Hej,
Är på jakt efter en rättvisande tabell på vad timpriset har varit i Sverige under en viss månad (tex Augusti 2022). Har fått ut tabellen på hur mycket jag förbrukat per timme under Augusti och om jag bara hittar en bra tabell (gärna i excel) så kan man ju lätt räkna ut hur det skulle bli om jag byter till timprisavtal istället för vanlig månadsdebitering. Vill gärna se hur det skulle slå utan att ändra nått hemma. Sen har jag möjlighet att tex göra varmvattnet på natten och styra värmepumpen på tid. Men familjen och jag vill ju inte äta mat mitt i natten :)

Hittills har jag hittat:
https://www.vattenfall.fi/sv/elavtal/borsel/timvisa-spotpriser-pa-elborsen/
Men då får man ut det i EUR cent. -Vill gärna ha det i SEK
Sen finns denna:
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?dd=SE3&view=table
Men då blir det massa klipp och klistra i excel för att dom envisas med ett jobbigt format.

Dessa 2 ovan stämmer inte heller så vet inte vad som är rätt.

Ja och jag vet vilket påslag jag har från elhandels bolaget i båda fallen.
 
Det finns att ladda ner från ENTSOE. Jag kan tyvärr inte länka från mobilen just nu.
 
Sailor 75 Sailor 75 skrev:
Hej,
Är på jakt efter en rättvisande tabell på vad timpriset har varit i Sverige under en viss månad (tex Augusti 2022). Har fått ut tabellen på hur mycket jag förbrukat per timme under Augusti och om jag bara hittar en bra tabell (gärna i excel) så kan man ju lätt räkna ut hur det skulle bli om jag byter till timprisavtal istället för vanlig månadsdebitering. Vill gärna se hur det skulle slå utan att ändra nått hemma. Sen har jag möjlighet att tex göra varmvattnet på natten och styra värmepumpen på tid. Men familjen och jag vill ju inte äta mat mitt i natten :)

Hittills har jag hittat:
[länk]
Men då får man ut det i EUR cent. -Vill gärna ha det i SEK
Sen finns denna:
[länk]
Men då blir det massa klipp och klistra i excel för att dom envisas med ett jobbigt format.

Dessa 2 ovan stämmer inte heller så vet inte vad som är rätt.

Ja och jag vet vilket påslag jag har från elhandels bolaget i båda fallen.
Nordpool hade datan fram tills för några månader sedan undan "data download", nu måste man köpa ut den. Vet inte om någon annan har den nu, har också letat lite sporadiskt utan att hitta något bra.
 

Bästa svaret

JanneJanne123
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Prova gärna min kalkylator på [länk] annars, den gör precis det du efterfrågar baserat på utdrag från din nuvarande leverantör.
Datan från eleverantör är inte på rätt format. Blir väldigt meckigt att stuva om.
 
JanneJanne123
Vilken leverantör har du och hur ser datat ut?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vilken leverantör har du och hur ser datat ut?
Tabell med daglig energiförbrukning för Boo Energi under perioden 2021-10-01 till 2021-10-31.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värdelöst. Var tvungen att gå via kundtjänst för att få det skickat till mig. Går inte att få ut själv via hemisdan.
Boo Energi
 
JanneJanne123
Ja den där var riktigt elak, Eon kör med ett liknande format, så jag har funderat på att lägga in stöd för det. Ska försöka hitta lite tid vid tillfälle.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vilken leverantör har du och hur ser datat ut?
Jag har Göteborgs Energi som handelsleverantör. Men datan på förbrukning kommer från Vattenfall distribution. Är bara en lång lista uppifrån och ner med dag och tid i en kolumn och förbrukning i nästa kolumn.

Ska kika på din länk senare vid datorn.

/Tack!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Perfekt, det är precis den filen från Vattenfall verktyget behöver.
 
  • Gilla
Sailor 75
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja den där var riktigt elak, Eon kör med ett liknande format, så jag har funderat på att lägga in stöd för det. Ska försöka hitta lite tid vid tillfälle.
kör powerquery och powerautomate så löser du det
 
Stort tack för länken Janne. Funkar ju kanon!

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Prova gärna min kalkylator på [länk] annars, den gör precis det du efterfrågar baserat på utdrag från din nuvarande leverantör.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.