Hej kunnigt folk!

Vi har en nybyggd carport med 21 kvm stort förråd. Jag har satt in en temperatur/fuktmätare i den och det är just nu i skrivande stund 12 grader och 77%rh.
I förrådet finns ingen ventilation då min byggare tyckte att det inte behövdes. Behövs det? Tanken är att mest förvara verktyg, julgran osv. Det klassiska man har i ett förråd.
Luftfuktigheten känns hög. Tips vad jag kan göra för att få ner den på rimlig nivå utan att få minusgrader där inne i vinter? Har för närvarande ingen el indragen.
 
  • Ett tomt rum med grå gummimatta på golvet, gråa och vita väggar med ett litet fönster och en ljusströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det utan ventilation behövs det en luftavfuktare som tar ner fukten och kondensvattnet kan tas ut. Särskilt nu efter bygget som måste torka ut innan det blir mögel överallt. Dra in el. Brukar annars lukta om diverse saker i ett förråd så att man vill ha lite ventilation. Uppvärmning behövs på vinterhalvåret om man försvarar frostkänsliga saker såsom vattenburen färg.
 
  • Gilla
Jonas Fyhrlund
  • Laddar…
Om det är ett varmförråd och du inte drar in snöiga cyklar etc. så räcker det bra med en vanlig kontrollventil.
Är det mycket byggfukt kan det ju vara bra att ställa in en billig avfuktare ett tag.
 
B Bigfoot skrev:
Om det är ett varmförråd och du inte drar in snöiga cyklar etc. så räcker det bra med en vanlig kontrollventil.
Är det mycket byggfukt kan det ju vara bra att ställa in en billig avfuktare ett tag.
Hej !
Du menar 2 st kontrollventiler mitt för varandra ?
Likt dessa ? Grå trävägg, vita fönster, ventileringslucka, spegling av himmel och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B batsan skrev:
Hej !
Du menar 2 st kontrollventiler mitt för varandra ?
Likt dessa ?[bild]
Tallriksventil skulle jag skrivit, inte kontrollventil. Jag menar att det räcker med en för ett enkelt uppvärmt förråd där det inte tillförs fukt, men det är ju ingen nackdel med två heller. (Bör absolut vara två om man drar in fuktiga cyklar etc.)
Om det sitter en tallriksventil på insidan av gallret på bilden går ju inte att se.
 
Soldriven fläkt så slipper man dyr ström..
 
B Bigfoot skrev:
Tallriksventil skulle jag skrivit, inte kontrollventil. Jag menar att det räcker med en för ett enkelt uppvärmt förråd där det inte tillförs fukt, men det är ju ingen nackdel med två heller. (Bör absolut vara två om man drar in fuktiga cyklar etc.)
Om det sitter en tallriksventil på insidan av gallret på bilden går ju inte att se.
Nej,det sitter inte någon tallriksventil inne i förrådet,bara det gallret på utsidan.
Det har varit oisolerat innan.
Dessa två galler sitter mittför varandra på 2,5 mög.
Som jag tänker per vägg:
1 st "inluftsgaller" på utsidan.
1 st rör i vägg.
1 st tallriksventil på insidan

Och så ett "utluftsgaller" på utsidan andra väggen,och tallriksventil på insidan ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.