Bor på landet i Skaraborg. Huset är på 240 kvadrat meter. 180m2 från 1891, resterande uppfört 1991 då man installerade en HS Perifal 40KW panna, ackumulatortank på 3m3 med vvb, ingen elpatron, golvvärme i tillbygget och en slinga till gamla huset som värms upp med radiatorer. Pannexpansionen sprang läck vår första vinter i huset, 2005. Det bytte jag till ett rostfritt 200liters kärl på vinden ovanför pannan. I gamla pannrummet i radiatorslingan finns det ett slutet kärl på 80liter som fungerar än så länge väl. Varmvatten till köket och badrummet kommer från en separat elektrisk vvb.En Villagyr finns installerad i gamla pannrummet med följden att, vad jag tror strömmen i kulverten aldrig upphör och skiktningen i ackumulatorn ständigt störs.
För att hålla 22-23gradigt (ett måste för mig!) eldar vi två gånger om dagen vid minusgrader. Utöver detta eldar vi i en kakelugn närmast dagligen vintertid. 35-40 kubik ved blir resultatet årligen!
Ska man acceptera det som det är??
Lönar det sig att flytta villagyren till nya pannrummet?
Har lite funderingar på att installera en 500-750liters slavtank med elpatron och avancerad shuntautomatik i gamla pannrummet för att inte vara låsta till vedeldningen ständigt, exempelvis om man reser bort och för att minska elanvändningen dvs för att kunna ta bort elektriska vvb:n.
Är panneffekten en flaskhals?
Tacksam för synpunkter!
 
Kommer på en annan detalj. Mellan pannan och ackumulatorn sitter en enkel termisk ventil som öppnar över en vis temperatur. Är det fel på denna ventil om panntemperaturen och temperaturen i toppen på ackummulatorn under urladdning är samma? Har läst i andra trådar att man tappar värme via avkylning i pannan om flödet inte styps efter att elden har brunnit ut. Ska inte laddningsventilen stänga av flödet mellan tank och panna när eldandet upphör eller finns det fler förklarningar till detta fenomen med samvariationen av temperatur i panna resp. ack.? Kan en Laddomat vara en lösning i detta fall?
 
En enkel termisk ventil kan fungera men kräver då styrning av pumpen så att den stannar när man slutar elda, annars drar den varmt vatten från tanken och håller ventilen öppen.
Drar man hetvatten genom en kulvert för att shunten sitter i andra änden så ökar förlusterna helt klart, hur mycket beror på hur välisolerad kulverten är.
 
Tack för förklaringarna Fotografen!
Två stycken cirkulationspumpar borde man temperaturstyra vad jag utläser av ditt vänliga svar. Nu kommer jag på att utöver matarpumpen vid ackumulatorn mot kulverten sitter det en cirkulationspump i gamla pannrummet också så det blir tre stycken pumpar, med den mellan pannan och ackumulatortanken inkluderad (?).
Hur skulle du förfara här? Är utanpåliggande termostat med strömbrytarfunktion en lösning? Var får jag tag i sådana?
 
Anliggningstermostat borde väl fungera?
 
Hus på 240m2 innetemp 22-23 grader, moderat isolerat och 35-40kbm ved verkar inte vara något överdrivet vedförbrukning, tycker jag. Vi eldar 2 gånger när temp går under -10 grader, panna 40kW, 3kbm tank, hus 190m2+110m2 varm källare. Vedförbrukning pendlar 30-45m3 ved beroende på vintern. Husets isoleringstandard är anno 1939 så jag försöker inte ens jämföra min vedförbrukning med en likadan hus med dagens isoleringstandard.

Den värmen du producerar förbrukas ju av huset på ett eller annat sätt så det är husets värmeförbrukning som driver på vedförbrukningen, känns det som. All värme som kommer huset till godo kan man inte kala förluster. Hos oss är bara röken som går ut från skorsten en värmeförlust. Allt annat värme värmer ju huset oavsett om den kommer från en dåligt isolerat rör eller en radiator :).

Skulle misstänka att det är brister i golvvärmens isolering i din 90-tals tillbyggnad och ej det tjockaste isolering i gamla delen som påverkar vedförbrukningen mer än förluster genom ett vattenrör i källaren som du kanske ändå håller uppvärmt.
gaia
 
Tack för inlägget Gaia! Du har rätt i det du säger! Husets förre ägare har samma åsik som du. Skulle tro att om jag enligt vänliga tipset från Fotografen får stopp på avkylningen i pannan så får vi se. Jag menar värmeförlusterna via bottenplattan kommer jag inte så enkelt åt samtidigt som värmen som lämnar kulverten håller torpargrunden torr osv. Vi tilläggsisolerade gamla husvinden första sommaren i huset med följden att vi upplever luften där fuktigare, trots nya ventiler i fönstren. Undrar om det blev något vunnet med isolerandet eller tvärtom : )
 
puia skrev:
Vi tilläggsisolerade gamla husvinden första sommaren i huset med följden att vi upplever luften där fuktigare, trots nya ventiler i fönstren. Undrar om det blev något vunnet med isolerandet eller tvärtom : )
Du har säkert vunnit några kbm ved på den isoleringen eftersom det är vanligtvis en stor procent värme som försvinner genom taket.
Denna sommar var ju fuktig i långa perioder så det var nästan bättre att ha luftventiler stängda och enbart stormvädra då och då :).

Om du upplever att det är fuktigt i den gamla delen även på vintern kan det betyda det att du har mycket dålig luftomsättning där, eller någon vägg är blött inne i isoleringen och torkar inåt, eller för dåligt uppvärmt ???
Luften ska ju komma in genom fönsterväntiler men den ska också kunna komma ut helst påtvingat och genom större håll ...enkelt beskrivet ;). Det kan du förska i nästa vintern men än så länge vi får bara hoppas att sommarvärmen kommer och man kan öppna fönster och dörrar på vid gavel i våra gamla hus :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.