Blir det någon skillnad om jag tilläggsisolera ovanför sovrummen bara i våran kallvind? Eller är det bortkastade pengar?

Huset är på 130m2 och det finns 4 sovrum

Hadde tänkt att köpa rullisolering
 
D Daniel__s skrev:
Blir det någon skillnad om jag tilläggsisolera ovanför sovrummen bara i våran kallvind? Eller är det bortkastade pengar?

Huset är på 130m2 och det finns 4 sovrum

Hadde tänkt att köpa rullisolering
Någon effekt gör det säkert, men förstås inte lika mycket som om du extraisolerar över hela vinden.
Varför inte göra det ? Kommer du åt ovan sovrummen borde du kunna komma åt resten också, kanske ev minus vissa vinklar?
 
Jag kommer åt hela men orkar inte, men ska tänka över det ifall jag ska göra det.

Om jag nu gör hela utan att blockera tilluften längst ner kommer vinden att bete sig som normalt eller kommer jag att påverka något negativt? Kallvinden är väldigt fräsh med tanke på att det är byggt 69, vill inte rubba balansen där uppe
 
Har haft samma tanke med att isolera hela vinden. Jag tänker nöja mig med att bara ha rullad isoleringen. Då jag inte tänker fylla upp till 30 cm. Utan nöja mig med ca 26 cm. För att just inte påverka vinden för mycket. Vet en annan som tänker använda både isolerskivor på 70 mm och även avsluta med rullad isolering. Så att han kommer upp i ca 33 cm.
 
D Daniel__s skrev:
Jag kommer åt hela men orkar inte, men ska tänka över det ifall jag ska göra det.

Om jag nu gör hela utan att blockera tilluften längst ner kommer vinden att bete sig som normalt eller kommer jag att påverka något negativt? Kallvinden är väldigt fräsh med tanke på att det är byggt 69, vill inte rubba balansen där uppe
Det finns ju aldrig några garantier att man inte påverkar fuktklimatet när man isolerar. Du kommer ju sänka värmen på vinden, det är ju f.ö. hela tanken.

Men har du hyfsat lätt åtkomst så kan du ju hålla koll så det inte blir fuktigt/påväxt isf

En artikel jag läste så tyckte skribenten att man i vissa fall skulle övervära att minska ventilationen vid tilläggsisolering, för att få mindre fuktig uteluft in på vinden...men det beror på hur välventilerad den är från början också förstås. Och som sagt, bäst är nog att hålla koll innan man vidtar några åtgärder

På vår vind har jag i våras lagt på 95mm. Huset är från '74 och råsponten är helt ok på undersidan, även om det finns lite mörka partier (som dock nu är torra). Men jag har satt in en vindslucka så jag lätt kan titta till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.