Har nu enbart kvar att lista runt dörrar och tillverka trösklar innan hela projektet är i hamn...
MEN hur får man en snygg övergång mellan klinkersockeln och dörrfoderna??
Min tanke var att fräsa ur baksidan på fodret och gå över sockeln vid dörren...
Nu är dock sockeln djupare än vad fodret är tjockt hmmmmm

Ett tag var jag inne på att försöka hugga sönder sista klinkerssockeln och anpassa så att jag kunde släppa ner hela dörrfodret hela vägen mot golvet, men hur lätt är det?
Ett annat är att göra som bifogad bild, jacka ur fodret men hur snyggt blir det?

Någon här som har varit i samma sits eller någon som har några ideer???
 
  • dörrlist.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det fungerar bra att låta dörrfodret gå nästan hela vägen ner till golvet och ansluta klinkersockeln mot den precis som du gör med en vanlig golvsockel.

Så har jag iallafall gjort och jag tycker det ser bra ut.

Modifierade din bild lite för att beskriva.
 
  • foder_sockel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är precis så där jag skulle vilja få det, men i mitt fall så är ju sockeln redan på plats. Skall jag få det så där måste jag slita lös sista sockelbiten och kapa den en aning och sedan sätta dit en ny bit. Men det är kanske det enda rätta känns det som.
 
Ok. Missade att sockeln redan var på plats. Om du försöker dig på att ta bort den så riskerar du att förstöra tätskikt. Hur länge har sockeln suttit på plats? Den kanske inte har brunnit fast ordentligt än?
 
Den har suttit sedan mitten maj, nu är detta i en tvättstuga så är ju inte helt vitalt om jag skulle förstöra tätskiktet vid dörren.
Blir att prova lite försiktigt först annars får man väl använda lite våld om den inte lossnar.
 
Har för mig att jag läste något tips här på forumet om hur man bäst knäcker en klinkerplatta för att kunna ta bort den utan att göra mycket skada på det runtomkring.

Hittar inte tråden nu, men någon annan kanske kan tipsa.
 
Av nyfikenhet, hur mycket får du ge för den? Berätta gärna hur den fungerade när du testat.
 
Trissan kostar enligt uppgift 180:-, men jag har den ej ännu i min hand så är ej säker på detta ännu. Skulle komma till butik nästa fredag. Återkommer efter nästa helg med resultatet.... Som kuriosa, provade av ren nyfikenhet att köra med deras kapskiva (420) igår och försökte köra av ett litet hörn bara, slutade med ett märke i pannan då trissan sprängdes efter ett litet tag, hann få till ett litet synligt märke med denna trissa, men att försöka sig på en kapning av klinker med en vanlig dremel trissa är ej att rekommendera.
 
En lösning på problemet med sockel som bygger mer än fodret är att göra som förr i tiden; sätt foderklossar/skurklossar som avslutning på dörrfodret. Passar inte (estetiskt) i modernare hus...om man inte är blind för anakronismer förstås....
 
Resultatet av nya trissan:
Har inte hunnit köra den på riktiga stället ännu men att kapa en klinkersplatta med den var inga bekymmer, hur fint snitt som helst, svåra är väl möjligen att få ett riktigt rakt snitt då trissan endast är 20nånting mm i diameter. Men som sakt det lilla jag provat så kommer det att fungera utmärkt att kapa klinkersockeln med denna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.