Om ett 230 Volts-uttag monteras i ett fasad-elskåp, där även elmätartavlan sitter, ska det utöver att skyddas av en automatsäkring 10A även vara en 1-fas jordfelsbrytare kopplad före 230 Volts-uttaget? Det gäller ett 230 Volts-uttag för DIN-skena, se bild.
Elcentralen med 2 st jordfelsbrytare sitter nämligen inne enfamiljshuset och inte ute i fasad-elskåpet. För övrigt är enfamiljshuset byggt ca 2019, så all el är ny.
 
  • Schneider eluttag modell monterat på vit modulkapsling.
Men varför? Jag antar att du ska montera nån energimätare eller mediamojäng som har stickpropp? Det är alltså vad frågan handlar om? Jag skulle ansluta dem fast.

För övrigt säger reglerna

I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte
överstiger 30 mA anordnas för:
– uttag med högsta märkström 32 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk
 
Bo Siltberg,
Just så, det är en apparat som ska placeras i fasad-elskåpet och den har stickpröpp 230 V. Apparaten har appartintag 230 Volt.
Det kan ju vara så i framtiden att en ny husägare använder det uttaget till något annat i fasad-elskåpet till trädgårsbelysning eller julgran etc. Därför tänkte jag det kunde vara bra att skydda uttaget med jordfelsbrytare.

Jag har sett det finns kombo med automatsäkring och jordfelsbrytare i ett, B10 A, 30 mA.

Ska man ansluta apparaten fast, då skulle man behöva ta bort apparatintaget 230 Volt och göra åverkan på apparaten, och då upphör högst troligen garantierna på den. Se bild på apparaten.
Anledning till att tillverkaren valt apparatintag 230 Volt på apparaten, är väl att då kan olika elkabel kopplas på och passar i herran massa olika länder. Så är det ju på skrivbordsdatorer, ett apparatintag 230V.

Det är korkat att ha apparatintag på en apparat avsedd att vara i ett fasad-elskåp eller i en elcentral, eftersom där har man sällan ett 230 Volts-uttag.
 
  • Automatsäkring och jordfelsbrytare i en enhet, märkt med "ADS 916D B16 1n 0,03A - hager".
  • Sensorbox med apparatintag för 230 V och dimensioner markerade, avsedd för fasad-elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med ansluta fast menade jag att klippa stickproppen och använda en lämplig plint för RK 0.75 mm².
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med ansluta fast menade jag att klippa stickproppen och använda en lämplig plint för RK 0.75 mm².
Fast en lastbalansering matas inte med 230v då dom ansluts med adapter & Micro usb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.