kristoffer12 kristoffer12 skrev:
Har haft stugan i ca 1½ år, sprickorna har definitivt blivit större och stolpen har vridits mer också (bifogat bild för 1½ år sen)
Är medveten om att det blir sprickor men om du kollar på stolpen på mittemot så är det inte en enda spricka i den, därför jag blivit lite fundersam om det.
Det är utskärt i plattorna för stolpen men syns inte riktigt på bilden.

[bild]
min poäng är att det ändå är ganska tajt skuret i plattorna för stolpen. Om den hade varit rakt från början borde ju kapningen i plattorna vara "rak" Har stolpen sen vridit sig så borde det ju ha rört sig i fogarna också ? Nu är stolpen vriden men plattorna ser ju ut att ligga fint emot ändå? Eller?
 
S Stefan1972 skrev:
min poäng är att det ändå är ganska tajt skuret i plattorna för stolpen. Om den hade varit rakt från början borde ju kapningen i plattorna vara "rak" Har stolpen sen vridit sig så borde det ju ha rört sig i fogarna också ? Nu är stolpen vriden men plattorna ser ju ut att ligga fint emot ändå? Eller?
På ena sidan är det mycket större glipa än och på den andra sidan där det är väldigt tajt så ser ut som den kan ha rört sig.
 
Hållfastheten är inte ett problem.

Det är bara ett ett visuellt problem som kommer sig av att stolpen stått en aning varmt och torkat.

/ATW
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Nu är jag inte konstruktör (iallafall inte av bärande konstruktioner), men jag skulle inte vara orolig över sprickorna som de ser ut nu. Stolpen bär ändå, och är troligen kraftigt överdimensionerad.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hållfastheten är inte ett problem.

Det är bara ett ett visuellt problem som kommer sig av att stolpen stått en aning varmt och torkat.

/ATW
Ok, om det är så att bärigheten fortfarande är okej så låter jag det vara.
Tacksam för alla svar
 
Leta rätt på typ handsmidda grova och gängade skruvar.
Skallen gärna fyrkantig bricka 4 x 4 cm.
Samma storlek på brickan under muttern.

5 st sådan jämnt fördelade utefter stolpen med genomgående hål.

En smed eller nån skola med Industriprogram tillverkar lätt dessa med ett rustikt hamnat utseende på synliga delar.

Så är din oro stillad för lång tid framöver.
 
Muren bär betydligt mer än vad stolpen gör!
Sov lugnt.
 
H hempularen skrev:
Stolpen bär ändå, och är troligen kraftigt överdimensionerad.
Detta kan du alltså säga så tvärsäkert trots att du vet med dig att du egentligen inte har en aning och dessutom inte har tillräckligt med information för att kunna dra några som helst slutsatser.

Man kan inte låta bli att bli imponerad av expertisen på byggahus. Där är folk bäst på allt, även när de vet att de inte kan nåt.
 
  • Gilla
roberob
  • Laddar…
Vad tänkte Du Jonte? Är detta det bästa vad Du vet och kan tillföra eller anknyta till tråden?

Kan inget alls om vad jag inte vet.


BT

Är det bara en pyntvägg bak kaminen?

Kanske går att lyfta lite på nedersta horisontella stocken ovan stolpen med en liten domkraft stående på en fyrskäring?
Men lägg nåt emellan mot stocken, annars blir det intryckningar.
Så kan du kanske byta ut den mot en som är hel, om nu sprickorna stör.
Sitter väl fäst med spik eller annat som du får kapa med en "järnsåg".
 
Redigerat:
Inte sett svaret tidigare men fick svar här har också pratat med en konstruktör och det ska inte vara någon fara. Tyckte bara den spruckit lite väl mycket. Min tanke var att byta ut den men hoppar.
Sprickorna stör mig inte, det var om den bar eller inte som jag fundera på.
Bakom väggen är det skifferplattor typ https://www.hornbach.se/p/vaggtegel-natursten-z60-15-skiffer-svart/7758619/ så inget som bär i sig
 
Träet krymper ju även radiellt därav dessa sprickor och vridning. Sprickorna blir gärna på den sida som har närmast till kärnan. Det har dock liten betydelse för tryckhållfastheten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.