Hej!

Planerar inköp av downlights och spotlights på skena till vardagsrum och matsal.
Det lutar åt hidealite men vilken färgtemperatur ska jag välja? Vill ha mysig belysning men inte för guldskimrande heller. Funkar det att blanda?
Ni som har tune eller warmdim, är det bra?

Totalt har jag plats för 6 st downlights. Skenorna kan jag ju bestycka med vad som helst.

Planritning över en våning med möbler, inklusive måttangivelser, baserad på en diskussion om byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en hussektion med måttsättning och takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Sir_fixalot skrev:
Hej!

Planerar inköp av downlights och spotlights på skena till vardagsrum och matsal.
Det lutar åt hidealite men vilken färgtemperatur ska jag välja? Vill ha mysig belysning men inte för guldskimrande heller. Funkar det att blanda?
Ni som har tune eller warmdim, är det bra?

Totalt har jag plats för 6 st downlights. Skenorna kan jag ju bestycka med vad som helst.

[bild]

[bild]
Den givna lösningen här blir ju RGB-lampor, med fritt valbar färgtemperatur, färg, samt ljusstyrka. Självklart Zigbee, så att du förutom från väggen, även kan styra från mobil. Samt lägga in timer, auto av/på osv.. När det vankas fest kan det bli kanondisco med lampor som blinkar i takt till musiken i skiftande färger.
 
V Vardagsrum skrev:
Den givna lösningen här blir ju RGB-lampor, med fritt valbar färgtemperatur, färg, samt ljusstyrka. Självklart Zigbee, så att du förutom från väggen, även kan styra från mobil. Samt lägga in timer, auto av/på osv.. När det vankas fest kan det bli kanondisco med lampor som blinkar i takt till musiken i skiftande färger.
Glömde nämna att Plejd redan är installerat.
 
Jag har testat warmdim, det va inte alls bra. Blir alldeles för gult när man dimrar ned.
Tycker att 3000kr funkar överallt i ett hem.
 
Vad säjer ni i stugorna? Dim to warm eller inte?
 
Varför både spottar och skenor, varför inte bara två trefasskenor? En T-formad och en U-formad så är du hemma.
 
S Sir_fixalot skrev:
Vad säjer ni i stugorna? Dim to warm eller inte?
Jag tycker generellt att LED ska vara så varmt som möjligt.

RGB funkar inte, det blir alldeles för spetsigt ljus.
 
Kör 2700k på all led utom vid skrivbord och bänkbelysning. 3000k är i mitt tycke för kall.
 
zarkov zarkov skrev:
Varför både spottar och skenor, varför inte bara två trefasskenor? En T-formad och en U-formad så är du hemma.
Du har absolut en poäng. Är rädd att det blir mycket prylar i taket kanske.
 
S Sir_fixalot skrev:
Du har absolut en poäng. Är rädd att det blir mycket prylar i taket kanske.
Jag tror tvärtom att det blir mer enhetligt med bara skenor. Dessutom får du samma sorts lampor i alla och slipper skillnader i färgtemperatur och ljusstyrka.
 
Kanske är svårt att dra några slutsatser av en bild men spottarna på skenan är 2700K
625330-d07bd69260814c702383964628c1a585.jpg
 
  • Gilla
Sir_fixalot
  • Laddar…
Personligt tyckande:
2700K i vardagsrum, sovrum och hall.
3000K i badrum/toa och kök.
4000K (minst) i garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.