S Stig-Helmer skrev:
Jag hade kollat med sotaren och kanske också kommunen, det viktiga är ju att få den godkänd så hemförsäkring gäller vid ev. brand. Finns väl en chans att kommunen inte är helt uppdaterade kring regelverket också, så man kanske ska fråga lite försiktigt eller bara skicka in anmälan om ändring av eldstad (om det nu behövs i ditt fall, som redan eldar ved i pannan). Min kommun var helt säkra från början tyvärr med vad som gällde vid konvertering från olja...
Hej igen, uppdaterar tråden.

idag kom sotaren ut och godkände att vi använder stålröret för pelletseldning. När jag säger stålrör så menar jag ett förzinkat rör med isolering fäst runtom. Det var godkänt för oljebrännaren.

Sotaren nämnde ingenting om att jag skulle byta pannan utan jag fick grönt ljus.
Tack och lov då brännaren jag beställde, matarrör och förråd kommer på onsdag.

Jag famlar med en lösning som är bättre än de 2 elpatronerna som sitter i pannan idag, med pellets med dessa priser förväntar jag mig en kWh pris med pellets som är billigare än LVVP.

Såklart har han en till fråga; är det någon som kopplat sitt system till acktank/slavtank? En önskan är att minimera antalet start stopp för brännaren. Men vill inte lägga ner en årslön på koppel, shuntar, pumpar och givare.

Vad är minst dåligt

som alltid, tack på förhand!
 
  • Gilla
Stig-Helmer och 1 till
  • Laddar…
Effektiviteten/verkningsgrad sjunker något på brännaren om man kör utan acktank, långa gångtider är absolut bäst.

Med det sagt så kommer du inte märka någon större skillnad om du eldar utan tank, men en stor hysteres är önskvärd, dvs start och stop ska ligga långt ifrån varandra.
Vet inte hur viking bio funkar men kan man ställa det i brännaren så är det klockrent.

Har brännaren underhållsfyr så påverkas verkningsgraden inget om man inte har tank.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Effektiviteten/verkningsgrad sjunker något på brännaren om man kör utan acktank, långa gångtider är absolut bäst.

Med det sagt så kommer du inte märka någon större skillnad om du eldar utan tank, men en stor hysteres är önskvärd, dvs start och stop ska ligga långt ifrån varandra.
Vet inte hur viking bio funkar men kan man ställa det i brännaren så är det klockrent.

Har brännaren underhållsfyr så påverkas verkningsgraden inget om man inte har tank.
Tack för svar.. jag tycker det är lite kul att hållas med. Får ordna med en välisolerad tank.
Nästan hellre ha VVB och elpatron i den än pannan?
 
M
Gällande kostnad per kWh så betänk att med 80% verkningsgrad så ligger kWh-priset för pellets på 1,60 om 16kg säcken kostar 100kr, om man får tag på pellets öht. Med en VP så hamnar breakeven då på ett elpris på 4,80 om den ger lågt räknat cop3.
 
  • Gilla
torparavgrund och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Gällande kostnad per kWh så betänk att med 80% verkningsgrad så ligger kWh-priset för pellets på 1,60 om 16kg säcken kostar 100kr, om man får tag på pellets öht. Med en VP så hamnar breakeven då på ett elpris på 4,80 om den ger lågt räknat cop3.
Addera sedan också stöket med att förvara och ladda med pellets.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Gällande kostnad per kWh så betänk att med 80% verkningsgrad så ligger kWh-priset för pellets på 1,60 om 16kg säcken kostar 100kr, om man får tag på pellets öht. Med en VP så hamnar breakeven då på ett elpris på 4,80 om den ger lågt räknat cop3.
Tack,
Jag är helt med på hur du räknar. Mannen som lämnade offert på bergvärme (170K) och lite lägre för LVP sa att pga rådande omständigheter är det en väntetid på 6 månader cirka.
Jag ville inte vänta 6 månader dock.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
Addera sedan också stöket med att förvara och ladda med pellets.
Ja det innebär naturligtvis en del arbete också.

Detta var bara en uppmaning till fundering från min sida då många missar att vp'n ger minst 3 gånger vad man matar in i el.
Jag säger inte att pellets är fel. Vi får se hur elpriset utvecklas i vinter och hur mycket elpriskompensation vi får. Men 4,80 per kWh ligger mitt breakeven mot pellets just nu iaf.
Trots detta har jag köpt ett halvt ton för att ha i nödfall, dock betalade jag 75kr per säck i somras.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
M
michfris michfris skrev:
Tack,
Jag är helt med på hur du räknar. Mannen som lämnade offert på bergvärme (170K) och lite lägre för LVP sa att pga rådande omständigheter är det en väntetid på 6 månader cirka.
Jag ville inte vänta 6 månader dock.
Högst förståeligt!
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja det innebär naturligtvis en del arbete också.

Detta var bara en uppmaning till fundering från min sida då många missar att vp'n ger minst 3 gånger vad man matar in i el.
Jag säger inte att pellets är fel. Vi får se hur elpriset utvecklas i vinter och hur mycket elpriskompensation vi får. Men 4,80 per kWh ligger mitt breakeven mot pellets just nu iaf.
Trots detta har jag köpt ett halvt ton för att ha i nödfall, dock betalade jag 75kr per säck i somras.
uj, uj..
jag betalade 96 kr/söcken idag. Fick enbart köpa 3 pall.
Vilken sjuk situation det är, när är taket nått? Och när ska det löna sig med anläggningar som är mindre störande för miljön?
 
michfris michfris skrev:
Tack,
Jag är helt med på hur du räknar. Mannen som lämnade offert på bergvärme (170K) och lite lägre för LVP sa att pga rådande omständigheter är det en väntetid på 6 månader cirka.
Jag ville inte vänta 6 månader dock.
Har du kollat med Baxi? De hade luft/vatten VP på lager för några veckor sedan, de menade att det största problemet var att hitta lediga installatörer, men kan du installera själv eller via nån bekant så...
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Har du kollat med Baxi? De hade luft/vatten VP på lager för några veckor sedan, de menade att det största problemet var att hitta lediga installatörer, men kan du installera själv eller via nån bekant så...
Värt att kolla upp, stort tack. Jag har en vän som innehar rätt VVS behörighet.
Bra om jag kunde få det beställt och installerat. Hängslen och livrem.

Om det är någon som vill få sig ett gott skratt;
Förra helgen åkte vi till huset, startade upp elpatronerna och elementen som kluckade. Höjde trycket som föll efter någon timme. Visar sig att röret till ett element har rostat sönder
Ringa rörmokare (som inte kom) och börja om från noll. Jag är jätteglad att få brännaren och all pellets, menandet gör ingen nytta när systemet inte kan hålla trycket (tätt).

så mycket för 60-talshus med charm. Den charmen håller mig vaken på nätterna.
 
  • Ledsen
  • Haha
torparavgrund och 2 till
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Värt att kolla upp, stort tack. Jag har en vän som innehar rätt VVS behörighet.
Bra om jag kunde få det beställt och installerat. Hängslen och livrem.

Om det är någon som vill få sig ett gott skratt;
Förra helgen åkte vi till huset, startade upp elpatronerna och elementen som kluckade. Höjde trycket som föll efter någon timme. Visar sig att röret till ett element har rostat sönder
Ringa rörmokare (som inte kom) och börja om från noll. Jag är jätteglad att få brännaren och all pellets, menandet gör ingen nytta när systemet inte kan hålla trycket (tätt).

så mycket för 60-talshus med charm. Den charmen håller mig vaken på nätterna.
Du får väl lära dig lite rörmokeri själv. Att byta ett trasigt rör eller att tillfälligt plugga det på lämpligt ställe kräver ingen raketforskare :). Kan vara bra kunskaper att ha i ett gammalt hus. Sen kan det ju såklart vara bra att få tag i en VVS-are för den permanenta lösningen.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
M
michfris michfris skrev:
uj, uj..
jag betalade 96 kr/söcken idag. Fick enbart köpa 3 pall.
Vilken sjuk situation det är, när är taket nått? Och när ska det löna sig med anläggningar som är mindre störande för miljön?
Mycket av den svenska pelletsen går på export idag, det är väl samma situation som med elen, Tyskland m.fl. betalar bättre. I reklambladet inför julen 2020 kostade pelletsen 45kr/säck hos Bauhaus, idag ligger den på 119kr. Loggsen kostade 100kr för 4st, jag köpte för 250kr förra veckan, idag vill dom ha 330kr.
https://veckovis-reklamblad.se/Bauhaus/Bauhaus-reklamblad-Mk4e5sxbGh-9
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Du får väl lära dig lite rörmokeri själv. Att byta ett trasigt rör eller att tillfälligt plugga det på lämpligt ställe kräver ingen raketforskare :). Kan vara bra kunskaper att ha i ett gammalt hus. Sen kan det ju såklart vara bra att få tag i en VVS-are för den permanenta lösningen.
Sant som du säger, dessutom kom inte röris i måndags
”Jag kommer nästa måndag, men kan du ringa mig måndag förmiddag och påminna mig”

har inga problem med att plugga och installera nya element med 22 mm rör. Jag ser en kostnadsbesparing

Plus att jag slipper agera mamma åt en röris som inte äger en kalender
 
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Värt att kolla upp, stort tack. Jag har en vän som innehar rätt VVS behörighet.
Bra om jag kunde få det beställt och installerat. Hängslen och livrem.

Om det är någon som vill få sig ett gott skratt;
Förra helgen åkte vi till huset, startade upp elpatronerna och elementen som kluckade. Höjde trycket som föll efter någon timme. Visar sig att röret till ett element har rostat sönder
Ringa rörmokare (som inte kom) och börja om från noll. Jag är jätteglad att få brännaren och all pellets, menandet gör ingen nytta när systemet inte kan hålla trycket (tätt).

så mycket för 60-talshus med charm. Den charmen håller mig vaken på nätterna.
Ja den där j-vla rörisen.. Mitt 60-tals hus charmade mig rejält förra julen när pannan sprack efter hela 9 dagars eldning. Jag jagade hela rörkrökarskrået i MÅNADER, men det dröjde fram till slutet av april(!) innan den nya vedpannan kunde sättas in. Då hämtade jag den ändå själv..

Det var en sträng vinter kan jag säga..
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.