Jag har köpt en ny lgh. Säljaren hävdar att rengöring av utsidan av balkongens glasräcke är föreningens ansvar? Stämmer det? Vad gäller för utsidan av fönstren?
 
En fråga som bör riktas till föreningen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Jag har köpt en ny lgh. Säljaren hävdar att rengöring av utsidan av balkongens glasräcke är föreningens ansvar? Stämmer det? Vad gäller för utsidan av fönstren?
Svaret hittar du i stadgarna. Oftast ansvar innehavaren för glas i fönster men det gäller inte i alla föreningar.
 
Claes Sörmland
Typiskt sett är rengöring av balkongräcken föreningens ansvar eftersom balkongen ofta inte ingår i lägenheten, det är s. k. yttre underhåll som faller på föreningen.

Men ordet "ansvar" implicerar inte att föreningen måste rengöra räcket genom att t ex ta in en firma, de kan t ex välja att inte rengöra balkongräcket alls. Det är nog det vanliga. Istället skriver man en ordningsregler för medlemmarna där de ges möjlighet att rengöra sitt balkongräcke om de vill. Eller som säljaren anger, rengör yttersidan av ett glasräcke.

Så är det t ex i min förening, jag har rätt att använda balkongen som kan nås från min lägenhet och därmed rengöra räcket om jag känner för det. Föreningen sköter för t ex målning eller byte av det när det så småningom krävs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett mycket bra svar
 
Utsidan av glasräcke, skulle kunna betyda utsida av inglasad balkong. Inglasningar är ofta något som bostadsrättshavarae har beställt själva, där föreningen inte har något med inglasningen att göra utom att de godkänt att man får glasa in.

I så fall får du nog räkna med att putsa utsidan själv.
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Utsidan av glasräcke, skulle kunna betyda utsida av inglasad balkong. Inglasningar är ofta något som bostadsrättshavarae har beställt själva, där föreningen inte har något med inglasningen att göra utom att de godkänt att man får glasa in.

I så fall får du nog räkna med att putsa utsidan själv.
Fast det spelar ingen roll juridiskt vem som en gång beställde och betalade för en ändring av något som ligger utanför det inre underhållsansvaret för lägenheten. Är det inte en del av del av det inre underhållsansvaret så faller ansvaret på föreningen.

Men som sagt, ansvar innebär inte städskyldighet. Det avgör föreningens styrelse.
 
Det är ingen inglasad balkong, endast ett glasräcke. Men räcker är ca 12m långt så det är mycket att rengöra.

Så generellt är utsidan av räcket föreningens ansvar, men även insidan och även balkonggolvet. Så om städansvaret inte tas upp i stadgarna borde hela skiten vara föreningens ansvar. I stadgarna står dock att den boende ansvarar för renhållning av balkongen, rätt ospecifikt. Skulle man kunna tolka in att även utsidan av räcket då ansvaras av den boende? Enligt styrelsen ja men det är säljaren jag behöver övertyga
 
Den stadgeformuleringen går att tolka på flera sätt. Men på vilket sätt har det praktisk betydelse?

Föreningen kommer aldrig att putsa utsidan. Om säljaren har givit en felaktig information, så skulle du kunna ha rätt till nedsatt köpesumma, motsvarande värdet av felet. Men värdet är noll.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Som jag skrev ovan får den stadgeskrivningen tolkas som att du som bostadsrättshavare har getts rätt att rengöra balkongen av föreningen. Hur väl du sköter det är upp till dig.

Brukar vara samma med fönsterputsning i de flesta föreningar.
 
Det har betydelse, om ansvaret ligger på den boende så skulle det vara kontraktsbrott från säljarens sida att inte låta flyttstäda ordentligt. En flyttstäd ligger ofta på över 2000 kr efter rut. Gällande fönstren så står det tydligt i stadgarna att det är den boendes ansvar.
 
Claes Sörmland
S S1875 skrev:
Det har betydelse, om ansvaret ligger på den boende så skulle det vara kontraktsbrott från säljarens sida att inte låta flyttstäda ordentligt. En flyttstäd ligger ofta på över 2000 kr efter rut. Gällande fönstren så står det tydligt i stadgarna att det är den boendes ansvar.
OK, då blir sammanhanget mer begripligt - det gäller en tvist om specifikt flyttstädningen.

Först får du utreda om balkongen ens ingår i lägenheten. Det gör den väldigt sällan utan det handlar nästan alltid om att man har rätt att nyttja den som den bostadsrättshavare som har en lägenhet med utgång till den. Nästa fråga är hur stadgarna ska tolkas om städansvar, säljaren kan ju ha rätt att utsidan av räcket inte omfattas men det kan nog lika gärna tolkas på motsatt sätt, att det är bostadsrättshavarens ansvar. Jag sätter nog mina pengar på säljarens tolkning, inte förväntas man t ex rengöra fönstrens utvändiga plåtarbete vid en flyttstädning även om man förväntas putsa glasen på utsidan (om det står det i stadgarna)

Tänker säljaren inte flyttstäda utsidan av balkongens glasräcke så är det i praktiken inte värt att ta striden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag ska köpa mig en robotfönsterputsare har jag kommit fram till. Jag kommer oavsett behöva putsa utsidan av balkongen förr eller senare. Troligen inte värt besväret att bråka om detta med säljaren, när det dessutom verkar vara lite oklart vart ansvaret ligger då stadgarna är oklara
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.