Hej! Jag har en IKEA trådfri rörelsedetektor som slutat funka efter att jag brutit strömmen. Lampan den ska styra står nu på hela tiden vid en renovering… Jag har testat parkoppla enligt manualen. Inget händer och detektorn ger inget signal eller att ljuset blinkar. Är det bara att köpa en ny eller har detektorn eller mottagaren till lampan gått sönder helt enkelt?
 
  • Hand håller en IKEA Trådfri fjärrkontroll med synliga knappar och instruktionsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en vit rörelsesensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar om du måste klicka av/på tre ggr på lysknappen, för att nollställa lampan. Och sedan parkoppla den på nytt. Har för mig det stått så i manualen för den serien. Prova och meddela gärna om det fungerade :)
 
V Veronia skrev:
Undrar om du måste klicka av/på tre ggr på lysknappen, för att nollställa lampan. Och sedan parkoppla den på nytt. Har för mig det stått så i manualen för den serien. Prova och meddela gärna om det fungerade :)
Nope. Funkar inte. Hittade även en reset knapp på mottagaren. Trycker på den så blinkar det men sensorn parkopplar ändå inte… Hand håller en IKEA-mottagare för byggprojekt med synlig reset-knapp och kopplingsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha, själv hade jag bara lampan och rörelsesensoren. Inget extra.
Gick in på Ikea och det var 6 ggr av/på strömbrytaren för att nollställa lampan.
 
Är du tillräckligt nära lampan/sensorn vid parkopplingen? Är väl 5 cm mellan lampan och rörelsesensoren iaf … klurigt när det inte funkar
 
Skulle säga att det inte behöver vara 5cm, men har för mig att de skall vara lagom avstånd mellan knapptryckningarna och lagom tid på IKEAs andra grejer så kanske samma här.
 
  • Gilla
Veronia
  • Laddar…
Håller tummarna att du går till det. Surt att köpa nytt (även från Ikea )
 
BirgitS
Hur gammalt är batteriet i rörelsesensorn?
De räcker kring 2 år.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är batteriet i rörelsesensorn?
De räcker kring 2 år.
Beror på vilka batterier man köper.. Ikeas egna knappceller som passar till den räcker inte 2 år här hemma.. Vi har en som tänder en led-list under sockeln i köket, och de brukar max klara sig ett halvår... Nästa gång (dvs när elpriset sjunker och snålheten släpper) så ska jag köpa finbatterier och se hur länge de håller...
 
  • Gilla
Veronia
  • Laddar…
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror på vilka batterier man köper.. Ikeas egna knappceller som passar till den räcker inte 2 år här hemma.. Vi har en som tänder en led-list under sockeln i köket, och de brukar max klara sig ett halvår... Nästa gång (dvs när elpriset sjunker och snålheten släpper) så ska jag köpa finbatterier och se hur länge de håller...
Okej, jag tror inte vi har haft Ikeas knappceller, och det som sitter i numera är från Classe, men de första var slut ungefär 2 år efter inköp både i rörelsesensorn och i de två fjärrkontrollerna.
 
  • Gilla
Veronia och 1 till
  • Laddar…
Har du fått liv i grejorna?
 
Använder du IKEA-bridge eller annan bridge, typ Philips Hue eller annat..?

Ikea lampor som ska nollställas ska klickas av och på sex ggr för att kunna parkopplas igen. Man börjar med lampan tänd och slutar med den tänd. När lampan blinkar till och/eller börjar gå upp och ner i ljusstyrka, så vet man att man lyckats med klickandet och kan sen påbörja proceduren med att parkoppla den till valfri apparat.

[EDIT]: Missade bilden där, ser ut att vara en IKEA-bridge..? (Mottagaren).

Nollställ lampan och förbered den för parkoppling enligt instruktionerna ovan, och följ sedan instruktionerna för bridgen så kommer det att gå bra! Vet inte hur IKEA’s app fungerar, men man borde kunna välja någonting där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.