att jämföra dem med Apple. Det är både roligt och sorgligt på samma gång.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Den här tråden väcktes alltså återigen till liv av någon stackare vars elektriker tryckt in Plejd, och får svaret "nej" angående önskemålet att kunna stänga av en lampa automatiskt.

Ett sprillans nytt svindyrt belysningssystem där man inte kan stänga av en lampa som man vill.


Det är nästan svårt att ta in. Dessutom från ett företag vars produktutveckling och innovation har stått i princip helt stilla i flera år men tjänar stora pengar på maskopin med elektriker som skrattar hela vägen till banken.

Och ni kontrar genom att jämföra dem med Apple. Det är både roligt och sorgligt på samma gång.
Vad är det nu du fått för dig. Tror du på allvar att man inte kan tända och släcka en lampa med Plejd?

Tror du att det hade gått så bra för Plejd om de hade ett dåligt system?

Du får nog tänka om helt enkelt, för detta är bara fånigt.
 
R RoAd skrev:
Om du bryr dig det minsta om kompatibilitet med andra system (vilket du uppenbarligen gör) borde du inte ens överväga Plejd.
Eller Apple.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H
Detta börjar mer likna en Saab vs. Volvo diskussion.

Jag har plejd i större delar av mitt hus och det funkar så klockrent det kan! Plejd är dock för mig inte bara en dosa i väggen som gör att jag inte behöver dra kablar över hela huset för att smart styra all belysning. För mig är det en viktig kugge i hemautomation. Den är fullt integrerad med min home assistent (hass.io) samt google.

Någon frågade om det gick att sätta timer och då var svaret nej, det håller på att utvecklas. Detta är en sanning med modifikation. I t ex Hass.io kan man enkelt styra detta med ett simpelt scenario. Ingen raketforskning. Man kan styra plejd precis hur lite man vill men även hur avancerat man vill. Allt sitter i användarens begränsningar.

Så mitt betyg av plejd är 5/5 oavsett vad andra tycker, en bra produkt som är enkel att installera.
 
  • Gilla
crazytok och 3 till
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller Apple.
Visst är Apple i grund och botten också ett företag som vill låsa in sina kunder med proprietära lösningar, och jag har personligen aldrig köpt en Apple-produkt på grund av detta.

Men som jag skrev tidigare så har de till stor del fått släppa de tankarna och stödjer idag i.a.f. de vanligaste standarderna. De var helt enkelt tvungna att låta sina kunder interagera med andra system.

Detta är de inte ensamma om. Microsoft har också fått rätta sig i ledet och följa öppna standarder i sina applikationer. Andra produkter har helt enkelt fått läggas ner till fördel för öppna alternativ. Hur många använder Flash eller RealVideo idag? :)

Nej, Plejds strategi här känns som en flashback till tiden runt millennieskiftet. Schneider insåg detta och lämnade bolaget när de inte fick gehör för sina farhågor.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
H Hybenos skrev:
Detta börjar mer likna en Saab vs. Volvo diskussion.
Nej, båda dessa går att köra på normala vägar och tankas med vanligt bränsle.

H Hybenos skrev:
Jag har plejd i större delar av mitt hus och det funkar så klockrent det kan! Plejd är dock för mig inte bara en dosa i väggen som gör att jag inte behöver dra kablar över hela huset för att smart styra all belysning. För mig är det en viktig kugge i hemautomation. Den är fullt integrerad med min home assistent (hass.io) samt google.
Fast stödet i HA är ju ett hack som kan sluta fungera när som helst. Jag hade aldrig accepterat det för "en viktig kugge" i min hemautomation.

H Hybenos skrev:
Någon frågade om det gick att sätta timer och då var svaret nej, det håller på att utvecklas.
Precis, svaret är nej, det går inte. Hur mycket det än "håller på att utvecklas" (tm).

H Hybenos skrev:
Detta är en sanning med modifikation. I t ex Hass.io kan man enkelt styra detta med ett simpelt scenario
Nej, det är ingen sanning med modifikation, precis lika lite som att Plejd skulle stödja ljussensorer vilket hävdades tidigare. HA stödjer timers, och med ett hack går det att koppla ihop Plejd med HA.

H Hybenos skrev:
Man kan styra plejd precis hur lite man vill men även hur avancerat man vill. Allt sitter i användarens begränsningar.
Fast du har ju precis själv bekräftat att man inte kan det. Man kan med hjälp av ett hack använda HA för att styra Plejd. Plejd självt kan väldigt lite. Så varför inte välja ett öppet system istället?

H Hybenos skrev:
Så mitt betyg av plejd är 5/5 oavsett vad andra tycker, en bra produkt som är enkel att installera.
Det låter som det är ganska svårt att installera om man måste hacka in det i HA för att få timerfunktion.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Nej, båda dessa går att köra på normala vägar och tankas med vanligt bränsle.



Fast stödet i HA är ju ett hack som kan sluta fungera när som helst. Jag hade aldrig accepterat det för "en viktig kugge" i min hemautomation.



Precis, svaret är nej, det går inte. Hur mycket det än "håller på att utvecklas" (tm).



Nej, det är ingen sanning med modifikation, precis lika lite som att Plejd skulle stödja ljussensorer vilket hävdades tidigare. HA stödjer timers, och med ett hack går det att koppla ihop Plejd med HA.



Fast du har ju precis själv bekräftat att man inte kan det. Man kan med hjälp av ett hack använda HA för att styra Plejd. Plejd självt kan väldigt lite. Så varför inte välja ett öppet system istället?



Det låter som det är ganska svårt att installera om man måste hacka in det i HA för att få timerfunktion.
Att Plejd inte skulle ha timerfunktioner är trams på en fantastiskt låg nivå. Plejd har självklart timerfuntioner, astrour och det mesta 95% av användarna behöver…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.