Hej

jag har en gammal VVB från Nibe. Jag skruvade av nyfikenhet av en skyddskåpa undertill vid termostaten. Då trillade en halvt sönderfallen stav av något slag ut ur steatitelementet. Den här beredaren ska inte ha någon så kallad offeranod, så nu undrar jag verkligen vad det här kan vara?
Nibe svarar inte, men kanske Byggahus kan hjälpa? :D

Staven:
En spik och en hög med damm och smuts på ett slitet trägolv med märken och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här satt den (hålet i mitten):

Närbild av öppen eldosa med trådar och anslutningar synliga i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pinnen i mitten är väl det som håller ihop hela elementet..........det vill säga att lossar du elementet och drar ut det så kanske det händer grejer. Sen kan man dessutom fråga sig varför pinnen gått av. Kanske är nåt tok med elementet som sådant så det är moget för byte.
 
Det låter illa. Jag vet inte ens om man kan säga att pinnen gått av. Den har snarare pulvriserats. Högen med järnspån bredvid kommer från pinnen.

Är det nån som kan en mer teknisk term än ”pinnen” förresten? så jag kan googla på det :)
 
Det är inget som normalt säljs löst eller ska demonteras överhuvudtaget. Googlar du steatitelement så ser du hur det ser ut. Det är keramikdelar som är staplade på varann och pinnen i mitten (ihop med nån fjäder kanske) håller ihop det till en enhet.
Kan ju vara nån värmetråd som ligger fel och har legat och värmt och urlakat det i mitten. Det är nog inte normalt iallafall och det är nog ingen ide ens att demontera det gamla utan att ha ett nytt tillgängligt.
Du kan trösta dig med att det är lättbytt iallafall. Är ju bara uppstucket i en cylinder så det är inget vatten involverat som läcker ut.
 
Ser nu att Nibes element ser lite annorlunda ut än mitt Metro men principen är nog densamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.