Hej!

Jag undrar om det går att få fram IP klassningen på ett eluttag?
Jag bifogar foton.
Den satt i ett badrum och var ansluten mot en tvättmaskin.
 
  • Elektrisk vägguttagsbas utanpå ett trägolv under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vit elektrisk installationsdosa monterad på en träyta med synliga skruvar och fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en vit plastdetektor märkt med "EUK5-510" monterad på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett vanligt uttag, borde vara IP 20 eller 21.

Om frågan gäller uttag i badrum, så bör man tänka på att uttag där överhuvudtaget inte få finnas i zonen där elutrustning skall hålla IP44.
 
  • Gilla
Pelle333
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser ut som ett vanligt uttag, borde vara IP 20 eller 21.

Om frågan gäller uttag i badrum, så bör man tänka på att uttag där överhuvudtaget inte få finnas i zonen där elutrustning skall hålla IP44.
Tack så mycket för svaret.
Om jag förstår rätt så ska detta eluttag inte få finnas i ett våtutrymme?
Den är även märkt 16/250. Förmodar att det är gjord för att anslutas mot t.ex en spis. Som kräver 16 ampere?
Eluttaget i badrummet är ansluten mot en 10 ampere säkring.
 
S Skopan skrev:
Visst är det denna? [länk]
Tack för svaret.
Ser ut som den, mitt eluttag är drygt 8 år.
 
Fairlane
P Pelle333 skrev:
Den är även märkt 16/250. Förmodar att det är gjord för att anslutas mot t.ex en spis. Som kräver 16 ampere?
Nej det stämmer inte att den är för en spis.
Det betyder bara att maximalt godkänt är 250V/16A. Det går utmärkt att använda med en 10A säkring.

Om den är vettig i ett badrum är en annan fråga. Jag hade inte satt dit den utan valt en modell med IP44, men man ska vara medveten om att IP44 är ens locket stängt, inte med en kontakt i. Kanske får man inte ens ha ett eluttag alls där, beroende på avstånd till dusch etc.

Finns det en jordfelsbrytare kopplat till det uttaget? Jordfelsbrytare måste finnas om man har uttag i badrummet, men jag har sett exempel på där man missat den biten.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det stämmer inte att den är för en spis.
Det betyder bara att maximalt godkänt är 250V/16A. Det går utmärkt att använda med en 10A säkring.

Om den är vettig i ett badrum är en annan fråga. Jag hade inte satt dit den utan valt en modell med IP44, men man ska vara medveten om att IP44 är ens locket stängt, inte med en kontakt i. Kanske får man inte ens ha ett eluttag alls där, beroende på avstånd till dusch etc.

Finns det en jordfelsbrytare kopplat till det uttaget? Jordfelsbrytare måste finnas om man har uttag i badrummet, men jag har sett exempel på där man missat den biten.
Tack för svaret.
Det finns jordfelsbrytare i proppskåpet.
Eluttaget sitter under en bänk
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men lite förenklat: inom 120 cm från en dusch eller 60cm från en badkarskant får det inte finnas eluttag oavsett vilken klass de håller. Utanför dessa avstånd får man ha i princip vilket uttag som helst, förutsatt att det skyddas av jordfelsbrytare.
Sedan måste man ha lite sunt förnuft också, inget uttag direkt vid tvättställsblandaren, även om det inte explicit är förbjudet.
 
  • Gilla
Pelle333 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men lite förenklat: inom 120 cm från en dusch eller 60cm från en badkarskant får det inte finnas eluttag oavsett vilken klass de håller. Utanför dessa avstånd får man ha i princip vilket uttag som helst, förutsatt att det skyddas av jordfelsbrytare.
Sedan måste man ha lite sunt förnuft också, inget uttag direkt vid tvättställsblandaren, även om det inte explicit är förbjudet.
Tack så mycket för svaret.

Då har jag fått all information jag behöver.
 
Förutom att uttaget är rätt placerat enligt områdesreglerna ska du alltså se till att det är torrt på platsen för uttaget.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.